Gå til innhold

Mangler når man leier

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Noen som vet hva man har krav på av reduksjon i husleie, dersom det oppstår alvorlige mangler på en leilighet man leier? Tenker på feks at grunnleggende ting som vann eller strøm forsvinner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer sikkert litt an på hva årsaken er.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Utslitt/ødelagt utstyr i boligen man leier?

Skrevet

Jeg leier ut en leilighet. Der har panelovn og lampe på badet sluttet og virke. Da er jeg pliktig til å ordne nytt.

Da hengslene på et garderobeskap i entreen ble ødelagt så ble ikke skapet byttet. Jeg trålet byen rundt etter de hengslene, men fant ingen. (Det er da jeg gjerne skulle ha visst hvor tidligere eier har kjøpt fast innredning). Jeg klarte ikke å løse problemet så enden på visa var at dørene ble lagt bort.

Hvis du leier med hvitevarer og de går i stykker så må utleier ordne nytt (gammelt) dersom ikke annet er avtalt. Hun som leier hos meg fikk låne en oppvaskmaskin og et fryseskap, men fikk samtidig beskjed om at gikk det i stykker så ble den ikke erstattet. Jeg leier nemlig ut umøblert og dette var kun et tilbud til hun som leier.

Hadde vært lettere å svare hvis du hadde presisert nærmere om hva som var utslitt/ødelagt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Eksemplet mitt er at vann eller strøm forsvinner, pga at utstyret som sørger for dette i leiligheten er for dårlig. (Sikringsskap, vannpumpe, rør ol.)

Ta med i regnestykket at det tar flere uker før det blir ordnet.

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Da hadde jeg holdt igjen hele eller deler av husleie fordi det da er snakk om vensentlig mangler. Dersom huseier er skyld i det pga manglende oppgradering/vedlikehold av strømnettet innad i boligen og vann til bolig som han selv er ansvarlig for. En leilighet uten strøm og/eller vann er egentlig ikke beboelig.

Hvordan det er dersom det er kommunen/strømleverandør som er ansvarlig er jeg usikker på.

Skrevet

Dersom det var så dårlig som du gir inntrykk av, så burde du ha sett dette på visning og derfor aldri leid der. Det er utrolig hvor mange leietakere som prøver å få redusert leien pga "feil" som befinner seg mest i deres eget hode.

Det står sannsynligvis i kontrakten din hva du er ansvarlig for og hva huseier er ansvarlig for. Å skifte sikringer, lyspærer osv er man faktisk ansvarlig for selv. Og trekker man ut kontakten til varmtvannstanken, så kan man ikke komme å klage på at det ikke er varmt vann. (OK, det var ikke tilfelle her, men jeg har vært borti det!)

Huseier har ikke lov til å stenge vannet inn til leiligheten, og heller ikke strømmen. Men når det er sagt, dersom vannet forsvinner pga av mangler i huset, kan du heller ikke forvente at huseier har mulighet til å skifte alt av rør. Huseier har sannsynligvis også huslån å betjene, han leier ikke ut for moro skyld. Dersom manglene er så vesentlige skal du heve leieavtalen. Da er det ikke beboelig, og det vil ikke hjelpe deg å få redusert husleie. Dersom huseier har kjøpt huset i løpet av de siste par årene er det heller ikke sikkert at det ble opplyst da han kjøpte det at tilstanden var så dårlig. Da har han mulighet til å pårope seg vesentlig feil og mangel, og men det kan han ikke gjøre før han vet hvor alvorlig problemet er. Og det skjønner han best ved heving. Så får man heller ta turen om forliksrådet for å bli enige om det er lovlig heving eller ikke.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Men når det er sagt, dersom vannet forsvinner pga av mangler i huset, kan du heller ikke forvente at huseier har mulighet til å skifte alt av rør. Huseier har sannsynligvis også huslån å betjene, han leier ikke ut for moro skyld. Dersom manglene er så vesentlige skal du heve leieavtalen. Da er det ikke beboelig, og det vil ikke hjelpe deg å få redusert husleie.

Nå synes jeg du tar litt av her... Flytte pga at man er uten strøm eller vann noen uker, når det blir fikset igjen etter dette? Det hadde tatt mer enn de to ukene å finne ett nytt sted å bo uansett. Det jeg spør om er hvor mye det er rimelig å forvente i redusert husleie, for de to ukene mangelen er der. Betale halve husleia, en fjerdedel, ingenting?

At huseier må være forberedt på å bruke penger på å skifte rør ol er da sånt man er forpliktet til å gjøre som utleier, ellers må huseier si opp leieforholdet, dersom han ser at utgiftene blir for store til at det lønner seg.

(Og om jeg så hadde vært villig til å bo i ett hus uten vann og strøm for feks 500 kroner i måneden, så hadde da det vært min sak...)

Endret av Varg-Menja
Skrevet
Noen som vet hva man har krav på av reduksjon i husleie, dersom det oppstår alvorlige mangler på en leilighet man leier? Tenker på feks at grunnleggende ting som vann eller strøm forsvinner?

Redukson av leie når vann og strøm forsvinner+ Vil tro det er e-verket som har jobb på gang om strømmen forsvinner. Dette kan ikke huseier råde over. Om vannet forsvinner? Tja, du må kontakte komunen.Tror neppe de kan hjelpe deg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Utgangspunktet er selvsagt at dette er noe huseier råder over, ved at det er noe galt med strømnettet i selve huset, eller at det er privat vann...

Gjest gjest 0
Skrevet

Klart du har krav på redusert husleie!

Sjekk ut husleieloven der står alt du trenger å vite. Jeg får ikke sjekket for deg nå desverre....

Vi fikk halv husleie fordi kjøkkenet vårt var innvandert av maur en mnd. Selv syntes jeg ikke det var helt nødvendig, men huseier insisterte...

Skrevet

Når det er huseiers skyld pga manglende vedlikehold, så har du krav på redusert leie. men useier har samtidig krav på tid til å utbrede mangelen. hvor grensen går der? tja, vet ikke.

men om du må være uten vann,strøm i to uker på denne årstid, så har jeg ville sagt til han at jeg ikke vil betale leie fullt ut. max 40 % vil jeg betale de to ukene.

ta en prat med han og hør hva han sier, send rekomandert brev etterpå.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Takk for svar, begynner å få en liten følelse av hva jeg kan legge meg på. Sjekket på hjemmesidene til leieboerforeningen, men de hadde ikke noe klart svar som dekket slike tilfeller.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall prøvd å få redusert husleien med 50% den måneden reprasjoenen pågår. Eventuellt mer hvis ting drar ut i tid, noe som fort skjer. Og om huseier syter og klager på hvor mye dette koster han, så husk at han likevel kan trekke utgiftene for reparasjon av utleiebolig av på skatten og at hans økonomi uanasett ikke er noe du har ansvar for!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...