AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Broren min er en dust. Han kjøpte en Maine coon fra en selger som de fleste maine coon eierne hadde kalt useriøs. Han sjekket ikke opp for registrering i NRR eller noe angående bakgrunnen til katten. Akkurat nå er katten helt frisk, og broren min har hatt den en stund. Jeg har nylig begynt å like den veldig mye fordi den er så søt, også valgte jeg å nemlig lese meg opp på rasen, og herregud. "IKKE KJØP FRA USERIØSE SELGERE" er det de fleste sier. Det er akkurat det broren min har gjort. kattungen vi har er så innmari søt og jeg føler hjertet knuse med på tanken av at den skal ende opp med å få problemer i fremtiden, vet dere om det er noe som kan gjøres? Helse sjekking på andre måter og alt det der? Anonymkode: b533e...e3c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Det er en katt. Relax. Anonymkode: ee775...ed1 9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Det er da vel ikke garantert at alle katter uten stamtavle får problemer? Anonymkode: b318a...286 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Ta katten jevnlig med til veterinær. De vet hva de skal se etter ved ulike raser. Håper han innser at uten stamtavle er det faktisk en huskatt han har kjøpt. Anonymkode: db80c...654 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Mest sannsynlig en like frisk katt som alle andre huskatter. Kanskje den er halvt maine coon. Det ville jeg ikke bekymret meg for. Huskatter er generelt friskere enn rasekatter for de har flere blandede gener. Det får dere ta når det kommer i så fall. Hadde vært mer bekymret over hvor mange penger som er kastet ut vinduet på å kjøpe en helt vanlig huskatt. Uansett om katten er den og den blandingen eller så og så mange prosent maine coon så regnes det som huskatt uten stamtavle. Anonymkode: 94360...cb6 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 Det var dumt av broren din, men han er langt fra den eneste som blir rundlurt av disse uetiske «oppdretterne» 🤷🏼♀️ Det kan godt hende katten er helt frisk og fin, og vil forbli det. Det er bare det at de er litt mer utsatt for enkelte sykdommer som f.eks. HD og hjerteproblemer. Med stamtavle har man oversikt over foreldrenes helse, og disse har ofte vært fulgt opp ekstra før de blir brukt i avl. Bare pass på å ha forsikring og årlig oppfølgning hos dyrlege. 😊 Anonymkode: 3dbc6...2b2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er da vel ikke garantert at alle katter uten stamtavle får problemer? Anonymkode: b318a...286 Vet ikke helt selv, Maine coon generelt har jo muligheten til å få problemer selv om de kommer med stamtavle, men er det ikke de som ikke har stamtavle som er mer utsatt for sånt? Anonymkode: b533e...e3c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ta katten jevnlig med til veterinær. De vet hva de skal se etter ved ulike raser. Håper han innser at uten stamtavle er det faktisk en huskatt han har kjøpt. Anonymkode: db80c...654 Skal prøve å kontakte avler og se om vi kan få med oss historikk på foreldre og all slags ting som kan være relevant. Skal prøve mitt beste med å passe på katten, ble bare litt skremt over situasjonen Anonymkode: b533e...e3c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det var dumt av broren din, men han er langt fra den eneste som blir rundlurt av disse uetiske «oppdretterne» 🤷🏼♀️ Det kan godt hende katten er helt frisk og fin, og vil forbli det. Det er bare det at de er litt mer utsatt for enkelte sykdommer som f.eks. HD og hjerteproblemer. Med stamtavle har man oversikt over foreldrenes helse, og disse har ofte vært fulgt opp ekstra før de blir brukt i avl. Bare pass på å ha forsikring og årlig oppfølgning hos dyrlege. 😊 Anonymkode: 3dbc6...2b2 Det skal gjøres, takk for svar ❤️ helt enig i at det var dumt av han ja, ble litt sur når jeg fant ut han kjøpte den fordi de blir veldig store og valgte å ikke lese mer om selve rasen Anonymkode: b533e...e3c
Pyar Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 Ser ikke problemet i det hvis du fikk den litt rimeligere siden det var uten stamavtale! 🤗 alle katter kan få problemer, uansett! Samme gjelder oss mennesker. vi kan ikke spå fremtiden!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mest sannsynlig en like frisk katt som alle andre huskatter. Kanskje den er halvt maine coon. Det ville jeg ikke bekymret meg for. Huskatter er generelt friskere enn rasekatter for de har flere blandede gener. Det får dere ta når det kommer i så fall. Hadde vært mer bekymret over hvor mange penger som er kastet ut vinduet på å kjøpe en helt vanlig huskatt. Uansett om katten er den og den blandingen eller så og så mange prosent maine coon så regnes det som huskatt uten stamtavle. Anonymkode: 94360...cb6 Skjønner godt det. Det er også derfor situasjonen ble litt stressende. Han ser ut som en vanlig maine coon, og har den typiske store halen og de store ørene, men man vet jo aldri. Skal prøve å se mer inn på det.. Anonymkode: b533e...e3c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Pyar skrev (1 minutt siden): Ser ikke problemet i det hvis du fikk den litt rimeligere siden det var uten stamavtale! 🤗 alle katter kan få problemer, uansett! Samme gjelder oss mennesker. vi kan ikke spå fremtiden! Selvfølgelig, men vi mennesker lever jo så mye lengre enn katter 😕 Vil helst at katten skal leve til sin potienselle 13 års alder enn få hjertesykdom på 6 års alder 😬 Anonymkode: b533e...e3c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig, men vi mennesker lever jo så mye lengre enn katter 😕 Vil helst at katten skal leve til sin potienselle 13 års alder enn få hjertesykdom på 6 års alder 😬 Anonymkode: b533e...e3c Katter lever fort lenge enn 13 år også 😄 Anonymkode: 3dbc6...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig, men vi mennesker lever jo så mye lengre enn katter 😕 Vil helst at katten skal leve til sin potienselle 13 års alder enn få hjertesykdom på 6 års alder 😬 Anonymkode: b533e...e3c Katter kan leve i 20 år om de er heldige😅 Anonymkode: a372c...01b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 13-20 er normalt. Var en katt som ble 38 i følge guinniss world record. En del katter blir over 20. Innekatter har dog mye høyere forventet levealder enn utekatter så det spiller inn og. Gir man kvalitets våtfôr med mye kjøtt eller råfôr så øker du sjansene for høyere levealder og. https://feline-nutrition.org https://catinfo.org Kastrering, id chip, vaksiner og årlig helsesjekk øker sjansene for at ting ikke skal skje med katten og at man oppdager helseproblemer tidlig. Anonymkode: 94360...cb6
Tvist Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 Pyar skrev (På 25.2.2022 den 21.22): Ser ikke problemet i det hvis du fikk den litt rimeligere siden det var uten stamavtale! 🤗 alle katter kan få problemer, uansett! Samme gjelder oss mennesker. vi kan ikke spå fremtiden! Tja, uten stamtavle er katten per definisjon en huskatt, og er litt dumt om ha betalte samme pris som for en renraset. Men som du sier, det trenger ikke ha betydning for kattens helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå