AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Syntes dere at folk som lar være å hjelpe noen som er skadd, er dårlige mennesker? Snakker om i situasjoner der det er flere andre rundt også. Anonymkode: 31092...fe7
Jadzia Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Er det flere folk rundt som allerede hjelper, så holder jeg avstand, eventuelt spør om de trenger mer hjelp. Kan fort bli for mye surr rundt hodet deres da. Men å ikke hjelpe noen som åpenbart trenger hjelp, er ufattelig egoistisk og råttent gjort. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Jadzia skrev (1 time siden): Er det flere folk rundt som allerede hjelper, så holder jeg avstand, eventuelt spør om de trenger mer hjelp. Kan fort bli for mye surr rundt hodet deres da. Men å ikke hjelpe noen som åpenbart trenger hjelp, er ufattelig egoistisk og råttent gjort. Takk for svar. Det er jeg egentlig enig i.. Var selv i nærheten av en ulykke der en person hadde skadet seg for litt siden, også dro noen andre bort for å hjelpe, men jeg begynte å overtenke istedenfor å handle, og gikk derifra. Føler meg helt forferdelig etter at dette har skjedd, og har definitivt lært av det da. Men det var veldig egoistisk av meg Anonymkode: 31092...fe7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Man er pliktig til å hjelpe mennesker og dyr i nød, enkelt og greit. Det burde aldri fremstilles som et valg. Anonymkode: 90955...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man er pliktig til å hjelpe mennesker og dyr i nød, enkelt og greit. Det burde aldri fremstilles som et valg. Anonymkode: 90955...5a1 Ja, det er jeg også enig i.. Jeg har bestemt meg for å ta førstehjelpskurs, slik at jeg føler meg sikker på hva jeg skal gjøre dersom jeg havner i en slik situasjon igjen. Anonymkode: 31092...fe7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er jeg også enig i.. Jeg har bestemt meg for å ta førstehjelpskurs, slik at jeg føler meg sikker på hva jeg skal gjøre dersom jeg havner i en slik situasjon igjen. Anonymkode: 31092...fe7 Jeg bare klarte ikke å tenke klart når jeg sto der.. Anonymkode: 31092...fe7
Jadzia Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg bare klarte ikke å tenke klart når jeg sto der.. Anonymkode: 31092...fe7 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar. Det er jeg egentlig enig i.. Var selv i nærheten av en ulykke der en person hadde skadet seg for litt siden, også dro noen andre bort for å hjelpe, men jeg begynte å overtenke istedenfor å handle, og gikk derifra. Føler meg helt forferdelig etter at dette har skjedd, og har definitivt lært av det da. Men det var veldig egoistisk av meg Anonymkode: 31092...fe7 Det er mange som fryser i en krisesituasjon. Barnet mitt hadde en ulykke som liten. Far som har erfaring fra helsevesenet, frøs fullstendig. Jeg som ikke engang har førstehjelpskurs, gjorde alt riktig. Vi kan ikke forutse hvordan vi reagerer når vi står i det. Jeg synes ikke det er egoistisk å fryse til. Men hadde du gått derfra uten at noen andre hadde kommet til, så hadde saken vært annerledes.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Om man ikke klarer å gjøre noe, kan man i det minste ringe 113. Da vil man få veiledning i førstehjelp og ressurser på vei. Jeg forstår at folk kan fryse i en slik situasjon. Det jeg ikke kan forstå er folk som velger å filme på et ulykkessted i stedet for å hjelpe. Det sier mye om dem. Anonymkode: 540f3...696 4
Gjest Suzanne Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Man er pliktig til å hjelpe mennesker og dyr i nød, enkelt og greit. Det burde aldri fremstilles som et valg. Anonymkode: 90955...5a1 Jeg hjalp en mann (gutt) som holdt på å bli knivstukket. Jeg så ikke kniven, jeg hørte bare "de andre" slenge rasistiske kommentarer. Trodde tydeligvis jeg var "Superwoman" den gangen😅. Endte med å bli slått ned selv👎. Og han fyren ble knivstukket likevel. Man skal ALLTID vurdere situasjonen først. Plikten til å hjelpe andre i nød må sees i sammenheng med omgivelsene du er i. Det er ikke alltid det er riktig å gripe inn. Det er viktig å ringe etter hjelp, få råd, og deretter "handle" iht rådene man får.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Det kommer an på situasjonen. Hvis det er reell fare for ens eget liv, er det forståelig at man velger å la være (f.eks. dersom en gærning med våpen er løs). Det er jo også varierende hvordan folk reagerer i en nødssituasjon, noen blir helt handlingslamma uten at de vil det selv. Men: folk som begynner å filme alvorlig skadde folk/alvorlige ulykker osv. i stedet for å hjelpe til - dét synes jeg er skikkelig dårlige mennesker. Kan/vil man ikke hjelpe, kan man i alle fall stikke uten å plage noen.
Kanutte Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Det var en ganske kjip opplevelse den gangen jeg hadde en ulykke og så første person (som må ha sett uhellet) bare passere meg. Heldigvis fikk jeg raskt hjelp. Ikke alvorlig ulykke, men både bruddskade og kutt/liten hodeskade. Jeg håper jeg stopper i tilsvarende situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå