Gå til innhold

Hva slags bolig vil du anbefale for ungt par?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og min samboer har nettopp fått finansieringsbevis på 3 millioner. Vi lurer nå på hva vi burde kjøpe for å få mest ut av pengene. Vi ønsker å få barn i framtiden og vil derfor minst ha to soverom. 

Hva tenker dere er økonomisk best å investere i? Det virker som at budsjettet vårt er litt i grenseland i det området vi vil kjøpe. Vi har råd til en fin leilighet i nybygg, men det blir da trolig toroms. Men god standard er et stort pluss her. Vi kan kjøpe rekkehus med flere soverom og kvm, men må da leve med litt dårligere standard. Og vi kan kjøpe enebolig, men det blir da trolig et oppussingsprosjekt (som samboer helst vil unngå). Noen gode tips til hva vi burde se etter? 

Anonymkode: 4bac9...25b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for rekkehus, dersom dere kan finne et som ikke skriker etter takskift/dreneringsproblematikk. Innvendig er det mye man kan vente med å oppgradere. Man klarer fint å leve med et litt slitent kjøkken en stund. Kan evt male fronter selv, bytte knotter og benkeplate. Få tusenlapper gir fint løft her. Rom som man ønsker annen farge på, tar man etterhvert. Det trenger ikke være verken vanskelig eller dyrt å male, tapetsere og legge klikkgulv selv 

Det kan jo være godt å slippe å flytte til nytt nabolag igjen når man får barn etterhvert. Jeg vil tro at kjøper man rekkehus, er det mange barnefamilier rundt som da kan bli en omgangskrets for dere/barna. 

Jeg personlig vil ikke investere så på grensen til hva økonomien min tåler at feks arbeidsledighet eller sykdom med påfølgende nedgang i inntekt tvang meg til å selge hjemmet mitt. 

Lykke til med spennende boligjakt 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg og min samboer har nettopp fått finansieringsbevis på 3 millioner. Vi lurer nå på hva vi burde kjøpe for å få mest ut av pengene. Vi ønsker å få barn i framtiden og vil derfor minst ha to soverom. 

Hva tenker dere er økonomisk best å investere i? Det virker som at budsjettet vårt er litt i grenseland i det området vi vil kjøpe. Vi har råd til en fin leilighet i nybygg, men det blir da trolig toroms. Men god standard er et stort pluss her. Vi kan kjøpe rekkehus med flere soverom og kvm, men må da leve med litt dårligere standard. Og vi kan kjøpe enebolig, men det blir da trolig et oppussingsprosjekt (som samboer helst vil unngå). Noen gode tips til hva vi burde se etter? 

Hvor ungt er ungt?

Er dere under 30 - kjøp en leilighet sentralt plassert nær moro. Før dere får barn kan dere uansett ha gått lei hverandre, så bare sats på å selge og kjøpe. 

Er dere under 25 - kjøp et krypinn nær studier og fremtidig kule arbeidsgivere. Da er det kjempelenge og to partnere til dere får unger.

For 3 mill ser jeg ikke for meg at man får noe mer. Altså - du får jo en rønne på 120 kvadrat fra 1920 som må totalrenoveres for den prisen. Men materialer og utstyr er dyrt, og du bør ikke kjøpe oppussingsobjekt til over 1,5 mill (halvparten trenger du til å få huset beboelig)

Anonymkode: 117e6...ac4

Skrevet

Hva er i fremtiden? Kjøp en bolig som vil passe dere de neste 4 årene

Anonymkode: 803b6...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er i fremtiden? Kjøp en bolig som vil passe dere de neste 4 årene

Anonymkode: 803b6...eba

Fremtiden var kanskje litt å ta i - vi vurderer å prøve å bli gravide allerede til høsten. Kommer litt an på økonomisk situasjon. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ungt er ungt?

Er dere under 30 - kjøp en leilighet sentralt plassert nær moro. Før dere får barn kan dere uansett ha gått lei hverandre, så bare sats på å selge og kjøpe. 

Er dere under 25 - kjøp et krypinn nær studier og fremtidig kule arbeidsgivere. Da er det kjempelenge og to partnere til dere får unger.

For 3 mill ser jeg ikke for meg at man får noe mer. Altså - du får jo en rønne på 120 kvadrat fra 1920 som må totalrenoveres for den prisen. Men materialer og utstyr er dyrt, og du bør ikke kjøpe oppussingsobjekt til over 1,5 mill (halvparten trenger du til å få huset beboelig)

Anonymkode: 117e6...ac4

Vi er 25 og 26 år. Har vært sammen i 5 år. ☺️ Jeg er for så vidt enig med deg i at vi ikke burde satse på noe oppussingsobjekt. Ingen av oss er særlig handy og det er en stor økonomisk risiko. 

Skrevet

Hvis dere skal prøve på barn, så snart. Så hadde jeg hatt 2 soverom som minstekrav.

Tenker at enebolig er ikke så lurt, hvis dere ikke er handy. Men det må vel finnes leiligheter med 2 soverom som er i OK stand, eller rekkehus som er greie og. Her jeg bor så koster jo eneboligene en god del mer enn rekkehusene. 

Anonymkode: 15ddd...21a

Skrevet

Da jeg og samboer (et par år eldre) prøvde å bli gravide kjøpte vi leilighet litt utenfor sentrum. Endeleilighet i 1.etg, da fikk vi deilig terrasse/platting og en liten «hageflekk». 110 kvm med 3 soverom. Syns det har vårt supert. Deilig å trille vogn ut og inn på terrassen og baby kunne sove der i vognen, kort vei til byen men også rolig området med mange barnefamilier i samme situasjon. + fordel med å bo i leilighet uten vedlikehold :) 

Anonymkode: b65df...ba3

Skrevet

Vår første bolig var et nyere rekkehus. Bodde der i 4 år og fikk første barnet der. Deilig med terrasse og en liten hage, hadde sandkasse og uteleker til barnet der.

Greit å kjøpe noe barnevennlig når dere planlegger barn snart😊

Anonymkode: 5079e...f7d

Skrevet

Jeg leste akkurat en artikkel om flytting og boligkjøp i går, men den er dessverre bak betalingsmur.

Kort oppsummert var rådene:

1. Bruk tid på å finne ut hva du trenger, og ha et mål om at du skal bo der så lenge som mulig.  Dette for at du skal slippe å betale dyre engangsutgifter gang på gang.  De anbefalte en botid på minst tre år, men helst lenger.
Kjøp den boligen du ønsker og har behov for, som vil være riktig for deg lenge, og som du har råd til.

2. Ikke kjøp en for liten bolig, men heller ikke for stor. Kjøper du for liten kan du risikere at du må flytte fordi boligen raskt blir for liten, og kjøper du for stor kan du risikere at du ikke har økonomi til å bo der så lenge som du ønsker. 
Ett ekstra rom ut i fra det du ønsker øker muligheten for å bli boende lenge.

3. Ikke betal for mye, sørg for at økonomien kan tåle en renteoppgang, høyere strømpriser, økte matvarepriser osv.

Ut i fra disse rådene er rekkehuset det som er mest passende.
Lavere standard burde ikke være et problem hvis dere skal bo der lenge, da har dere tid nok til å øke standarden hvis dere ønsker det.  :)

Anonymkode: 1f57c...13b

Skrevet

Leilighet, rekkehus eller enebolig bør ikke være førsteprioritet her, men å etablere seg i et område hvor dere har råd til å bli boende når dere får behov for større bolig. Før du vet ordet av det har barnet/barna fått bestevenner i barnehagen, dere har venner i nabolaget og dere vil kvie dere for å flytte fra skolekretsen. Da er det greit å være bosatt i en krets hvor dere har råd til å oppgradere boligen til en bolig dere kan bli boende i til barna har flyttet ut. 

Anonymkode: 3fd19...665

Skrevet

TS: Takk for gode svar. Jeg er helt blank når det kommer til boligkjøp, så setter pris på rådene deres ☺️ Boligmarkedet er brennhett om dagen, så det kan hende vi må lete en god stund før vi finner noe. I dag så jeg en leilighet som virker interessant. Ikke i blokk, så den føles litt mer intim. 90 kvm med stor og solrik terrasse + 3 soverom og innvendig bod. Kjøkken og bad trenger en oppgradering, men i følge takstrapporten virker det som om det bare er kosmetiske oppgraderinger. Maling, nytt gulv og ny kjøkkeninnredning er jo noe vi kan ordne selv når vi har råd til det. 😊 Synes det var en god romløsning der. Får se hva inntrykket blir på visningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...