Gå til innhold

Er koronarelatert egenmeldig det samme som vanlig egenmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var en på jobb som ble dårlig av korona og ble borte i 14 dager. Han hadde mest bare fridager på denne perioden men arbeidsgiver mente at alle dagene fra første syke dag til siste skulle bli brukt egenmelding. Nå fikk han beskjed om at han har brukt opp alle egenmeldingsdagene sine for i år. 

Jeg har gjort det samme. Var syk i 12 dager hvor halvparten var fridager. Men måtte signere på egenmelding de dagene jeg hadde fri også. Fordi det ikke skulle være noen åpenrom i mellom dagene sa hun sjefen. Er dette riktig? Miste alle sykedagene for resten av året pg av korona

Anonymkode: 44c54...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres riktig ut. 

Vi er IA-bedrift og kan ha inntil 8 egenmeldingsdager om gangen og da teller helgen med. F.eks. første dag med egenmelding mandag og da blir neste mandag siste egenmeldingsdag selv om man bare har vært borte fra jobb seks dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer. Om du blir syk en fredag, har fri i helgen og fremdeles er syk på mandag er det 4 egenmeldingsdager. Dette er lovbestemt. 

Anonymkode: d3aab...5ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Bruker0 skrev (5 minutter siden):

Det høres riktig ut. 

Vi er IA-bedrift og kan ha inntil 8 egenmeldingsdager om gangen og da teller helgen med. F.eks. første dag med egenmelding mandag og da blir neste mandag siste egenmeldingsdag selv om man bare har vært borte fra jobb seks dager.

Ja men er korona relatert sykdom vanlig egenmelding? Er jo et pandemisk virus som sprer seg alla en pest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men er korona relatert sykdom vanlig egenmelding? Er jo et pandemisk virus som sprer seg alla en pest. 

Ja, ikke noen spesielle regler rundt egenmelding for korona. 

Anonymkode: aa64f...bef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltussa
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke sikkert du blir mer syk i løpet av året, om om du blir det så må du få sykemelding av lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, ingen egne regler om egenmelding ved corona hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke egenmld ja.

Eller sykemelding dersom fraværet varer lenger enn em-dagene.

For den som var borte i 24 dager burde sykemelding vært løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja det stemmer. Om du blir syk en fredag, har fri i helgen og fremdeles er syk på mandag er det 4 egenmeldingsdager. Dette er lovbestemt. 

Anonymkode: d3aab...5ce

Kan noen forklare logikken i dette? 

Anonymkode: 7f90a...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var en på jobb som ble dårlig av korona og ble borte i 14 dager. Han hadde mest bare fridager på denne perioden men arbeidsgiver mente at alle dagene fra første syke dag til siste skulle bli brukt egenmelding. Nå fikk han beskjed om at han har brukt opp alle egenmeldingsdagene sine for i år. 

Jeg har gjort det samme. Var syk i 12 dager hvor halvparten var fridager. Men måtte signere på egenmelding de dagene jeg hadde fri også. Fordi det ikke skulle være noen åpenrom i mellom dagene sa hun sjefen. Er dette riktig? Miste alle sykedagene for resten av året pg av korona

Du skulle fått sykemelding ser du.

Egne bestemmelser om sykefravær knyttet til korona
Regler for koronarelatert fravær. Arbeidstaker som må være borte fra arbeid på grunn av covid-19, mistanke om slik sykdom, eller sykefravær som følger av vaksine for covid-19, har i de fleste tilfeller rett til sykepenger frem til 1. juli 2022.

Anonymkode: 84342...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men her måtte du ha ringt til fastlegen din etter 3 dager og fått sykemelding.

Nå må du heller kontakte fastlegen for sykemelding neste gang du er syk.

Anonymkode: 9324e...2f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men her måtte du ha ringt til fastlegen din etter 3 dager og fått sykemelding.

Nå må du heller kontakte fastlegen for sykemelding neste gang du er syk.

Anonymkode: 9324e...2f4

Tåpent, blir jo bare mer sykefravær av slikt. Legen gir jo minst en uke om gangen, men en kanskje bare trenger 2 dager f eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg at jeg blir dårlig mer enn tre dager så ringer jeg legen og får sykmelding. Trodde dette var vanlig sunn fornuft?

Ellers har vi egne corona-egenmeldingsdager på min arbeidsplass, så vi ikke bruker av "vanlige" egenmeldinger

Anonymkode: 2e205...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Regler for koronarelatert fravær. Arbeidstaker som må være borte fra arbeid på grunn av covid-19, mistanke om slik sykdom, eller sykefravær som følger av vaksine for covid-19, har i de fleste tilfeller rett til sykepenger frem til 1. juli 2022.

Ja skulle vel det, men orker da ikke sitte å følge med på alle regler i hytt og pine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har egne corona-dager

Anonymkode: db40c...63b

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet jeg at jeg blir dårlig mer enn tre dager så ringer jeg legen og får sykmelding. Trodde dette var vanlig sunn fornuft?

Ellers har vi egne corona-egenmeldingsdager på min arbeidsplass, så vi ikke bruker av "vanlige" egenmeldinger

Anonymkode: 2e205...558

Hm er dere sikre på det? Vet mange bedrifter har lagt inn korona-avhukning på egenmelding for statistikk osv men det går vel likevel på vanlig egenmeldingskvote.

Men om det er tilfelle er jo det bra tiltak fra arbeidsplassene deres da :)

Og ja TS egenmelding teller også med alle "fridager" mellom egenmeldingsdager, korona eller ei, dere burde begge fått sykemelding av lege. 

Anonymkode: a058b...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja skulle vel det, men orker da ikke sitte å følge med på alle regler i hytt og pine. 

Men når man skal bruke egenmelding så er det jo lurt å sjekke reglene for bruk av egenmelding... De er jo ikke en gang like fra bedrift til bedrift og det står som regel godt forklart i personalhåndbok. Slik slipper man overraskelser når ting ikke er som man hadde tenkt kun ut fra egen synsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm er dere sikre på det? Vet mange bedrifter har lagt inn korona-avhukning på egenmelding for statistikk osv men det går vel likevel på vanlig egenmeldingskvote.

Men om det er tilfelle er jo det bra tiltak fra arbeidsplassene deres da :)

Og ja TS egenmelding teller også med alle "fridager" mellom egenmeldingsdager, korona eller ei, dere burde begge fått sykemelding av lege. 

Ja har vel aldri hatt mer egenmeldinger en 2 dager før nå så dette viste jeg ikke. Synes det var dumt av sjefen å ikke informere om dette og jeg mistenker hun var tyst så vi skulle bruke opp dagene. Hun er faktisk såpass utspekulert og mangler empati/ selv sympati .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva er problemet. Da går han bare til legen og får sykemelding dersom hannblir syk det neste året. 

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...