AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Jeg var litt uheldig og falt dumt i trappa, og klarte å få er brudd i håndleddet. Jeg fikk midlertidig gips og skal opereres neste uke. Det eneste jeg vet er at jeg skal få satt inn en plate og ar det er snakk om en plexarbedøvelse (?). Noen som har vært gjennom dette før og kan fortelle hva jeg kan forvente meg både av operasjon og tiden etterpå? Anonymkode: 3df3c...1d2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Jeg hadde det for noen år siden. Jeg fikk plexusanestesi i skulderen så hele armen var bedøvet og jeg var "våken" under operasjonen. De valgte den formen for bedøvelse fordi jeg har litt forhøyet risiko for blodpropp og hadde samtidig en kraftig lungebetennelse. Jeg fikk annen form for beroligende, så jeg husker lang i fra hele operasjonen og har egentlig kun noen få minner av at anestesilegen av og til kommuniserte med meg, men jeg husker ikke om hva. Plexusblokaden satt i ca 18 timer, i den perioden kunne jeg verken kjenne noe eller bevege armen. Jeg fikk ikke plate, men hadde flere metalltråder gjennom håndleddet for å holde beinbiter på plass. Jeg fikk først en midlertidig gips som jeg hadde i to uker frem til de fjernet stingene. Deretter fikk jeg ny gips som var på i syv uker, så jeg hadde totalt ni uker i gips. Etter de ni ukene var det inn for å fjerne gips og metalltråder. Jeg ble anbefalt å bruke støtteskinne i starten, den hadde jeg på hele tiden i ca 1,5-2 måneder med unntak av når jeg gjorde treningsøvelsene, for det er utrolig fort å forglemme seg og gjøre ting man ikke burde. Fra jeg fjernet gipsen hadde jeg ca tre måneders rehabiliteringsperiode totalt. Jeg hadde veldig lite smerter etter operasjonen og brukte ikke smertestillende, jeg fikk en uke på arcoxia for å forhindre hevelse, men denne fikk jeg så store magesmerter av at vi ble enige om å kutte den ut etter dag tre. Nå er jeg helt fin i håndleddet, den eneste ettervirkningen er at jeg ikke klarer å bøye håndleddet like langt ned mot underarmen som jeg klarer på den andre, men det er ikke noe jeg har behov for å fly rundt å gjøre heller. Anonymkode: fa048...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Vanlig med osteosyntese i håndleddfrakturer (altså metall som støtter opp bruddet) Behøver ikke være komplisert brudd heller. Plexar-blokkade er som nevnt over at du blir bedøvd fra skulderen og ned. Veldig greit og smertefritt og du slipper risikoen for generell anestesi (narkose) Du får litt beroligende intravenøst ved siden av, men sover ikke. Anestesilege vil snakke med deg ang plexar-blokkaden og informere deg og forklare hva det er. Ortopeden vil snakke med deg om bruddet og planlagt behandling. Anbefaler deg å skrive ned alle spm du har, da det er lett å glemme under alt. Lykke til! Anonymkode: 9bfc1...97f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vanlig med osteosyntese i håndleddfrakturer (altså metall som støtter opp bruddet) Behøver ikke være komplisert brudd heller. Plexar-blokkade er som nevnt over at du blir bedøvd fra skulderen og ned. Veldig greit og smertefritt og du slipper risikoen for generell anestesi (narkose) Du får litt beroligende intravenøst ved siden av, men sover ikke. Anestesilege vil snakke med deg ang plexar-blokkaden og informere deg og forklare hva det er. Ortopeden vil snakke med deg om bruddet og planlagt behandling. Anbefaler deg å skrive ned alle spm du har, da det er lett å glemme under alt. Lykke til! Anonymkode: 9bfc1...97f Tusen takk for info! Det er kanskje ikke et så komplisert brudd da. Jeg trodde det var det siden det ikke holdt med bare gips. Vet du foresten om jeg må ha gips etterpå, evt hvor lenge som er vanlig? I info fra sykehuset står det om sårstell og sånn, og da virker det ikke som om jeg skal ha gips... Anonymkode: 3df3c...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg var litt uheldig og falt dumt i trappa, og klarte å få er brudd i håndleddet. Jeg fikk midlertidig gips og skal opereres neste uke. Det eneste jeg vet er at jeg skal få satt inn en plate og ar det er snakk om en plexarbedøvelse (?). Noen som har vært gjennom dette før og kan fortelle hva jeg kan forvente meg både av operasjon og tiden etterpå? Anonymkode: 3df3c...1d2 Plexus. Og mange vil ha litt propofol og sove på ved siden av. Vi sender alltid med morfinpreparater til de første dagene ( plexusen sitter i 5-12 t) for det er ofte vondt de første dagene. Her settes det ikke på gips. Og vi gir litt å slappe av på ( midazolam) når plexusen settes. De aller fleste er veldig fornøyd. Anonymkode: b50bf...7e7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Plexus. Og mange vil ha litt propofol og sove på ved siden av. Vi sender alltid med morfinpreparater til de første dagene ( plexusen sitter i 5-12 t) for det er ofte vondt de første dagene. Her settes det ikke på gips. Og vi gir litt å slappe av på ( midazolam) når plexusen settes. De aller fleste er veldig fornøyd. Anonymkode: b50bf...7e7 Det som Michael Jackson døde av? 😅Har ikke noe i mot å sove litt mens dette pågår, men kan jeg bli kvalm av propofol? Jeg blir ufattelig kvalm av morfin, så det klarer jeg bare ikke å ta. Er det mulig å få en skinne eller støttebandasje hvis jeg ikke skal ha gips? Anonymkode: 3df3c...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som Michael Jackson døde av? 😅Har ikke noe i mot å sove litt mens dette pågår, men kan jeg bli kvalm av propofol? Jeg blir ufattelig kvalm av morfin, så det klarer jeg bare ikke å ta. Er det mulig å få en skinne eller støttebandasje hvis jeg ikke skal ha gips? Anonymkode: 3df3c...1d2 Ja det michael var glad i🙈. Men det sitter en anestesispl og passer på deg hele tiden. Man blir litt sånn varm og god i kroppen av propofol og de fleste ligger og døser. De fleste har bare fatle til plexusen har gått ut. Lykke til🥰 Anonymkode: b50bf...7e7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det michael var glad i🙈. Men det sitter en anestesispl og passer på deg hele tiden. Man blir litt sånn varm og god i kroppen av propofol og de fleste ligger og døser. De fleste har bare fatle til plexusen har gått ut. Lykke til🥰 Anonymkode: b50bf...7e7 Og har ikke opplevd at noen har blitt kvalme av propofol. Det er ikke noe smertestillende/morfin i det, men et sovepreparat. Anonymkode: b50bf...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det michael var glad i🙈. Men det sitter en anestesispl og passer på deg hele tiden. Man blir litt sånn varm og god i kroppen av propofol og de fleste ligger og døser. De fleste har bare fatle til plexusen har gått ut. Lykke til🥰 Anonymkode: b50bf...7e7 Så armen "holder seg selv" uten skinne eller gips etterpå? Anonymkode: 3df3c...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så armen "holder seg selv" uten skinne eller gips etterpå? Anonymkode: 3df3c...1d2 Ja etter bedøvelsen har gått ut så kan man som regel bevege den fritt, men løfte kun en kaffekopp. Anonymkode: b50bf...7e7
Fux Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja etter bedøvelsen har gått ut så kan man som regel bevege den fritt, men løfte kun en kaffekopp. Anonymkode: b50bf...7e7 Sprøtt... nå forventer jeg nesten at den skal falle av uten gipsen. Alt føles så svakt ut inni der. Kan jeg vaske mitt eget hår, bruke hånden til å ta på linser, og dra opp en glidelås f.eks? (Tusen takk for informasjonen igjen. Jeg hater å ikke vite hva de neste ukene vil bringe).
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Fux skrev (57 minutter siden): Sprøtt... nå forventer jeg nesten at den skal falle av uten gipsen. Alt føles så svakt ut inni der. Kan jeg vaske mitt eget hår, bruke hånden til å ta på linser, og dra opp en glidelås f.eks? (Tusen takk for informasjonen igjen. Jeg hater å ikke vite hva de neste ukene vil bringe). Det kan du. Du skal bare ikke løfte noe tyngre enn en kaffekopp. Anonymkode: b50bf...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan du. Du skal bare ikke løfte noe tyngre enn en kaffekopp. Anonymkode: b50bf...7e7 Da er jo operasjon mye bedre enn gipsbehandling! Tusen hjertelig takk Anonymkode: 3df3c...1d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå