Gå til innhold

Bør jeg ta kosttilskudd når verdiene mine er dette ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som du ser nedfor får jeg ikke i meg anbefalt tiamin, kalsium og kalium. Bør jeg ta kosttilskudd for dette eller er det bare droppe det ?

167431968_Skjermbilde(19)_LI.thumb.jpg.97cab28c284fc3e88e87d90dc7195a0b.jpg

Anonymkode: 4cf9d...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser vel ikke nøyaktig det samme hver uke? Hva med å heller søke opp hvilke varer som inneholder dette, og inkludere det i kostholdet? En multivitamin er jo ganske uskyldig, men generelt bør man heller sjekke med blodprøver hos lege. Jeg må feks ta jerntilskudd uansett hvor mye jern jeg får i meg i kosten. Kroppen er ikke en maskin.

Anonymkode: 69632...f79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du spiser vel ikke nøyaktig det samme hver uke? Hva med å heller søke opp hvilke varer som inneholder dette, og inkludere det i kostholdet? En multivitamin er jo ganske uskyldig, men generelt bør man heller sjekke med blodprøver hos lege. Jeg må feks ta jerntilskudd uansett hvor mye jern jeg får i meg i kosten. Kroppen er ikke en maskin.

Anonymkode: 69632...f79

Helt enig. Det å ha et kosthold som gjør at man får i seg alt man trenger, er uendelig mye bedre enn å ta tilskudd.

Tilskudd er noe man bare bør ta fordi man  får påvist en mangel, eller fordi kroppen av en eller annen grunn ikke absorberer vitaminet/mineralet godt nok.

Skrevet

Det er individuelt hvordan kroppen tar opp næringsstoffer. De nasjonale anbefalingene om inntak er heller ikke synonyme med normalområdet i blodet, anbefalingene er ofte en høyere verdi for å sikre folk flest. Kostholdsplanleggeren forteller deg ikke om hvilke eventuelle mangler du har, sjekk blodprøver på dette hos lege. Får du påvist mangel vil lege anbefale deg et kosttilskudd. 

Anonymkode: fdc41...e99

Skrevet

Ingenting i den grafen din viser at du faktisk har mangel. Så nei. Med mindre du får det påvist i blodprøve så trenger du ikke det

Anonymkode: ca786...30f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...