AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Hei! Min far skal gjennom en omfattende stamcelletransplantasjon nå i mars. Jeg har googlet meg fram til at man har ti dager omsorgspermisjon - men det er opp til bedriften om det er med lønn eller ei. Lurer på hvor vanlig det er at man får lønn for disse dagene? Hvirdan går jeg fram for å spørre om det? Anonymkode: ed4df...bf8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Omsorgspermisjon er relatert til fødsel? Anonymkode: e9b0e...b0d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Jeg tenker du skjønte hva jeg mente. Om ikke: her har du det inn med te-skje. 🙂 Nødvendig omsorg for foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partnerInntil 10 dager årligIkke lovfestet krav på lønnArbeidsmiljøloven § 12-10 Anonymkode: ed4df...bf8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei! Min far skal gjennom en omfattende stamcelletransplantasjon nå i mars. Jeg har googlet meg fram til at man har ti dager omsorgspermisjon - men det er opp til bedriften om det er med lønn eller ei. Lurer på hvor vanlig det er at man får lønn for disse dagene? Hvirdan går jeg fram for å spørre om det? Anonymkode: ed4df...bf8 Jeg skjønte ikke helt hva du mener. Er det du som skal ha omsorgs lønn evnt? Du kan evnt ta dette opp med sosionom på sykehuset. Da får du vite hva dere har rett på og avdekke det han evnt har behov for, de kan også hjelpe til å søke om det dere trenger å søke om. Lykke til med far Anonymkode: f5cad...480
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Det er vel velferdspermisjon du må søke om. F.eks elektronisk på jobb, slik som fravær generelt søkes om/føres. Be om lønn, ikke skriv så mye om hvorfor, men nevn at du trengs i dagene etter omfattende medisinsk behandling av forelder og søker herved om ** dager velferdspermisjon med lønn. Som regel får man med lønn i slike tilfeller. Noen er vrang og innvilger bare velferdspermisjon uten lønn, men jeg har ikke sett mange av de i slike tilfeller. Anonymkode: 8e43e...2f4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tenker du skjønte hva jeg mente. Om ikke: her har du det inn med te-skje. 🙂 Nødvendig omsorg for foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partnerInntil 10 dager årligIkke lovfestet krav på lønnArbeidsmiljøloven § 12-10 Anonymkode: ed4df...bf8 Har du en enda mindre skje? Anonymkode: e9b0e...b0d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 Vi har kun ulønnet i slike tilfeller, men hvis det hadde vært far til en av VP’ene tenker jeg nok de ikke hadde blitt trukket i lønn… Anonymkode: 857c9...02e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 Du kan nok ikke regne med at du får det, du får søke og se. En indikasjon kan være om bedriften gir far permisjon med lønn i to uker etter fødsel, dekker inntekt over 6G og feriepenger når ansatte er i foreldrepermisjon og slike ting. Hvis de ikke gjør det, er det nok lite håp. Anonymkode: 84470...dbe
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Du kan ikke regne med å få lønn. Og sånn helt ærlig så er det jo ikke påtvingende nødvendig at du er der døgnet rundt heller, din far vil jo være på sykehus og det er ikke sikkert du får (eller bør) være tilstede hele tiden. Anonymkode: 7706c...dcd 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du kan ikke regne med å få lønn. Og sånn helt ærlig så er det jo ikke påtvingende nødvendig at du er der døgnet rundt heller, din far vil jo være på sykehus og det er ikke sikkert du får (eller bør) være tilstede hele tiden. Anonymkode: 7706c...dcd Ja, hva gjør at du tenker du må være borte fra jobb for at din far skal ha behandling? Anonymkode: c7f36...e3f 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 Hvorfor skal DU ha 10 dagers betalt lønn fordi din far skal få behandling? Anonymkode: 898fa...b88 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Jeg tok ulønnet permisjon og fikk omsorgslønn fra NAV i 1 måned da min far var kreftsyk. Snakk med sosionom på sykehuset. Da får du hjelp til dette Anonymkode: 7f18e...f3b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei! Min far skal gjennom en omfattende stamcelletransplantasjon nå i mars. Jeg har googlet meg fram til at man har ti dager omsorgspermisjon - men det er opp til bedriften om det er med lønn eller ei. Lurer på hvor vanlig det er at man får lønn for disse dagene? Hvirdan går jeg fram for å spørre om det? Anonymkode: ed4df...bf8 Er det du eller faren din du spør om omsorgspermisjonsregler for? Anonymkode: 79923...21f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 Jeg fikk 5 dagers permisjon med lønn da min far var alvorlig syk. Vi trodde han kom til å dø, men overlevde. Jeg er kommunalt ansatt. Søkte aldri eller noe. Fikk bare fri og fikk i ettertid beskjed om at jeg ikke ble trukket i lønn for de dagene. Anonymkode: 490e9...57b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 Da mamma brått ble alvorlig syk ,og så døde, ble jeg først sykemeldt en uke, så ble jeg enig med arbeidsgiver om fleksibel velferdspermisjon, med lønn. Det vil si at jeg jobbet det jeg rakk, og klarte. Vi hadde en god dialog. Som de sa - alternativet i slike tilfeller er jo at man forsvinner helt, da det er så belastende at mange behøver sykemelding. Endte bare med å føre 5 dager totalt, det ga meg de pustepausene og tiden jeg trengte. Og så kommer sikkert mobben her inne med "det var ikke du som var syk!" På mine 40+ år har jeg aldri opplevd noe mer krevende for psyken og konsentrasjonen enn det jeg stod i rundt sykdomsforløpet, Ikke nok med at tankene raser, og kroppen er i unntakstilstand, men det er mengder med forferdelige beslutninger og praktiske ting du må ta unna. Om du ikke føler at du revner innvendig bare med tanken på at foreldrene dine skal gjennom noe slikt, og mulig dø, så har du enten aldri hatt et kjærlig forhold til dem. Du mangler fullstendig empati. Eller du er bare arrogant i forhold til hvordan du ville hatt det i tilsvarende situasjon. Så, TS, overse idiotene her inne. Og gå i dialog med arbeidsgiver om muligheter. Eller noen av de andre tipsene du har fått. Anonymkode: 78dde...bd1 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da mamma brått ble alvorlig syk ,og så døde, ble jeg først sykemeldt en uke, så ble jeg enig med arbeidsgiver om fleksibel velferdspermisjon, med lønn. Det vil si at jeg jobbet det jeg rakk, og klarte. Vi hadde en god dialog. Som de sa - alternativet i slike tilfeller er jo at man forsvinner helt, da det er så belastende at mange behøver sykemelding. Endte bare med å føre 5 dager totalt, det ga meg de pustepausene og tiden jeg trengte. Og så kommer sikkert mobben her inne med "det var ikke du som var syk!" På mine 40+ år har jeg aldri opplevd noe mer krevende for psyken og konsentrasjonen enn det jeg stod i rundt sykdomsforløpet, Ikke nok med at tankene raser, og kroppen er i unntakstilstand, men det er mengder med forferdelige beslutninger og praktiske ting du må ta unna. Om du ikke føler at du revner innvendig bare med tanken på at foreldrene dine skal gjennom noe slikt, og mulig dø, så har du enten aldri hatt et kjærlig forhold til dem. Du mangler fullstendig empati. Eller du er bare arrogant i forhold til hvordan du ville hatt det i tilsvarende situasjon. Så, TS, overse idiotene her inne. Og gå i dialog med arbeidsgiver om muligheter. Eller noen av de andre tipsene du har fått. Anonymkode: 78dde...bd1 Nå er det stor forskjell på å følge sin mor i graven helt plutselig, og at en forelder skal inn til en sykehusbehandling. Himmelvid forskjell faktisk. Anonymkode: 7706c...dcd 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå er det stor forskjell på å følge sin mor i graven helt plutselig, og at en forelder skal inn til en sykehusbehandling. Himmelvid forskjell faktisk. Anonymkode: 7706c...dcd Men likheten er likevel at forelderen kan trenge sitt barn der, om man ligger for døden eller skal inn til en omfattende behandling som stamcelletransp. er. Anonymkode: 490e9...57b 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå er det stor forskjell på å følge sin mor i graven helt plutselig, og at en forelder skal inn til en sykehusbehandling. Himmelvid forskjell faktisk. Anonymkode: 7706c...dcd Likheten i situasjonene; alvorlig sykdom/behandling, som har en stor risiko for plutselig død. Og som krever mange, medisinske beslutninger underveis, som pasienten gjerne ikke kan ta selv. I mitt tilfelle gikk det en uke fra første hendelse, til død. Jeg var ikke fungerende i denne perioden, selv om det var håp de første 3-4 dagene. Jeg er dypt imponert over mangelen på empati i denne tråden..... Anonymkode: 78dde...bd1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Min far skal gjennom en omfattende stamcelletransplantasjon nå i mars. Jeg har googlet meg fram til at man har ti dager omsorgspermisjon - men det er opp til bedriften om det er med lønn eller ei. Lurer på hvor vanlig det er at man får lønn for disse dagene? Hvirdan går jeg fram for å spørre om det? Anonymkode: ed4df...bf8 Du må sjekke hva som står i personalhåndboken for din arbeidsplass om dette innvilges med eller uten lønn. Alternativt kan du ta ut ferie eller en kombinasjon av begge. Du må rett og slett gå i dialog med din arbeidsgiver. I det offentlige så er vel normene at man får lønn for disse dagene, men min egen erfaring er at i det private så er det oftest ulønnet. Om din far har flere omsorgspersoner så kan dere vel bytte på å være sammen med han. Så du kan jobbe og besøke han i fritiden mens en annen sitter med han. Da jeg gjennomgikk et kreftforløp var det ikke alltid mannen kunne få fri til å følge meg til behandling så hendte jeg måtte ha med mamma som tok seg feriedager og en venninne (som hadde jobbfri). Anonymkode: 6d1c1...360
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 Vi som er «negative» her har stor forståelse for behov for fri ved alvorlig, livstruende sykdom eller terminalfase av kreftsykdom. Har selv hatt pleiepenger for å stelle døende foreldre hjemme. Men en planlagt stamcellebehandlig gjør ikke man automatisk havner i en sånn situasjon. Skulle det oppstå noe kritisk må man ta det når det skjer, det kan ikke planlegges på forhånd. Om alt går som det skal, forstår jeg faktisk ikke helt behovet i denne situasjonen. Anonymkode: c7f36...e3f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå