AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Har alltid hørt at barna blir lettere å ha med å gjøre fra 4-6 års alder. Mitt barn er nå 4 år, og jeg kjenner henne ikke igjen. Hun er i dårlig humør stort sett hele dagen, ignorerer alt jeg sier, finner på masse tull som hun vet hun ikke får lov til. Det virker som at noe plager henne, men kan det være utviklingstrinn? Noen andre som opplever at 4 års alderen er veldig vanskelig? Anonymkode: 9c817...351
Handful Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Ja, alt gikk som en drøm og plutselig bare bam ble de ufordragelige over natta. 😅 Blir også helt krakilsk av å ikke få til ting selv. Tror absolutt det er et utviklingstrinn som skjer i den alderen, der det er utrolig viktig for dem å bli hørt, få bestemme og at ting går som de vil. Nå er min yngste 5 om et par måneder, og det har roet se, og begynt å gå seg til igjen. Prøver å forbedrede mest mulig hva som skal skje i forkant, og når det skjærer seg, prøver jeg å huske at barnet har det vanskelig, ikke vil være vanskelig. ❤
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Min eldste var kjempesnill til han var 4 år, hadde ikke trassalder og gråt sjeldent. Rundt 4 år ble han så vanskelig, ville ingenting, veldig følsom, mye sinne. Ble ikke bedre før han var rundt 10 år.. Yngste var en real utfordring frem til han var 4. Da ble han kjempesnill 😅 Er nå 6 år og verdens snilleste. Anonymkode: ad6fd...7ec
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Jenta mi har alltid vært snill, rolig, blid og hjelpsom. Når hun ble 4 ble hun sur, trassig og frekk. Det varte i ca et halvt år, så gikk det over. Det var hardt når det sto på, ikke enkelt når man går fra en unge som er kjempeenkel til at ingenting blir riktig eller bra nok. Vi jobbet veldig konkret med at slik oppførsel ikke er ok, men jeg tror det har noe med alderen å gjøre også. Anonymkode: 48f4b...388
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 Setter veldig pris på svarene deres, tusen takk. Jeg stod nesten klar til å ringe barnepsykolog, for jeg var sikker på at dette ikke kunne være normalt😂 Men da får vi slå oss til ro med denne situasjonen, det er litt lettere når man vet hva det er. Ts Anonymkode: 9c817...351 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Dette var godt å lese. Min 4-åring er også ufordragelig for tiden. Han sliter mye med magen, så jeg har tenkt at det er det som er hovedgrunnen til at han har blitt sånn, men det høres ut som det er normalt at de er sånn ellers også 😅 Anonymkode: 8081e...9e3
Rucula Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 min er 4,5 år og har også forandret seg skikkelig i det siste... griner, sutrer er sur og frekk hele tiden. Jeg blir ekstremt sliten av henne. i tillegg til at hun prater på inn og utpust
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Min er 4,5. Samme greia, tester grenser hele tiden, blir fort sint av bagateller, mamma er bare dum, bare pappa er god nok. Forståelig, ettersom pappaen aldri tar noen kamper med han. Han prater også på inn og utpust hele tiden han er våken🤯 Og alle setninger starter med ett spørreord. Håper denne perioden går over snart. Anonymkode: fcff5...cb3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 Det varierer en god del når de har vanskelige faser, selv om mye er typisk for ulike alderstrinn. Mitt eldste barn er fire nå, og har vært motsatt. I toårsalderen var det full protest så snar noe ikke ble som hun så for seg, f.eks. hvis hun måtte ha vinterdress over sommerkjolen i desember, slik at kjolen ikke var synlig. I treårsalderen var det sterke følelsesutbrudd, f.eks. fullt sammenbrudd fordi hun ikke fikk til å dra opp glidelåsen på dressen. Og nå er hun ganske rolig og fornøyd, ganske veslevoksen og litt belærende overfor andre. Hun hører på voksne, og vil sørge for at alle andre også gjør det. Jeg kjenner imidlertid flere fireåringer som er i en vanskelig alder, og vet at jeg var det selv da jeg var fire (bl.a ut i fra historien om da jeg bet helsesøsteren til blods på fireårskontrollen 🙈). Toåringen vår er en mild sommerbris sammenlignet med storesøster i samme alder. Men det kommer nesten garantert andre, tøffere tider. Anonymkode: 36c53...c0f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Her har det vært sammenhengende trassalder siden ca 10 månedersalder. Vi gjør noe grunnleggende feil, tydeligvis. Barnet er 4,5 nå Anonymkode: 05925...ba2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Ja, vår jente på 4,5 år er også ufordragelig. Jeg har et par ganger tenkt at jeg bare må gi opp å være forelder. Det er lettere med babyen på 10 mnd. Anonymkode: f2df5...e33
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Jaaa hallo det er her hjemme 😭 vurderte å sende henne på utredning. Men dere beskriver jo hvordan det er, så at det er normalt er en stor lettelse. Hun er grei altså, når hun vil 😅💕 Anonymkode: 7b368...69c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaaa hallo det er her hjemme 😭 vurderte å sende henne på utredning. Men dere beskriver jo hvordan det er, så at det er normalt er en stor lettelse. Hun er grei altså, når hun vil 😅💕 Anonymkode: 7b368...69c Hun har foresten vært kjempegrei og medgjørlig hele livet, en liten regelrytter, kom med pekefingeren så snart hun kunne snakke. Men nå.. Ingen regler gjelder henne 😂💕 Anonymkode: 7b368...69c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #15 Skrevet 27. februar 2022 Har 4 åringen sterkt temperament? Min jente fyller straks 4 år og hun illsint når hun først er i gang. Hun er veldig snill og god, men når hun først blir sint er det svært vanskelig å kommunisere Anonymkode: 71e1b...492
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #16 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 22.26): Har alltid hørt at barna blir lettere å ha med å gjøre fra 4-6 års alder. Mitt barn er nå 4 år, og jeg kjenner henne ikke igjen. Hun er i dårlig humør stort sett hele dagen, ignorerer alt jeg sier, finner på masse tull som hun vet hun ikke får lov til. Det virker som at noe plager henne, men kan det være utviklingstrinn? Noen andre som opplever at 4 års alderen er veldig vanskelig? Anonymkode: 9c817...351 synes faktisk 6-9 år har vert verst med mine 4, 3-4 år trassen har ikke vert noe Anonymkode: a5562...af0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #17 Skrevet 27. februar 2022 Har en fireåring som virkelig kan være en prøvelse. Både jeg og far holder på å rive av oss håret til stadighet fordi hun er så krev ende. Hun fyller fem i mai og vi ser antydninger til at det roer seg litt nå. Anonymkode: a7d36...20f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå