AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Jeg har cøliaki og melkeprotein-allergi. Har ofte tenkt på hva jeg skal gjøre om det ble krig, og man ikke kan spise noe med gluten eller melkeprodukter i. Føler ofte at mye av krisematen inneholder dette. Ser for meg scenario der man har lagd suppe, også er det byggkorn i som inneholder gluten. Er man sulten må man spise, men hva er vitsen når kroppen ikke tar opp næringen pga gluten og man blir syk og dårlig? Det er ikke sånn at jeg kan spise det for en periode. Jeg blir veldig syk og dårlig både psykisk og fysisk, så da er det best å ikke spise noe. Selv har jeg alltid nøtter og dadler liggende hjemme og andre glutenfrie og melkefrie produkter som kjeks, pasta, knekkebrød. Hva tenker dere? Og noen andre som lignende problemer? Anonymkode: 6a284...a2f 1
Jadzia Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Jeg har grublet på det samme mange ganger. Har de samme tingene som deg, pluss noen til jeg reagerer på. Alt i den kriseplanen som de sier folk skal ha, er ting jeg ikke tåler. Da pandemien smalt til med lockdown i mars 2020, så gikk hyllene kjapt tomme for nesten alt av allergimat. Og det tok lang tid å få det opp igjen. Det skremte meg litt for å være ærlig. For meg er det ikke aktuelt å spise ting jeg ikke tåler. Jeg blir så syk at jeg blir sengeliggende og det går utover alt fra ledd til mage, utmattelse, kvalme, kløe, pust og psyke.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Jadzia skrev (51 minutter siden): Jeg har grublet på det samme mange ganger. Har de samme tingene som deg, pluss noen til jeg reagerer på. Alt i den kriseplanen som de sier folk skal ha, er ting jeg ikke tåler. Da pandemien smalt til med lockdown i mars 2020, så gikk hyllene kjapt tomme for nesten alt av allergimat. Og det tok lang tid å få det opp igjen. Det skremte meg litt for å være ærlig. For meg er det ikke aktuelt å spise ting jeg ikke tåler. Jeg blir så syk at jeg blir sengeliggende og det går utover alt fra ledd til mage, utmattelse, kvalme, kløe, pust og psyke. Ja, jeg har det lignende som deg. Blir veldig påvirket av hva jeg spiser. Om de skulle delt ut kjeks og rundstykker med gluten, så kunne jeg ikke spist det hvor sulten jeg var. Jeg drikker for det meste vann, og spiser for det meste frukt, bær og grønnsaker. Så blir det litt nøtter og fisk og avokado, og litt kjøtt nå og da. Jeg har alltid salt potetgull liggende også. Om det hadde blitt krise kunne jeg bare spist potet, egentlig. Og vann. Har hørt at det skal være bra for tarmen og immunforsvaret å spise potet med rå hvitløk og honning på, så jeg har alltid honning og hvitløk hjemme. Anonymkode: 6a284...a2f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Dere, mer enn mange andre, må jo forberede dere. Dere må jo ha mat i beredskap. Ikke bare pga krig, men også naturkatastrofer, pandemi eller langvarig strømbrudd. Det er nok bedre å leve på lite mat, enn å spise mat dere ikke tåler. Anonymkode: e3669...bb3 15 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Det er nok mange som ville bli kvitt de egendiagnostiserte «allergiene» sine hvis det ble krig. De som har reelle allergier, som cøliaki og melkeproteinallergi, må tenke beredskap nå. Ten ut hva du kan lagre. Anonymkode: 87a3a...86d 11 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 I krig og krisesituasjoner har en hver ansvar for seg selv. Det er ikke gitt at du får tak i mat i det hele tatt. Folk ville hatt godt av å våkne opp litt fra velferdsboblen. Anonymkode: 6a893...0d1 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Jeg er en kynisk jævel og tenker to ting. Det ene er at det plutselig kommer til å være mange "allergikere" som ikke er så allergiske likevel. Det andre er at de som faktisk er syke, f.eks cøliaki, kan sitte i et bomberom og tenke på at det de brukte energien som på når det var fred i landet var å klage på at nav ikke ga dem nok penger. Darwinismen i full blomst, du er en feilkobling og overlever ikke, enkelt og greit . Anonymkode: 8a182...283 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er en kynisk jævel og tenker to ting. Det ene er at det plutselig kommer til å være mange "allergikere" som ikke er så allergiske likevel. Det andre er at de som faktisk er syke, f.eks cøliaki, kan sitte i et bomberom og tenke på at det de brukte energien som på når det var fred i landet var å klage på at nav ikke ga dem nok penger. Darwinismen i full blomst, du er en feilkobling og overlever ikke, enkelt og greit . Anonymkode: 8a182...283 Det siste der var bare stygt. Anonymkode: 87a3a...86d 7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er en kynisk jævel og tenker to ting. Det ene er at det plutselig kommer til å være mange "allergikere" som ikke er så allergiske likevel. Det andre er at de som faktisk er syke, f.eks cøliaki, kan sitte i et bomberom og tenke på at det de brukte energien som på når det var fred i landet var å klage på at nav ikke ga dem nok penger. Darwinismen i full blomst, du er en feilkobling og overlever ikke, enkelt og greit . Anonymkode: 8a182...283 Tenker du det samme om de med diabetes type 1? Lille Trine på 7 som mangler insulin pga krig? Eller alle de som ikke vil få kreftbehandling? Eller de som får blindtarmbetennelse, men det er umulig å oppdrive medisinsk hjelp. Den sterkestes rett? Anonymkode: 2fe1c...af4 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Den sterkestes rett? Når samfunnet kollapser, så gjelder den sterkestes rett. Det er urettferdig, men det må man forholde seg til. Anonymkode: 6a893...0d1 2 1
Djungelvrål Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Når alt kommer til alt er det naturlig seleksjon....de som blir født med allergier lever ikke opp og vil heller ikke få avkom under mange år med nød/krig. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er en kynisk jævel og tenker to ting. Det ene er at det plutselig kommer til å være mange "allergikere" som ikke er så allergiske likevel. Det andre er at de som faktisk er syke, f.eks cøliaki, kan sitte i et bomberom og tenke på at det de brukte energien som på når det var fred i landet var å klage på at nav ikke ga dem nok penger. Darwinismen i full blomst, du er en feilkobling og overlever ikke, enkelt og greit . Anonymkode: 8a182...283 Du har faktisk et poeng. Anonymkode: 68b05...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Dere må jo gjøre det dere kan for å sikre dere mens dere kan. Selvfølgelig er det ett problem å bli syk av mat men det er ett like stort problem å dø av å ikke få medisiner. Vær glad dere kan handle rimelig ubegrenset det dere trenger. Mange medisiner får man ikke hentet ut mere enn det man må ha for tre måneder. Jeg var på apoteket to uker for tidlig en gang, fikk beskjed om at jeg ikke kunne hente ut ennå. At medisinene skal økes ved behov var ikke gyldig, man får ut det som står på ikke to tabletter mer. Anonymkode: 8cb33...427 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 Folk med matallergier, som TS, bør spare opp et lager over tid (altså ikke hamstre). Tenk at du tross alt er helt i forhold til folk med andre sykdommer. Legemidler på resept får man ikke utdelt for mer enn tre mnd av gangen, og er altså ikke mulig å få noe særlig lager av.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 Det er dette som kalles naturlig seksjonering. Anonymkode: 3d683...620 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er dette som kalles naturlig seksjonering. Anonymkode: 3d683...620 Seleksjon* autocorrect Anonymkode: 3d683...620
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dette som kalles naturlig seksjonering. Anonymkode: 3d683...620 Nei, det gjør det ikke. Anonymkode: 07114...91b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 Det meste av matkornet er uansett importert. I en krigssituasjon ville vi ikke sett så mye til det. Det norske kornet er for en stor del ikke egnet til menneskeføde (høyt soppgiftinnhold). Skal ikke se bort i fra at det er nettopp dem som holder seg unna kornproduktene som faktisk overlever. Anonymkode: 07114...91b 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Vel, hvis det går så langt at valget står mellom å sulte i hjel og å spise noe du kan få vondt i magen av, så er vel valget enkelt. Anonymkode: 82f0f...08d 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel, hvis det går så langt at valget står mellom å sulte i hjel og å spise noe du kan få vondt i magen av, så er vel valget enkelt. Anonymkode: 82f0f...08d Hehe, vondt i magen du. Skjønner at du ikke skjønner hva cøliaki eller andre utfordringer går ut på. Heldig du, som kan gå å ta deg ei bolle 😅 Anonymkode: 16c80...d6b 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå