AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #21 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er litt merkelig at dere svarer uten å lese hva jeg faktisk spør om. Anonymkode: b7314...0a6 Jeg går ut ifra at bilene kjørte etter begravelsesbilen, men om det var noen som hadde sneket seg med i følge, vet vi ikke. Kjørte du ikke etter for å sjekke? Anonymkode: cff0b...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #22 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Loven: § 10.Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. 2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog. Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen. 3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne. 4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn. Legg merke til at det gjelder gående i begravelsesfølge. Anonymkode: 5156d...8db Får håpe du ikke er kjørende. For det du sier er jo helt feil. Anonymkode: 111b2...382 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #23 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi de kjørte sakte i prosesjon og tilsynelatende ikke overhold vikeplikten? Anonymkode: 0b9b3...94f Nei, de kjørte i helt normal hastighet. Så jeg skal bare gjette meg frem til at folk kanskje er i begravelse hver gang noen kjører for seint? Anonymkode: b7314...0a6
BobbySocks Skrevet 25. februar 2022 #24 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, men jeg spør igjen; Hvordan skulle jeg vite at det var et begravelsesfølge når det bare var helt vanlige biler? Uten noe? Anonymkode: b7314...0a6 De pleier sette slike magnetiske kjegler med kors på bilene. De hadde vel glemt det. Du hadde neppe fått straff (siden de ikke hadde kjeglene), men bra du stoppa.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #25 Skrevet 25. februar 2022 Uannsett så er det jo litt dumt å bare kjøre på folk selv om de skulle være normale ikke-begravelses-folk som bare bryter vikeplikten. Du har vel et visst ansvar for å se deg for og ikke med vilje kjøre rett på folk selv om de bryter vikeplikt. Anonymkode: 35b49...1fc 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #26 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, de kjørte i helt normal hastighet. Så jeg skal bare gjette meg frem til at folk kanskje er i begravelse hver gang noen kjører for seint? Anonymkode: b7314...0a6 Du klarte jo helt av deg selv å skjønne at det var noe på gang med de bilene, det er det viktigste. Så sjekket du opp og har nå lært reglene om begravelsesfølge. Jeg tror ikke du er i risikosonen for å ende i en ulykke fordi du presser deg inn i et begravelsesfølge som ikke overholder vikeplikten. Anonymkode: 0b9b3...94f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #27 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uannsett så er det jo litt dumt å bare kjøre på folk selv om de skulle være normale ikke-begravelses-folk som bare bryter vikeplikten. Du har vel et visst ansvar for å se deg for og ikke med vilje kjøre rett på folk selv om de bryter vikeplikt. Anonymkode: 35b49...1fc Det var snakk om et følge med biler, AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du klarte jo helt av deg selv å skjønne at det var noe på gang med de bilene, det er det viktigste. Så sjekket du opp og har nå lært reglene om begravelsesfølge. Jeg tror ikke du er i risikosonen for å ende i en ulykke fordi du presser deg inn i et begravelsesfølge som ikke overholder vikeplikten. Anonymkode: 0b9b3...94f Jeg skjønte det jo etterhvert. Men om jeg bare hadde kjørt så hadde det jo blitt en ulykke. For de brydde seg jo absolutt ikke. Man kan no ikke bare regne med at andre bilister ser en bil med kors 200 meter foran.. Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #28 Skrevet 25. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønte det jo etterhvert. Men om jeg bare hadde kjørt så hadde det jo blitt en ulykke. For de brydde seg jo absolutt ikke. Anonymkode: b7314...0a6 Forkjørsrett betyr ikke påkjøringsrett. Anonymkode: 35b49...1fc 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #29 Skrevet 25. februar 2022 Men hvorfor er du så sikker på at det var er begravelsesfølge og ikke bare en begravelsesbil på tur? Anonymkode: 7739d...763 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #30 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forkjørsrett betyr ikke påkjøringsrett. Anonymkode: 35b49...1fc Er dette virkelig noe å kverulere på? Jeg stoppa jeg. Jeg følger med i trafikken. Men det kan jo ikke være fritt fram for resten. Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #31 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Loven: § 10.Fri veg [snip] 3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne. [snip] Legg merke til at det gjelder gående i begravelsesfølge. Anonymkode: 5156d...8db Feil. Det gjelder "gående i gruppe under tilsyn av leder" OG de andre leddene i oppramsingen. "Gående" gjelder ikke resten av leddene i oppramsingen, ellers måtte også militære kjøretøykolonner vært gående for å få forkjørsrett. Det skulle tatt seg ut ... Anonymkode: b8dd7...c8a 4 2
Agathe Skrevet 25. februar 2022 #32 Skrevet 25. februar 2022 Ett begravelsesfølge følger etter en bårebil, denne har kors på taket. Eller et annet religiøst merke. Hvis du hadde brutt vikeplikten så hadde det blitt en skjønnsspørsmål om du burde forstått at det var et begravelsesfølge. For ja, du ville i så fall brutt §10 tredje ledd om å ikke hindre/forstyrre begravelsesfølge. Trikk må vike for begravelsesfølger, alle må vike for blålysetatene i utrykning og militærkolonne og begravelsesfølger er likestil, som regel vil den som leder en militærkolonne vike for et begravelsesfølge. For uansett hva loven sier så bør man vise så pass respekt for en sørgende familie at de får følge den avdøde til graven i en rekke uten at det er andre biler innimellom. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #33 Skrevet 25. februar 2022 Agathe skrev (4 minutter siden): Ett begravelsesfølge følger etter en bårebil, denne har kors på taket. Eller et annet religiøst merke. Hvis du hadde brutt vikeplikten så hadde det blitt en skjønnsspørsmål om du burde forstått at det var et begravelsesfølge. For ja, du ville i så fall brutt §10 tredje ledd om å ikke hindre/forstyrre begravelsesfølge. Trikk må vike for begravelsesfølger, alle må vike for blålysetatene i utrykning og militærkolonne og begravelsesfølger er likestil, som regel vil den som leder en militærkolonne vike for et begravelsesfølge. For uansett hva loven sier så bør man vise så pass respekt for en sørgende familie at de får følge den avdøde til graven i en rekke uten at det er andre biler innimellom. Som jeg har spurt om. Og det jeg faktisk lurer på.. Hvordan skulle jeg vite at det var et begravelsesfølge? Skal jeg kjenne lukten av et lik? Anonymkode: b7314...0a6
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. februar 2022 #34 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som jeg har spurt om. Og det jeg faktisk lurer på.. Hvordan skulle jeg vite at det var et begravelsesfølge? Skal jeg kjenne lukten av et lik? Anonymkode: b7314...0a6 Som det har blitt svart også, de må ha glemt å sette på boksen på takene til følgebilene. Så du kunne ikke vite det, men du forstod det. Nå er det du som gjør deg vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #35 Skrevet 25. februar 2022 Dævendøtte skrev (Akkurat nå): Som det har blitt svart også, de må ha glemt å sette på boksen på takene til følgebilene. Så du kunne ikke vite det, men du forstod det. Nå er det du som gjør deg vanskelig. Ja, men jeg har jo ikke fått svar på det jeg spurte om? Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #36 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nei, de kjørte i helt normal hastighet. Så jeg skal bare gjette meg frem til at folk kanskje er i begravelse hver gang noen kjører for seint? Anonymkode: b7314...0a6 Kjørte de sakte eller i normal hastighet? Anonymkode: d81cb...ccb
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #37 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjørte de sakte eller i normal hastighet? Anonymkode: d81cb...ccb De kjørte i helt normal hastighet. Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #38 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg skjønte det jo etterhvert. Men om jeg bare hadde kjørt så hadde det jo blitt en ulykke. For de brydde seg jo absolutt ikke. Anonymkode: b7314...0a6 Hvorfor skulle du kjøre inn for å lage en ulykke? Anonymkode: d81cb...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #39 Skrevet 25. februar 2022 Her hvor jeg bor, befinner gravlundene seg lang fra kirken. Man må kjøre på trafikkerte hovedveier for å komme dit. Ikke rent sjelden treffer man et begravelsesfølge. Har aldri vært flere enn begravelsesbilen som har hatt kors. Men man er i grunnen ikke i tvil om at det er et begravelsesfølge likevel. Man ser det på måten de kjører, hvor tett de ligger osv. Enten fartsgrensen er 30 eller 80. Har ellers til gode å se et begravelsesfølge rase avsted i 80 her. Når man ser et slikt følge av biler svinge inn på en vei som er forkjørsvei, i tett rekke og nærmest uten å slakke på farten, så forstår man det. Man bør jo dessuten ikke kjøre så raskt inn i et veikryss, at man ikke klarer å stoppe dersom det er noen som ikke overholder vikeplikten. Man ser jo på litt avstand om en bil har tenkt å overholde vikeplikten eller ikke. Man skal vike for begravelsesfølge, slik sett hadde du fått skylden om du dundret inn i dem, men mulig du kunne kverulere litt på at du ikke kunne vite at det var et begravelsesfølge. Anonymkode: c1bf4...631 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #40 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle du kjøre inn for å lage en ulykke? Anonymkode: d81cb...ccb Nei, det hadde jeg aldri gjort. Men om jeg skulle følge trafikkreglene så hadde jeg jo bare kjørt.. Men trafikkreglene gjelder tydeligvis ikke på KG. Anonymkode: b7314...0a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå