Gå til innhold

Kan noen forklare PCO/Metformin etc. for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk det nylig påvist. Får ikke eggløsning. Begynte på Metformin. Hvor lang tid tok det for deg før normal syklus med eggløsning på Metformin? Kan man ha menstrasjon uten eggløsning? 

Det gikk litt fort på undersøkelsen/jeg forsto ikke alt. Men legen sa at jeg hadde forstørrede eggstokker med follikler, hva betyr det egentlig? Er det bra/dårlig? Googler follikel til å være noe normalt i eggstokken?

Han sa også at han kunne se en slimhinne i livmoren, men at det bare betydde at jeg kunne få menstruasjon om en uke til måneder.

Anonymkode: 288c1...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pco(s) er komplekst, men er kort forklart en hormonforstyrrelse. Vi med pcos produserer mer av enkelte hormoner, og mindre av andre. Dette forstyrrer balansen av modning av egg. Egg starter som follikler, og utvikler seg til egg. Mens oss med pcos klarer da ikke å utvikle de fullt ut til egg, og folliklene forblir bare. Follikler er det som vises til med navnet cyste. Pcos står for Poly(mange)Cystisk(cyster)Ovarie(eggstokk)Syndrom. Så mange cyster på eggstokk basicly. I tillegg forstyrrer det ofte nok til å påvirke insulin. 

metformin er diabetes medisin, men fungerer for oss pcos’ere fordi ved å påvirke insulinen kan det hjelpe å påvirne hormoner, som igjen gjør at det stabiliserer seg i eggstokken nok til å utvikle fullverdig egg. 

Det er drøssevis av sider du kan lese på, for å få bedre forståelse selv. Jeg har selv brukt åresvis på å lese flere ganger, så forstår deg godt. Og her har jeg bare forklart veldig grovt. Søk på pcos, og når du forstår, kan du søke pcos+metformin.

Anonymkode: c9b3f...1ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forøvrig er dette dessverre en «dårlig» ting fordi det KAN være til hinder for å bli gravid, slettes ikke alle sliter og det er hjelp å få for de aller aller fleste, og det kan ta alt fra et hjelpemiddel (metformin ) til flere måneder med ulike hjelpemidler (eggløsningstimulerende, ivf osv)

Anonymkode: c9b3f...1ae

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det var kjempebra forklart av brukeren over meg. Jeg husker jeg ble litt forvirret når gynekologen skrøt over at jeg hadde masse masse egg/follikler liggende på eggstokkene mine, og at det betydde at jeg hadde PCOS. Har alltid fått inntrykk av at dette var snakk om uønskede cyster - og ikke egg eller follikler (som egentlig skal være der) - som var problemet.

Og ja, man kan ha menstruasjon uten eggløsning. Noen har mens uten eggløsning svært sjeldent, andre har det mer ofte.

Jeg fikk påvist PCOS i starten av Januar, etter mange måneder med rar og sjelden mens. Begynte på Metformin (begynte smått, ikke på maksdosen med en gang) og har nå fått mensen etter bare 2 måneder, istedet for 5 måneder som var situasjonen forrige gang. Håper neste gang blir enda mer normal, siden jeg nå tar den fulle dosen.

Jeg har gått ned i vekt pga. at det sinnsyke søtsuget jeg slet med før er vekk. Jeg er svært overvektig og har masse å ta av, men har ikke forandret så mye på kostholdet annet enn at jeg har kuttet ut mye av sukkeret jeg spiste før. Jeg prøver alltid å spise sånn normalt sunt, problemet mitt har alltid vært de usunne karbohydratene med masse sukker. Nå er jeg ikke noe glad i søte drikker mer, og foretrekker nøytrale ting som vann (dette har jeg aldri i hele mitt voksne liv opplevd) som er veldig bra for kroppen min. Jeg har fått mye mindre hårvekst på haka og magen, jeg har fått mer hårvekst på hodet, mye mindre kviser/fet hud og føler meg generelt bedre.

Det har vært en tøff måned i forhold til bivirkningene av tablettene, men det ser ut til å ha roet seg nå endelig. Jeg fant ut at er veldig viktig å spise skikkelig med tablettene: spis 2/3-deler av måltidet før tablettene, og resten etter at du har tatt tablettene. Jeg kan ikke spise frukt eller drikke noe kullsyreholdig sammen med tablettene, da magen klikker helt. Yoghurt ser ut til å hjelpe magen.

Med mindre tablettene slutter å fungere eller får en eller annen negativ effekt på meg plutselig, er jeg helt frelst av Metformin. Å ta den tiden man trenger for å la kroppen og magen venne seg til medisinen har vært 100 % verdt det for min del.

Gleder meg til å se hvordan Metformin fungerer i det lange løp. Krysser fingrene for at det blir bedre og bedre, og at jeg en dag blir så regelmessig igjen at jeg kan begynne å teste for eggløsning. Vanskelig å teste for eggløsning når man ikke har regelmessig mens, siden man aldri helt vet når man skal teste for det.

Anonymkode: a8299...a91

Skrevet

Fikk påvist PCOS i 2018 eter at jeg sluttet på p-piller og ikke fikk tilbake mensen. Ingen eggløsning og ingen mens av meg selv siden jeg fikk påvist PCOS, og mener å huske at den var veldig uregelmessig før jeg begynte på p piller da jeg var 16. Er ikke overvektig, men legger fort på meg rundt magen om jeg ikke passer på kostholdet. Trener mye. Har veldig mange follikler. Prøvd drilling av eggstokkene høsten 2018 uten effekt. Gått på Metformin i ett år uten effekt. Prøvd Letrozol for å få eggløsning, både dobbel og trippel dose, uten effekt. Eneste som fungerer for meg er stimulering med sprøyter (menopur og gonal-f), samt eggløsningssprøyte. Fikk et barn i 2020 og prøver på nr 2 nå. Ble gravid (IVF og innsett av femdagers) i desember 2021, men mistet i uke seks. Skal ha nytt fryseforsøk nå, med innsett neste uke. Er vist større sjans for spontanabort med PCOS, uten at jeg vet hvorfor. 

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Nå er jeg klokere😊

Skrevet

Fikk dere beskjed om å begynne på p-piller for å få ned nivået av androgener/krympe eggstokkene? 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei, Jeg har pcos og fikk igår forklart sammenhengen mellom vektøkning, eggløsning og pcos. Fastlegen kunne fortelle at vi som har pcos ofte har økt insulinresistens. Det betyr at kroppen ofte da overproduserer insulin. Insulin bidrar til fettlagring, da særlig rundt midje. Legen min fortalte meg forenklet at ettersom jeg overproduserer insulin så "tar det plassen" til de andre hormonene som østrogen og progesteron og det blir hormonell ubalanse. Denne hormonelle ubalansen gjør at man får sjelden eggløsning. I et forsøk på å gå ned i vekt har jeg fått utskrevet saxenda slankesprøyter av min fastlege. Har gått på de i ca 4 mnd. For første gang i mitt liv har jeg parallelt med disse også fått jevnlig syklus. Fastlegen forklarer dette med at også disse sprøytene får blodsukkeret mitt og derav hormonene i balanse. Derfor har jeg nå fått syklus av meg selv. Dessverre er ikke saxenda forenlig med prøving. Derfor skal jeg over på Metformin i mai! Gleder meg og håper syklusen vedvarer.

Endret av Anonym3940

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...