AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Da jeg var ute å kjørte her en dag kom jeg til et kryss hvor de som kommer fra venstre har vikeplikt. Men jeg opplevde at alle bilene bare kjørte og brøt vikeplikten så jeg måtte jo bare stoppe. Da jeg etterhvert kunne kjøre så jeg at den fremste bilen var en sånn begravelsesbil. Men den kunne jo ikke jeg se da jeg kom til krysset. For den var langt foran. Er det liksom lov å bryte vikeplikten "bare" fordi man er i et begravelsesfølge? Ingen av bilene bak hadde noen tegn til at de var en del av et begravelsesfølge. Jeg skrev dette i en tråd om dumme ting folk gjør i trafikken. Lurer igrunnen bare på om jeg hadde fått skyld om det ble en ulykke? Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Når man sier begravelsesfølge snakker man om folk som går. Ikke en bil som frakter. Anonymkode: 7739d...763
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 En må vike for begravelsesfølge, ja. Litt respekt å stoppe også. Åsså er det jo litt greit at de får kjøre i egen rekke. Følt meg litt fjern å sitte som nr 2 i den rekka uten å ha noe med de å gjøre . De kjører somregel rolig fart å hvis alle andre holder grensa så går d nok bra? Er noen trafikkregler man sjelden benytter seg av men som kan skje. Så det er lurt å sette seg inn vikepliktreglene slik at det ikke er noe tvil den dagen en skulle møte på ett slikt følge. De bør og ha ett kors på taket alle sammen så det er lett å se hvor følget stopper. Anonymkode: f5f9f...106 19 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man sier begravelsesfølge snakker man om folk som går. Ikke en bil som frakter. Anonymkode: 7739d...763 Altså de kan såklart kjøre også, men det er ikke snakk om tut og kjør i vanlig fartsgrense i trafikken. Anonymkode: 7739d...763 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man sier begravelsesfølge snakker man om folk som går. Ikke en bil som frakter. Anonymkode: 7739d...763 Nei .. gravfølge/begravelsesfølge kan og være i bil.. etter kisten som kjører først. Anonymkode: f5f9f...106 15 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 Jeg trodde man hadde vikeplikt for begravelsesfølge, på samme måte som man har vikeplikt for trikk, buss som skal ut av lomme på vei under 60km/h og litt sånne ting? Men dette er bare vag husk fra kjøre-teorien, jeg har aldri møtt på et begravelsesfølge i virkeligheten (og vet heller ikke om det bare gjelder selv begravelsesbilen feks...) Burde være mulig å google for å finne loven vel? Anonymkode: 35b49...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 Fant dette ved et enkelt googlesøk: Et begravelsesfølge har forkjørsrett, og andre bilister må derfor vike på samme måte som eksempelvis for en trikk eller militærkolonne Anonymkode: 18d3d...08a 22 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trodde man hadde vikeplikt for begravelsesfølge, på samme måte som man har vikeplikt for trikk, buss som skal ut av lomme på vei under 60km/h og litt sånne ting? Men dette er bare vag husk fra kjøre-teorien, jeg har aldri møtt på et begravelsesfølge i virkeligheten (og vet heller ikke om det bare gjelder selv begravelsesbilen feks...) Burde være mulig å google for å finne loven vel? Anonymkode: 35b49...1fc Det stemmer. En har vikeplikt for begravelsesfølge. Anonymkode: 111b2...382 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Jeg ville uannsett stoppet/viket ut av respekt da, uavhengig av om det er loven eller ikke. Anonymkode: 35b49...1fc 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fant dette ved et enkelt googlesøk: Et begravelsesfølge har forkjørsrett, og andre bilister må derfor vike på samme måte som eksempelvis for en trikk eller militærkolonne Anonymkode: 18d3d...08a Glemte referansen, det står på Jølstad sine sider. Regner med at de kan reglene. Anonymkode: 18d3d...08a 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En må vike for begravelsesfølge, ja. Litt respekt å stoppe også. Åsså er det jo litt greit at de får kjøre i egen rekke. Følt meg litt fjern å sitte som nr 2 i den rekka uten å ha noe med de å gjøre . De kjører somregel rolig fart å hvis alle andre holder grensa så går d nok bra? Er noen trafikkregler man sjelden benytter seg av men som kan skje. Så det er lurt å sette seg inn vikepliktreglene slik at det ikke er noe tvil den dagen en skulle møte på ett slikt følge. De bør og ha ett kors på taket alle sammen så det er lett å se hvor følget stopper. Anonymkode: f5f9f...106 Ja, men jeg visste jo ikke at det var et begravelsesfølge? Så om jeg bare hadde kjørt og det hadde skjedd en ulykke.. Skulle jeg da fått skyld? Som sagt var det ingen tegn på at det var et begravelsesfølge. Bortsett fra den fremste bilen. Men den kunne ikke jeg se. Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Loven: § 10.Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. 2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog. Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen. 3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne. 4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn. Legg merke til at det gjelder gående i begravelsesfølge. Anonymkode: 5156d...8db
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Det er litt merkelig at dere svarer uten å lese hva jeg faktisk spør om. Anonymkode: b7314...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 De gangene jeg har kjørt i begravelsesfølge (typisk når sermonien er et annet sted enn gravplassen) har begravelsesbyrået plassert magnetiske kjegler på taket av de bilene som regnes som følge (nærmeste familie og eventuelt andre som er utpekt på forhånd). Om man skal ha vikeplikt for alle biler som kjører bak en likbil kan man jo bli stående en stund 😬 Anonymkode: d375b...cab 5
Mokkilokki Skrevet 25. februar 2022 #15 Skrevet 25. februar 2022 Trafikkregel med hensyn til begravelsesfølge I forskriften om kjørende og gående trafikk ligger en viktig trafikkregel som mange kanskje ikke kjenner til, eller velger å ikke følge. I § 10 heter det at man ikke skal hindre eller forstyrre et begravelsesfølge. Det vil si at handlinger som blant annet forbikjøringer, å bryte inn i et følge eller forstyrrelser som tuting og lignende, strider mot trafikkreglene. Et begravelsesfølge har forkjørsrett, og andre bilister må derfor vike på samme måte som eksempelvis for en trikk eller militærkolonne. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortsett fra den fremste bilen. Men den kunne ikke jeg se. Anonymkode: b7314...0a6 Da hadde de glemt å sette kors/boks på takene på bilene i følget. Anonymkode: cf5c9...101
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #17 Skrevet 25. februar 2022 I forskriften om kjørende og gående trafikk ligger en viktig trafikkregel som mange kanskje ikke kjenner til, eller velger å ikke følge. I § 10 heter det at man ikke skal hindre eller forstyrre et begravelsesfølge. Det vil si at handlinger som blant annet forbikjøringer, å bryte inn i et følge eller forstyrrelser som tuting og lignende, strider mot trafikkreglene. Et begravelsesfølge har forkjørsrett, og andre bilister må derfor vike på samme måte som eksempelvis for en trikk eller militærkolonne. Anonymkode: a3ad4...6c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Loven: § 10.Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. 2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog. Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen. 3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne. 4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn. Legg merke til at det gjelder gående i begravelsesfølge. Anonymkode: 5156d...8db Ja, men jeg spør igjen; Hvordan skulle jeg vite at det var et begravelsesfølge når det bare var helt vanlige biler? Uten noe? Anonymkode: b7314...0a6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Loven: § 10.Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. 2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog. Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen. 3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne. 4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn. Legg merke til at det gjelder gående i begravelsesfølge. Anonymkode: 5156d...8db Må en trikk vike for et begravelsesfølge, da? Har begravelsesfølge vikeplikt for ambulanse? Hva med militærkolonne? Anonymkode: cff0b...1b8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #20 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men jeg spør igjen; Hvordan skulle jeg vite at det var et begravelsesfølge når det bare var helt vanlige biler? Uten noe? Anonymkode: b7314...0a6 Fordi de kjørte sakte i prosesjon og tilsynelatende ikke overhold vikeplikten? Anonymkode: 0b9b3...94f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå