Gå til innhold

Pruting på finn.no, er det noen kjøreregler jeg må kjenne til her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke den som har mest erfaring med finn, har gitt bort noe innimellom og solgt litt for mange år siden. Men nå har jeg lagt ut ganske mye, og syns en del folk er så frekke i kontakten og når de skal prute, så jeg lurer på hva dere er vant med og hva dere syns er greit? Har i utgangspunktet priset ting lavt for det er viktigere for meg at det kommer til nytte enn at jeg blir rik, men samtidig ønsker jeg jo litt penger for ting som er nytt/nesten nytt/svært pent brukt.

F.eks la jeg ut noen deler til et service, og prissatte hver del. Får da melding fra en som ber om et billig tilbud for å kjøpe alt, og jeg gir henne et tilbud på ca 25% under det jeg har oppgitt, får svar tilbake at hun kun vil betale 50% og da skal jeg besørge frakten. Gir beskjed om at det ikke er aktuelt, og da fortsetter hun å komme med tilbud i samme prisklasse. Det er mye jobb å sende alt i posten, det koster en hel del i innkjøp av emballasje og det tar tid å pakke. Men hun gir seg ikke, og det blir bare slitsomt. Sier tilslutt at det hele er solgt til en annen for å bli kvitt henne, og tar bort annonsen. Hvor mye kan folk egentlig forvente i avslag når de ber om en billigere pris? Kan de forvente noe? Hvordan svarer dere sånne prutere? Tips og lærdom mottas med takk. 

Anonymkode: 694af...b04

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar kun: «Dessverre» også svarer du ikke noe mer etter det. Dersom det blir mye mas kan du blokkere vedkommende. 

Anonymkode: e6330...b81

• Liker 15
Skrevet

jeg sier bare Nei eller ikke svarer hvis noen byr mye under det jeg har lagt ut for, får stort sett det jeg krever, jeg har det ikke travelt

Anonymkode: b5838...6a3

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir ofte samlepris om de kjøper alt. Men folk som bare er frekke og slitsomme, slutter jeg evt å svare eller sier at prisen er fast. Kjøper betaler frakt og de må betale på forhånd, helst hente. Jeg er tålmodig og har ikke dårlig tid så ting blir solgt etterhvert. 

Anonymkode: b874b...8d2

• Liker 5
Skrevet

Svarer ikke folk som pruter eller ikke gidder å formulere en høflig henvendelse. 

Anonymkode: 850c6...65e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svar kun: «Dessverre» også svarer du ikke noe mer etter det. Dersom det blir mye mas kan du blokkere vedkommende. 

Anonymkode: e6330...b81

Hvordan blokkerer man noen på Finn? Jeg har også en slitsom pruter som kommenterer på alt jeg legger ut nå og helst vil ha det til lav pris og at jeg skal møte henne. 

Anonymkode: b874b...8d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke solgt så mye på finn, men jeg har kjøpt mye.  Har aldri prutet.  Jeg oppfatter prisene som er oppgitt som faste.  
Du burde ikke redusert prisen ved den første henvendelsen.  Da ga du et signal om at du var villig til å forhandle.  

• Nyttig 2
Skrevet

"Er ikke villig til å gå ned i pris". Bruker å holde i massevis.

Anonymkode: ea6ac...eff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke den som har mest erfaring med finn, har gitt bort noe innimellom og solgt litt for mange år siden. Men nå har jeg lagt ut ganske mye, og syns en del folk er så frekke i kontakten og når de skal prute, så jeg lurer på hva dere er vant med og hva dere syns er greit? Har i utgangspunktet priset ting lavt for det er viktigere for meg at det kommer til nytte enn at jeg blir rik, men samtidig ønsker jeg jo litt penger for ting som er nytt/nesten nytt/svært pent brukt.

F.eks la jeg ut noen deler til et service, og prissatte hver del. Får da melding fra en som ber om et billig tilbud for å kjøpe alt, og jeg gir henne et tilbud på ca 25% under det jeg har oppgitt, får svar tilbake at hun kun vil betale 50% og da skal jeg besørge frakten. Gir beskjed om at det ikke er aktuelt, og da fortsetter hun å komme med tilbud i samme prisklasse. Det er mye jobb å sende alt i posten, det koster en hel del i innkjøp av emballasje og det tar tid å pakke. Men hun gir seg ikke, og det blir bare slitsomt. Sier tilslutt at det hele er solgt til en annen for å bli kvitt henne, og tar bort annonsen. Hvor mye kan folk egentlig forvente i avslag når de ber om en billigere pris? Kan de forvente noe? Hvordan svarer dere sånne prutere? Tips og lærdom mottas med takk. 

Ingen grunn til å bli stresset av pruting. Fikk tilbud på 200kr for noe jeg ba om 500kr for. Så da svarte jeg at jeg syntes det var litt lite. Å be o. Halv pris ink frakt er vel litt drøyt. Med mindre evaren faktisk ikke er verdt mer. 

Er du lei folk så skriv siste tilbud der du skriver at det er det laveste du er villig til å gå. Maser de, så kan du evnt skrive at alle andre tilbud en minste prisen din ikke blir godtatt, også er det lov å slutte å svare, om de fortsetter. 

Anonymkode: 5900a...c28

Skrevet

Jeg får ofte spørsmål om jeg er villig til å diskutere prisen. 
Når jeg svarer at det er jeg, men at jeg ikke godtar skambud, så blir det gjerne stille. 

Folk som fortsetter å mase når jeg har sagt "nei" gidder jeg ikke å svare mer. 

Det er mange nok frekke folk på finn. 

Har f.eks. lagt ut en brudekjole (merkevare), og tenkt at den skulle selges billig, så jeg ble kvitt den. 
La den ut til 1/4 av ny pris, 1500kr og inkluderte underskjørt og annet i prisen (Brudekjoler er tungsolgt, jeg vet.) 

Får ikke så mange forespørsler, men de fleste av de som kommer er av typen: " Byr deg 200kr" eller "Kan du donere den til oss, for vi skal lage en kunstgreie der vi ødelegger brudekjoler" eller "Jeg er fattig, kan jeg få den gratis, kjørt hjem til meg?" 

Så da tenker jeg faktisk at det er hyggeligere å beholde kjolen, enn at disse masekråkene som forventer å få ting uten å betale noe særlig får den. Det er mindre bry for meg. Skal jeg ta bryet med å selge, må det være en form for verdi for meg også.

Anonymkode: cc108...748

• Liker 6
Skrevet

Svarer ikke folk som pruter.

Anonymkode: adecd...eed

• Liker 2
Skrevet

Jeg gidder aldri å svare på pruting, de blokkerer jeg bare. 

Anonymkode: 7d8e2...711

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at det er helt vanlig å "by" noe lavere enn hva ting er lagt ut for. Dersom det er uaktuelt, så får du heller skrive i annonsen at prisen ikke er diskutabel. Så er jeg enig i at mange byr helt urealistisk lavt, men det får man nesten tåle. Bare å si nei. Om en vare har ligget ute en stund, så er det jo fordi ingen vil kjøpe til den prisen, kan like gjerne være selgers pris som er helt på jordet kontra kjøpers bud. 

Ser folk svarer i tråden her at de blokkerer folk som pruter og at noen selv aldri har prutet, da mener jeg du har misforstått Finn som en kjøp/salg arena. Dersom jeg skal kjøpe et par ski og det ligger ute et par til 1000kr, så er det hverken frekt eller uvanlig å spørre om å kjøpe de for 7-800. Da får du ofte tilslag. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har solgt ganske så mye på Finn. 9 av  10 ganger godtar jeg ikke bud. Jeg priser veldig lavt. Noen ganger har jeg latt være å selge fordi jeg etter jeg har fått svar ser at jeg har priset for lavt. Mange ganger har jeg måttet ha is i magen- de første 100 meldinger er skambud, men så etter to uker kommer det en som vil kjøpe til prisen jeg har satt. 

skambud svarer jeg ikke.

folk som spør om jeg er villig å diskutere prisen svarer jeg bare kort «nei». Eller noe mer hyggeligere men et tydelig nei likevel- avhengig hvordan meldingen de sendte først. 
noen ganger kjøper folk likevel etter at jeg har avslått bud. 

folk prøver seg bare og det er jo lov. Du trenger jo ikke slette annonsen for det. Bare blokker hvis de er alt for på. 

Anonymkode: e06ff...7c1

Skrevet
Anonym90059005 skrev (18 minutter siden):

Min erfaring er at det er helt vanlig å "by" noe lavere enn hva ting er lagt ut for. Dersom det er uaktuelt, så får du heller skrive i annonsen at prisen ikke er diskutabel. Så er jeg enig i at mange byr helt urealistisk lavt, men det får man nesten tåle. Bare å si nei. Om en vare har ligget ute en stund, så er det jo fordi ingen vil kjøpe til den prisen, kan like gjerne være selgers pris som er helt på jordet kontra kjøpers bud. 

Ser folk svarer i tråden her at de blokkerer folk som pruter og at noen selv aldri har prutet, da mener jeg du har misforstått Finn som en kjøp/salg arena. Dersom jeg skal kjøpe et par ski og det ligger ute et par til 1000kr, så er det hverken frekt eller uvanlig å spørre om å kjøpe de for 7-800. Da får du ofte tilslag. 

Det kommer an på prutingen også da. 

Jeg selger dyre ting til tusenvis av kroner også får jeg bud på 200kr. Da ønsker jeg ikke at sånne mennesker tar plass i innboksen min. Også har man de som ber om jeg kan levere på døren eller betaler frakt på varer jeg gir bort. 

Frekke folk bruker jeg minst mulig tid på. Da er det bedre å luke dem ut med en gang og slippe å ha noe mer med de å gjøre da jeg kommer til å legge ut flere ting på Finn. 

Anonymkode: 7d8e2...711

Skrevet

Dersom det ikke står at prisen er satt, og jeg ikke oppfatter prisen på varen jeg er interessert i som allerede ganske lav, så kan jeg gjerne finne på å komme med en (høflig) forespørsel om jeg kan få kjøpe varen f.eks et par hundrelapper billigere. Dette er helt vanlig. Hvis vedkommende sier at de ikke ønsker å gå ned i pris, så respekterer jeg selvfølgelig det.

Har selv ingen problem med at folk byr noe under ønsket pris, men skambud besvares ikke.

Anonymkode: e4e88...211

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å ignorere. Det krever så å si ingenting av deg.

Skrevet

Hater pruting. Det er fordømt uhøflig og lavklasse. Priser aldri over halv pris av full pris og presiserer i annonsen at jeg ikke ønsker pruting, så da kan folk bare drite i å komme med skambudene sine 

Anonymkode: 7d4b5...2b6

Skrevet

Priser ting høyt, jeg vet det kommer pruting, er de fullstendig på bærtur så gidder jeg ikke bruke energi på de. Blitt mange salg til rundt den prisen jeg tenker er fornuftig.

Skrevet

Takk for mange svar, interessant å lese andres erfaring!

Jeg har ingenting mot pruting, men det er det maset om en mye, mye lavere pris som irriterer meg litt. En del av det jeg har lagt ut er jeg ikke avhengig av å bli kvitt, putter det heller tilbake i kjøkkenskapet eller boden enn å gi det til skampris. Og så sjekker jeg alltid hva tilsvarende ligger ute for, og legger meg på samme nivå eller til og med litt under, så tror ikke jeg priser for høyt. Ellers har jeg noen ting jeg tenker sikkert kommer til å bli prutet på, og da har jeg som M71 skriver lagt prisen litt opp så jeg har litt å gå på. Så langt er det derimot de tingene som er solgt til oppgitt pris 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...