AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Kan noen hjelpe meg? Mannen jobber fulltid, jeg har en vikarjobb. Siden jeg er student er planen å ta ut engansstønad, og å gi all permisjon til mannen som nav har sagt er fullt mulig så lenge jeg fortsetter å studere fulltid, for da oppfyller jeg aktivitetsplikten. Men jeg lurer på når kan jeg ta vakter igjen på vikarjobben? Med engang eller etter permisjonen til far er over? Er det noen i lignende situasjoner som vet? Har spurt i karriereforumet, men fikk ikke noe respons, og tenker jeg har mer hell av å finne gravide studenter her. Anonymkode: 8ac8e...b45
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Så fort far er begynt i sin permisjon, altså fra 7 uker etter fødsel, kan du gjøre akkurat som du vil. Anonymkode: d34a6...44a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Jeg vet ikke sikkert men kan ikke se for meg at det er noe problem når far har startet sin perm? Så lenge du oppfyller aktivitetskravet så tror jeg ikke det er noe "for mye aktivitet" man kan drive med? Anonymkode: a011a...88b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Okei, det er vell egentlig dette jeg også tenker, men synes det virker rart å få engangstønad, og samboer i full permisjon, og så skal jeg kunne jobbe og tjene mer penger i tillegg, ble usikker på om det var en slags kvote. Men skal dobbelsjekke med de på nav selvsagt! Anonymkode: 8ac8e...b45
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke sikkert men kan ikke se for meg at det er noe problem når far har startet sin perm? Så lenge du oppfyller aktivitetskravet så tror jeg ikke det er noe "for mye aktivitet" man kan drive med? Anonymkode: a011a...88b Dette vil jeg tro også. Om du har rett til støtte fra Lånekassen kan du i tillegg få foreldrestipend (uavhengig av om du fortsetter å studere med en gang, eller tar permisjon fra studiet. Du får det samme utbetalt som du ville gjort nå, men hele beløpet er stipend. Dette kommer i tillegg til eventuelle foreldrepenger/engangsstønad). Men om du har inntekt fra ekstrajobb, ville jeg også sett på om du har tjent nok til å ha rett på foreldrepenger? I så fall kommer du sannsynligvis bedre fra det enn å velge engangsstønad. Far kan fremdeles ta hele fellesperioden om du ikke vil ta for lang pause fra studiene. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva slags studie du går, men jeg ville kanskje hatt en Plan B om du ikke er klar til fulltidsstudier 7 uker etter fødsel, også. Anonymkode: f44ca...ff2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dette vil jeg tro også. Om du har rett til støtte fra Lånekassen kan du i tillegg få foreldrestipend (uavhengig av om du fortsetter å studere med en gang, eller tar permisjon fra studiet. Du får det samme utbetalt som du ville gjort nå, men hele beløpet er stipend. Dette kommer i tillegg til eventuelle foreldrepenger/engangsstønad). Men om du har inntekt fra ekstrajobb, ville jeg også sett på om du har tjent nok til å ha rett på foreldrepenger? I så fall kommer du sannsynligvis bedre fra det enn å velge engangsstønad. Far kan fremdeles ta hele fellesperioden om du ikke vil ta for lang pause fra studiene. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva slags studie du går, men jeg ville kanskje hatt en Plan B om du ikke er klar til fulltidsstudier 7 uker etter fødsel, også. Anonymkode: f44ca...ff2 Hvis far tar ut 100% foreldrepenger så har hun ikke rett til foreldrestipend, det er eventuelt bare i perioder han ikke har 100% foreldrepenger.. Anonymkode: 270c9...b0a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis far tar ut 100% foreldrepenger så har hun ikke rett til foreldrestipend, det er eventuelt bare i perioder han ikke har 100% foreldrepenger.. Anonymkode: 270c9...b0a Takk - det visste jeg faktisk ikke, men ser at du har helt rett. Men i og med at mor kan motta foreldrestipend og foreldrepenger samtidig ville jeg absolutt vurdert den muligheten i TS sin situasjon. Anonymkode: f44ca...ff2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå