Gå til innhold

Hjelp til å beregne snitt fra bachelor? Skjønner ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke master som krever en C, svak C i snitt for å komme inn på NTNU. Men er redd jeg ikke har bra nok karakterer, da jeg ikke er den flinkeste på skolen🥲 Prøvde å regne ut men forstår ikke hva som skal stå når jeg har bestått flere fag uten karakter/arbeidskrav og praksis, men har studiepoeng. Har veldig lyst å komme inn da jeg har funnet et studie jeg virkelig interesserer meg for.

Studiepoeng: 15 = Karakter D 

Studiepoeng: 15 = Karakter E 

Studiepoeng 12 = Karakter B 

Studiepoeng 18 

Studiepoeng 3 

Studiepoeng 7 = Karakter D 

Studiepoeng 5: Karakter C

Studiepoeng 18 

Studiepoeng 12: C 

Studiepoeng 15: E 

Studiepoeng 12: E 

Studiepoeng 18 

Studiepoeng 30: C 

Hvis jeg plusser og deler på antall 180, studiepoeng blir det 2,25? 
Hva med studiepoeng uten karakter? 

Har jeg nok til å komme inn på master? 

Anonymkode: bbc17...199

Skrevet

Måten man gjør det på er (karakter1*studiepoeng på fag 1) / totalt antall poeng + (karakter2*studiepoeng på fag 2)/ totalt antall poeng osv osv osv. Fag uten karakter teller ikke. 

Googler du vil du finne ganske mange kalkulatorer for å regne ut snitt. Her er en: https://www.himolde.no/studier/opptak/master-videreutdanning/snittkalkulator.html  

Jeg skrev inn tallene dine og fikk 2,24

Anonymkode: a98cb...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Skal søke master som krever en C, svak C i snitt for å komme inn på NTNU. Men er redd jeg ikke har bra nok karakterer, da jeg ikke er den flinkeste på skolen🥲 Prøvde å regne ut men forstår ikke hva som skal stå når jeg har bestått flere fag uten karakter/arbeidskrav og praksis, men har studiepoeng. Har veldig lyst å komme inn da jeg har funnet et studie jeg virkelig interesserer meg for.

Studiepoeng: 15 = Karakter D 

Studiepoeng: 15 = Karakter E 

Studiepoeng 12 = Karakter B 

Studiepoeng 18 

Studiepoeng 3 

Studiepoeng 7 = Karakter D 

Studiepoeng 5: Karakter C

Studiepoeng 18 

Studiepoeng 12: C 

Studiepoeng 15: E 

Studiepoeng 12: E 

Studiepoeng 18 

Studiepoeng 30: C 

Hvis jeg plusser og deler på antall 180, studiepoeng blir det 2,25? 
Hva med studiepoeng uten karakter? 

Har jeg nok til å komme inn på master? 

der du ikke har karakter må du sjekke med ntnu om bestått = c eller om bestått ikke teller med i snittet.

Anonymkode: d40b7...1c2

Skrevet

Kommer jeg inn på master? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måten man gjør det på er (karakter1*studiepoeng på fag 1) / totalt antall poeng + (karakter2*studiepoeng på fag 2)/ totalt antall poeng osv osv osv. Fag uten karakter teller ikke. 

Googler du vil du finne ganske mange kalkulatorer for å regne ut snitt. Her er en: https://www.himolde.no/studier/opptak/master-videreutdanning/snittkalkulator.html  

Jeg skrev inn tallene dine og fikk 2,24

Anonymkode: a98cb...895

2,24 er en sterk D, eller en svak C? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2,24 er en sterk D, eller en svak C? 

Det er en D. Det svakeste en C kan være er vel 2,5. 

Skrevet

NTNU regner C = 2,5. Dette regnes enten av fordypning (hvis du har en friere akademisk grad som inneholder en del valgemner, som f.eks. BA i engelsk) eller hele graden (hvis du har en integrert grad som f.eks. sykepleie).

Anonymkode: fb34a...260

Skrevet
Ullvott skrev (3 minutter siden):

Det er en D. Det svakeste en C kan være er vel 2,5. 

Ok, da kommer jeg vel ikke inn?  De krever et snitt på ca C. 

Har ADHD og søkte på studiet med særskilt opptak grunnet konsentrasjonsproblemer. Kan man få søkt om dette på master også? 

Altså, kan jeg få komme inn på studiet med D?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, da kommer jeg vel ikke inn?  De krever et snitt på ca C. 

Har ADHD og søkte på studiet med særskilt opptak grunnet konsentrasjonsproblemer. Kan man få søkt om dette på master også? 

Altså, kan jeg få komme inn på studiet med D?

ta opp igjen en karakter så har det ordnet seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ta opp igjen en karakter så har det ordnet seg.

* en eksamen mener jeg

Skrevet

For å få sikkert svar på det siste innlegget ditt må du nesten spørre studieadministrasjonen ved NTNU, for vi som sitter her på KG på en fredag kveld er jo ikke nødvendigvis saksbehandlere der, og selv om mange her inne kan mye om regler og studier er det tryggere å gå til rette instans med en gang når spørsmålene blir såpass spesifikke.  

• Liker 6
Skrevet

Er du sikker på at de teller alle karakterer? Noen mastere teller kun karakterene fra fordypningen... 

Anonymkode: 4cf39...00c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at de teller alle karakterer? Noen mastere teller kun karakterene fra fordypningen... 

Anonymkode: 4cf39...00c

Må ha C i snitt står det

Skrevet
Ullvott skrev (4 minutter siden):

For å få sikkert svar på det siste innlegget ditt må du nesten spørre studieadministrasjonen ved NTNU, for vi som sitter her på KG på en fredag kveld er jo ikke nødvendigvis saksbehandlere der, og selv om mange her inne kan mye om regler og studier er det tryggere å gå til rette instans med en gang når spørsmålene blir såpass spesifikke.  

Har prøvd å sende Mail og ringe men ingen som har svart da de hadde ferie eller var syke. Tenker å søke, men tror ikke jeg kommer inn.

Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du skal ta master i, men er du sikker på at du klarer en master om dette var det du fikk ut av hard jobbing på bachelor? Master er ofte mye tyngre og vanskeligere enn bachelor, og det er metodefag som inneholder en del statistikk. Du kan jo ikke regne et vektet gjennomsnitt? 

Anonymkode: 9abef...00a

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler deg å ikke ta master om du allerede slet på bachelor. Har en kompis av meg som hadde et snitt på over B på bachelorgraden. Nå går han siste semester på en master, og han sier det er utrolig tungt. Han vet ikke om han kommer igjennom masteroppgaven. Det er snakk om en samfunnslig master, ikke innen realfag etc. 

Jeg begynte også på master, men droppet ut. 

Anonymkode: 98f4e...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hva du skal ta master i, men er du sikker på at du klarer en master om dette var det du fikk ut av hard jobbing på bachelor? Master er ofte mye tyngre og vanskeligere enn bachelor, og det er metodefag som inneholder en del statistikk. Du kan jo ikke regne et vektet gjennomsnitt? 

Anonymkode: 9abef...00a

Jeg skal nok klare master. Går sykepleien så er ikke så vanskelig, selv om det er tyngre. Jobbet aldri mye med fagene på sykepleien, og alikevel klarte jeg studiet👍 

Jeg kommer til å søke, så får vi se om jeg kommer inn. Har veldig lyst å hjelpe andre, og på den måten er masteren det jeg trenger for å få jobb i det jeg ettertrakter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefaler deg å ikke ta master om du allerede slet på bachelor. Har en kompis av meg som hadde et snitt på over B på bachelorgraden. Nå går han siste semester på en master, og han sier det er utrolig tungt. Han vet ikke om han kommer igjennom masteroppgaven. Det er snakk om en samfunnslig master, ikke innen realfag etc. 

Jeg kjenner en med D i snitt som fikk A på masteren. 

Tror dette er veldig individuelt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Voldsomt individuelt dette. Jeg hadde såvidt C-snitt på bachelor, og gikk ut fra master med litt over B-snitt.

Anonymkode: ff9c5...239

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...