Gå til innhold

Hva har jeg gjort galt her?? Strikker Novice genser fra petite knit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker novice genseren. Er helt fersk og må ha inn med t-skje hva jeg har gjort feil her..

Har strikket halsen ( og stolt over å få til en strikket brettet halskant.

Så har jeg fulgt oppskriften, er ferdig med 2 runder uttegninger og byttet rundpinner som oppskriften sier. Har kun strikket rettstrikk etter halskanten. Det skulle jo blitt glattstrikk ?!?!?! Men se på bildet, så har jeg jo ulike mønster ???

Kan se ut som noe skjer når jeg bytter rundpinner, (?) men jeg strikker jo bare vanlig rettmasker hele veien . Hvordan i alle dager blir det da blanding av rollemønster og glattstrikk? Jeg strikker jo helt likt /rettstrikk hele veien fra halskanten..

Jeg er utrolig lei meg. Har brukt lang tid og 3 forsøk bare på halskanten og så ikke for meg at noe sånn her feil kan oppstå på kun rettstrikk…. Har brukt så mye tid på å lære meg å strikke, men får det jo aldri til ..

Hva gjør jeg feil her?  Og er det bare å gi opp hele genseren?

Anonymkode: 399d4...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg strikker novice genseren. Er helt fersk og må ha inn med t-skje hva jeg har gjort feil her..

Har strikket halsen ( og stolt over å få til en strikket brettet halskant.

Så har jeg fulgt oppskriften, er ferdig med 2 runder uttegninger og byttet rundpinner som oppskriften sier. Har kun strikket rettstrikk etter halskanten. Det skulle jo blitt glattstrikk ?!?!?! Men se på bildet, så har jeg jo ulike mønster ???

Kan se ut som noe skjer når jeg bytter rundpinner, (?) men jeg strikker jo bare vanlig rettmasker hele veien . Hvordan i alle dager blir det da blanding av rollemønster og glattstrikk? Jeg strikker jo helt likt /rettstrikk hele veien fra halskanten..

Jeg er utrolig lei meg. Har brukt lang tid og 3 forsøk bare på halskanten og så ikke for meg at noe sånn her feil kan oppstå på kun rettstrikk…. Har brukt så mye tid på å lære meg å strikke, men får det jo aldri til ..

Hva gjør jeg feil her?  Og er det bare å gi opp hele genseren?

Anonymkode: 399d4...e27

 

518FCE61-6A06-4BF6-8DA5-1651C51AD7D8.jpeg

Anonymkode: 399d4...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mønsteret" kommer jo senere, når du skal øke. Det er økningene som danner strukturen du ser på bildet. 

Anonymkode: 976ff...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde i innlegg 1 kom ikke med, derfor er den i innlegg 2, mvh fortvilet TS

Anonymkode: 399d4...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

518FCE61-6A06-4BF6-8DA5-1651C51AD7D8.jpeg

Anonymkode: 399d4...e27

Svarte før du la til bildet. Her har du tydeligvis gjort feil og strikket feil vei etter halskanten, slik at det har blitt riller. 

Anonymkode: 976ff...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Mønsteret" kommer jo senere, når du skal øke. Det er økningene som danner strukturen du ser på bildet. 

Anonymkode: 976ff...0f4

Men dette skal jo bare bli glattstrikk nedover? Og jeg får ulike mønstre.

Anonymkode: 399d4...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rotet litt med hvilken pinne du skal holde i høyre og venstre hånd, så du har strikket litt frem og tilbake. 

Anonymkode: 8c04f...ddd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - takk for svar. Men hvordan gjør jeg feilen? Hvordan unngår jeg at det blir sånn? Har jo hele veien hatt på maskemarkør og kan ikke helt skjønne hvordan jeg da endrer på å strikke rundt og frem/tilbake? Supert om noen kan forklare meg HVA jeg gjør feil. Jeg forstår ikke annet enn at jeg bare har strikket rundt og rundt med rettmasker som da skulle bli glattstrikk.. Når jeg strikket lue ble det jo pen glattstrikk hele veien..

Og kan dette reddes? Tips til å rekke opp på en smart måte?

Anonymkode: 399d4...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men dette skal jo bare bli glattstrikk nedover? Og jeg får ulike mønstre.

Anonymkode: 399d4...e27


Du har vrengt strikketøyet, sånn at vrangsiden kom ut.

Om du ser på motsatt side/innsiden av strikketøyet, så er det glatt etter vrangborden og så ‘riller’?

Det er fort gjort når man er litt uvant ennå, ikke første gang jeg ser dette altså.

Rekk opp tilbake til der du bytter strikkeretning, og vreng strikketøyet tilbake så du får glattsiden ut mot deg :) 

Tips - knytt en tråd i annen farge på den siden av strikketøyet som skal vende ut, så husker du det lettere :) 

Anonymkode: 0091a...0c5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her - takk for svar. Men hvordan gjør jeg feilen? Hvordan unngår jeg at det blir sånn? Har jo hele veien hatt på maskemarkør og kan ikke helt skjønne hvordan jeg da endrer på å strikke rundt og frem/tilbake? Supert om noen kan forklare meg HVA jeg gjør feil. Jeg forstår ikke annet enn at jeg bare har strikket rundt og rundt med rettmasker som da skulle bli glattstrikk.. Når jeg strikket lue ble det jo pen glattstrikk hele veien..

Og kan dette reddes? Tips til å rekke opp på en smart måte?

Anonymkode: 399d4...e27


Jeg svarte visst på dette mens du skrev innlegget :)

Du har vrengt strikketøyet, og begynt å strikke fra vrangsiden. Da strikker du automatisk motsatt vei.

Det skjer ofte for nybegynnere når de plukker opp igjen for å fortsette på et litt nytt prosjekt på rundpinne.

Anonymkode: 0091a...0c5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - tusen takk for svar. Har et stiste spørsmål; hvordan SER jeg hva som er rettsiden og baksiden på rundstrikk? Er det slik at når jeg starter å strikke på rundpinne - så er rettsiden på innsiden av rundpinnen? At vranga på plagget er ut mot meg?

Anonymkode: 399d4...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her - tusen takk for svar. Har et stiste spørsmål; hvordan SER jeg hva som er rettsiden og baksiden på rundstrikk? Er det slik at når jeg starter å strikke på rundpinne - så er rettsiden på innsiden av rundpinnen? At vranga på plagget er ut mot meg?

Anonymkode: 399d4...e27

Nei, rettsiden skal være ut mot deg 😊

Du kan også se på hvor tråden henger fra. Den skal alltid henge fra masken på høyre pinne når du strikker rundt. Henger den på venstre pinne så har du strikketøyet feil vei 😊 

Anonymkode: 0aa23...9bd

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...