AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Var på furst idag å tok glukosetest. Fikk svar nå og verdiene var på 5,7 før test og to timer etter var de på 7,8. Har jeg diabetes? 😩😩 stresser meg, går allerede på blodfortynnende pille og sprøyte , orker ikke mer medisiner Anonymkode: a2a34...2c1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Siden den fastende verdien er over 5,3 har du svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 2a68b...c56 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Svangerskapsdiabetes behandles som regel ikke med medisiner, for de fleste er det nok å passe på kostholdet. Anonymkode: 2a68b...c56
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Svangerskapsdiabetes behandles som regel ikke med medisiner, for de fleste er det nok å passe på kostholdet. Anonymkode: 2a68b...c56 Ok. Ah er stressa. Går på fragmin og albyl e allerede og vil ikke ha flere vanskeligheter Anonymkode: a2a34...2c1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Var du ikke hos lege som kunne fortelle deg hva resultatene betyr? Har du legetime snart? Anonymkode: fb063...da2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 I første omgang må du måle blodsukker i 14 dager, for å sjekke om verdiene viser svangerskapsdiabetes. Så prøver de at du må regulere kosten. Deretter kan det hende du må ta insulin. Lykke til! Anonymkode: fe304...061
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Var du ikke hos lege som kunne fortelle deg hva resultatene betyr? Har du legetime snart? var hos furst og fikk ikke verdiene før senere på ettermiddag så Nei AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Anonymkode: fb063...da2 Anonymkode: a2a34...2c1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 Ok om du ikke har noe time hos lege eller jordmor satt opp så bør du få en time slik at de kan se på verdiene og hva som skal gjøres videre Anonymkode: fb063...da2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes og kunne velge mellom sprøyte med insulin eller tabletter med metformin. Anonymkode: 7f42c...6cf
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes og kunne velge mellom sprøyte med insulin eller tabletter med metformin. Anonymkode: 7f42c...6cf Ok men ble du bedt Om å sjekke deg i to uker først? Anonymkode: a2a34...2c1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Når verdien var 5.7 før skulle du faktisk ikke gjennomført testen, for da har du for høy verdi til at den skal gjennomføres, og du har svangerskapsdiabetes. Dette burde de som tok den visst.. Jeg jobber selv på legekontor. Anonymkode: a432f...415
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når verdien var 5.7 før skulle du faktisk ikke gjennomført testen, for da har du for høy verdi til at den skal gjennomføres, og du har svangerskapsdiabetes. Dette burde de som tok den visst.. Jeg jobber selv på legekontor. Anonymkode: a432f...415 Skjønner men som nevnt tok jeg blodprøve på furst og ikke stikkprøve i fingeren. Fikk svar mange timer senere. Anonymkode: a2a34...2c1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skjønner men som nevnt tok jeg blodprøve på furst og ikke stikkprøve i fingeren. Fikk svar mange timer senere. Anonymkode: a2a34...2c1 Retningslinje ved glukosebelastning er at de skal sjekke verdien FØR du gjennomfører resten av testen. Man skal ta et glass for innsending samt et glass eller evt stikk i fingeren som man sjekker verdien på der og da. Altså skulle de da funnet ut dette før du fikk glukosen. Ville gitt beskjed om at de ikke følger retningslinjer og dermed utsatte deg for noe unødvendig. Anonymkode: a432f...415
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Retningslinje ved glukosebelastning er at de skal sjekke verdien FØR du gjennomfører resten av testen. Man skal ta et glass for innsending samt et glass eller evt stikk i fingeren som man sjekker verdien på der og da. Altså skulle de da funnet ut dette før du fikk glukosen. Ville gitt beskjed om at de ikke følger retningslinjer og dermed utsatte deg for noe unødvendig. Anonymkode: a432f...415 Bare tull Anonymkode: e2c55...47d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Bare tull Anonymkode: e2c55...47d Absolutt ikke tull. Jobber selv med dette. Anonymkode: a432f...415
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt ikke tull. Jobber selv med dette. Anonymkode: a432f...415 Hm merkelig. Flere som var der og fikk samme type behandling. Bare blodprøve i armen og ikke stikkprøve. Via furst. Svarene kom mange timer senere på dagen. praktiseres kanskje på forskjellig måter Anonymkode: a2a34...2c1
Helt uperfekt Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm merkelig. Flere som var der og fikk samme type behandling. Bare blodprøve i armen og ikke stikkprøve. Via furst. Svarene kom mange timer senere på dagen. praktiseres kanskje på forskjellig måter Anonymkode: a2a34...2c1 Hos disse? De skriver selv at det ikke skal gjennomføres ved fastende over 7,5 så de burde jo kontrollere på et vis. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/glukosebelastning/ men fra jeg tok det selv så mener jeg å huske å ha både fått beskjed om, og lest flere steder på nett, at testen ikke skulle tas hvis fastende var over 5,3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 Ex-vestlending skrev (15 minutter siden): Hos disse? De skriver selv at det ikke skal gjennomføres ved fastende over 7,5 så de burde jo kontrollere på et vis. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/glukosebelastning/ men fra jeg tok det selv så mener jeg å huske å ha både fått beskjed om, og lest flere steder på nett, at testen ikke skulle tas hvis fastende var over 5,3 Furst sentrum. Jeg spurte til og med om jeg får svar med engang så sa de nei kan ta 1-2 dager. Så aner ikke hva som er riktig eller feil. Anonymkode: a2a34...2c1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Jeg hadde fastende blodsukker på 6.3 når jeg tok glukosebelastningen hos legen. De droppet ikke testen selv om jeg allerede visste at jeg hadde svangerskapsdiabetes pga den fastende verdien. Glukosebelastningen ble gjennomført for å se hvordan verdiene var 2 timer etter drikken. Det viste at det kun var fastende blodsukker som var problemet mitt, da 2 timers verdien var innenfor. Hvordan skulle de ha klart å finne ut av at det bare gjaldt fastende verdi, dersom de hadde droppet testen? Jeg hadde unngått sukker i flere uker før testen pga de høye verdiene. ( jeg lå på grensen i første svangerskap, så måtte derfor måle blodsukker og sjekk litt hvordan det lå an før glukosetesten. Begynte å måle i uke 18 og tok glukosetesten i uke 24. Så var noen uker å endre kostholdet på, som ikke funket). Her ble det insulin, men kun langtidsvirkende som ble satt ved leggetid. Anonymkode: 89746...9a7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 Ex-vestlending skrev (1 time siden): Hos disse? De skriver selv at det ikke skal gjennomføres ved fastende over 7,5 så de burde jo kontrollere på et vis. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/glukosebelastning/ men fra jeg tok det selv så mener jeg å huske å ha både fått beskjed om, og lest flere steder på nett, at testen ikke skulle tas hvis fastende var over 5,3 Den skal ikke tas ved fastende over 7.5. Hvis man er over 5.3 fastende skal man ta ny prøve i finger eller fra edta-glass og så ta gjennomsnittet av de to målingene. Blir resultatet da 5.3 eller mer skal man konferere med lege eller annen behandler, og altså ikke gjennomføre glukosebelastningen. Anonymkode: a432f...415
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå