Gå til innhold

Hva skal til for å få narkose hos tannlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har enormt tannlege skrekk. Har ikke vært hos tannlegen på 9 år. Fordi jeg har fått ekstremt vondt hver gang tannlegen skulle borre tennene mine. Selvom jeg har fått bedøvelse. Jeg har bare dårlige opplevelser hos tannlegen. Sist jeg var hos tannlegen, så var det skoletannlegen. 

Jeg innser at jeg er nødt til å dra til tannlegen igjen snart. Jeg vet jeg har noen hull, minst 3 hull. Så jeg lurer på hva som skal til for at jeg kan få narkose? hvis de må borre, noe jeg sannsynligvis må.

Jeg tenker at jeg skal bruke Oris denta på torgetl i Trondheim. Legg gjerne til noen erfaringer der fra hvis noen har det. 

Anonymkode: 0df15...b99

Skrevet

Hva som skal til? Du har fått diagnostisert odontofobi og prøvd beroligende osv før uten at det har hjulpet (lang prosess å få narkose på denne måten), du er utviklingshemmet eller er et lite barn som ikke er i stand til å gjennomføre en større behandling uten narkose.

Anonymkode: 82719...1d4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva som skal til? Du har fått diagnostisert odontofobi og prøvd beroligende osv før uten at det har hjulpet (lang prosess å få narkose på denne måten), du er utviklingshemmet eller er et lite barn som ikke er i stand til å gjennomføre en større behandling uten narkose.

Anonymkode: 82719...1d4

Kan man få det om man er psykisk utviklingshemma også? Er feildiagmotisert altså, men gjør virkelig alt for å kunne få det

Skrevet

Fet lommebok.

Alle kan få narkose hvus de betaler gor det, men det er svindyrt da det må inn masse ekstra utstyr og en anestesilege

Anonymkode: a5f09...5c6

Skrevet

Jeg var i samme situasjon og betalte fra egen lomme. 12 hull, en rotfylling og trakk to visdomstenner. 32000 kr. 

Anonymkode: 17d90...c64

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var i samme situasjon og betalte fra egen lomme. 12 hull, en rotfylling og trakk to visdomstenner. 32000 kr. 

Og jeg er kvitt tannlegeskrekken.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Var dette med anestesien? Det var ikke verst pris faktisk.

Anonymkode: 35776...e65

Skrevet

Kan det være et alternativ å prøve med beroligende middel før narkose? Tannlegene har beroligende benzodiazepiner som slår deg ganske godt ut. Billigere enn narkose, hvis du ikke får noe dekt. 

Uansett bør du ta kontakt med en tannlege og snakke om utfordringene dine, de vet hvilke regler som gjelder og hva de kan tilby av hjelp for tannlegeskrekk.

Anonymkode: ce915...79e

• Liker 1
Skrevet

For å få narkose må du til spesialtannlege/sykehus.  Noen få vanlige tannleger har lystgass, kanskje prøve det først? 

Anonymkode: f5abe...0ed

Skrevet

Det du kan gjøre er å kontakte tannlegen og få et prisoverslag.

Jeg tror også man kan få refundert noe om man har odontofobi og får plass på sykehus? Dette kan du henvende deg til fastlegen også om.

Men et alternativ jeg ville vurdert først var en «prøvetime» med Valium innabords. 

Første time er alltid bare undersøkelse, for å se hvor mye arbeid som eventuelt må gjøres. 

Så kan dere sammen avtale om første inngrep blir med medikamentell støtte (valium/vival for eksempel, fås hos tannlegen) - eller - om du ikke klarer gjennomføre.

Tannlegen kan for eksempel sette av en viss tid, og du avbryter om du ikke klarer mer. Da kan han legge en midlertidig fylling for eksempel på den påbegynte tannen. 

Om du synes dette var gjennomførbart kan dere diskutere videre.

Du kan også få beroligende til natten før, så du klarer sove litt før første sjekk. 

De vil aldri presse deg. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan man få det om man er psykisk utviklingshemma også? Er feildiagmotisert altså, men gjør virkelig alt for å kunne få det

Tungt utviklingshemmede kan få,men det er tydelig at du ikke er det

Anonymkode: 839f4...80f

Skrevet

Ring tannlegen og snakk med de. Fortell de at du ikke har vært hos tannlegen på 9 år på grunn av ekstrem tannlegeskrekk.

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på minst 10 år. Husket hvor forferdelig det var å få satt sprøyte, hvor voldsomt det føltes ut når tannlegen drev på i munnen. Men, jeg hadde flere hull, så jeg tok kontakt med en tannlegeklinikk og snakket med de. Jeg fikk time for å sjekke (litt røntgen og undersøkelse) om hva som måtte gjøres, så satte de opp et prisoverslag (fikk støtte fra nav). 

Det har gått veldig bra. Jeg har vært der flere ganger nå, og kjenner ikke engang når de setter bedøvelse. Tannlegen var veldig beroligende og snakket meg gjennom hva som skulle gjøres på forhånd, og holdt meg informert om hva hun drev med mens hun holdt på. Hun sjekket også ofte om jeg var ok eller om jeg trengte en pause.

Finn en klinikk som har mange kvinnelige tannleger. Kvinner generelt har mindre hender, er mer forsiktige, forståelsesfulle og flinkere til å berolige og vise omtanke. 

Anonymkode: 55dee...cea

Skrevet

Prøv lystgass! Det er dritartig. Du blir faktisk godt gammeldags dritings mens du sitter i stolen. Selv hadde jeg visst begynt å flørte med assistenten mens jeg satt der.

Og fem minutter etterpå er du klinke edru og kan kjøre hjem. 

Anonymkode: 9f714...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøv lystgass! Det er dritartig. Du blir faktisk godt gammeldags dritings mens du sitter i stolen. Selv hadde jeg visst begynt å flørte med assistenten mens jeg satt der.

Og fem minutter etterpå er du klinke edru og kan kjøre hjem. 

Anonymkode: 9f714...3ab

Fantastisk! 😄 Må visst bytte tannlege nå.

Anonymkode: 54177...3d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har enormt tannlege skrekk. Har ikke vært hos tannlegen på 9 år. Fordi jeg har fått ekstremt vondt hver gang tannlegen skulle borre tennene mine. Selvom jeg har fått bedøvelse. Jeg har bare dårlige opplevelser hos tannlegen. Sist jeg var hos tannlegen, så var det skoletannlegen. 

Jeg innser at jeg er nødt til å dra til tannlegen igjen snart. Jeg vet jeg har noen hull, minst 3 hull. Så jeg lurer på hva som skal til for at jeg kan få narkose? hvis de må borre, noe jeg sannsynligvis må.

Jeg tenker at jeg skal bruke Oris denta på torgetl i Trondheim. Legg gjerne til noen erfaringer der fra hvis noen har det. 

Hei, jeg er som deg med tannlegeskrekk og følsomme tenner. Ingen bedøvelse hjelper mot smertene ved borring. Det er som noe eksploderer av smerte i hjernen ved boring. Får vondt bare med pirking. Noe som fører til alvorlig angst for tannbehandling.

Jeg er narkose pasient hos Oris Dental Melhus. Snakk med de om din tannlegeskrekk. Håper du er like heldig som meg.

Anonymkode: 849c6...a30

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For å få narkose må du til spesialtannlege/sykehus.  Noen få vanlige tannleger har lystgass, kanskje prøve det først? 

Anonymkode: f5abe...0ed

Spesialisttannleger er som tittelen sier spesialister, og sjelden de gjør så enkle ting som å legge fyllinger. Det TS trenger er en vanlig tannlege i såfall. Trenger heller ikke å dra på sykehus, da det er mange private tannklinikken som tilbyr narkosebehandling.

I Trondheim så tror jeg det er Oris Melhus og Sanden tannhelse som tilbyr narkosebehandling. 

Anonymkode: a5e7d...300

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 18.24):

Samme her! Hull i alle tennene opp, 2 rotfyllinger og trakk ei tann hel og to som bare var stubber igjen. pusset og renset hele tanngarden. Rundt 65.000 fra egen lomme! Det var den ferien det året.

Anonymkode: 849c6...a30

Skrevet

Enkelte tilbyr narkose, hvis du punger ut. Ellers anbefaler jeg å bruke laser der det er mulig, og be om å få en prøvetime med "magic wand"-sprøyte... Den er himmel i forhold! Sprøytene er veldig vonde, mens magic wand kjenner du såvidt..  Er du heldig kan du spare mye penger ved å bruke magic wand og laser, i forhold til å måtte betale for narkoseteam og alt som trengs... 

Anonymkode: 93389...c4e

Skrevet

Svigerinnen min betalte for narkose, fikk gjort alt forefallende etter mange år med dårlig vedlikehold av tennene (pga tannlegeskrekk). Tror det kostet 50 - 60 000. 

Anonymkode: 88d7d...14d

Skrevet

Tannlegesenter jeg bruker har en anestesilege som kommer annen hver mnd eller noe. Så lenge man har avtalt på forhånd og betaler kan man få narkose den dagen han er der.

Anonymkode: bda29...9eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...