Gå til innhold

Hvor streng er kirka på hvem som kan være fadder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et familiemedlem fra utlandet som jeg ønsker skal være fadder på babyen som kommer snart. Hun er oppdratt baptistisk, men hun anerkjenner barnedåp på lik linje med voksendåp, og ønsker selv å være fadder. På kirken sine sider står det at fadder må være med i et trossamfunn som anerkjenner barnedåpen, men så vidt jeg vet er hun ikke medlem av noe trossamfunn i Norge. Det jeg lurer på er hvor streng kirka er på dette? Må man bevise tilhørighet til et trossamfunn? Sjekker de det opp? Er det så nøye når fadderen selv ønsker å være fadder?

Anonymkode: 94d7e...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at de er så strenge på dette i praksis, de vil jo helst at så mange som mulig skal døpes og det er nok mange der ute som ikke oppfyller "kravene" til å være fadder men som sier ja likevel. Har ikke direkte erfaring da men har hørt fra andre at de ikke sjekket opp fadderene på noen måte annet enn å spørre dem om de skulle hjelpe til å oppdra barnet i den kristne tro osv. 

Anonymkode: 7b45c...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fadder til min sønn som ikke var medlem av kirken. 

Anonymkode: 3a9a7...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utmeldt av kirken og fikk være fadder. Vi fikk beskjed om at det var opp til presten som skulle ha dåpssamtalen(?) med foreldrene å avgjøre om det var greit eller ikke. Så det kan nok ha litt å si hvem dere møter på

Anonymkode: c7e6a...f7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en kristen fadder og en som ikke tror 😂👍🏻

Anonymkode: a6879...f65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På papiret står det jo at fadderen skal tilhøre den norske kirke. Vel, broren min (barnets fadder) meldte seg ut av kirka lenge før dåpen, og de gjorde ingen bakgrunnssjekk på han :) om vi hadde spurt tror jeg nok det ville gått bra, uansett!

Anonymkode: 34f63...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På papiret står det jo at fadderen skal tilhøre den norske kirke. Vel, broren min (barnets fadder) meldte seg ut av kirka lenge før dåpen, og de gjorde ingen bakgrunnssjekk på han :) om vi hadde spurt tror jeg nok det ville gått bra, uansett!

Anonymkode: 34f63...198

Det fikk ikke vi beskjed om. Kravet var at man skulle anerkjenne kristen barnedåp, det var det. 

Hadde noen utenlandske faddere. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt på presten, og på hvor ærlig den kommende fadder er. Jeg har venner som ikke er religiøse, men som stiller som fadder likevel. Fordi det er "koselig"/de er redd for å skuffe foreldrene. Tror ikke de kommer til å bidra så mye til trosopplæringen gitt

Er ikke sikker, men kan ikke se for meg at de sjekker om fadderne står som medlem i statskirka. De vil jo at flest mulig skal døpes. 

Anonymkode: 63476...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baptister kan fint være faddere. Det står at så lenge man hører til et trossamfunn som anerkjenner dåpen så kan man fint være faddere. Dette er den gyldne regel de fleste følger. Og så har man de som kanskje ikke hører til trossamfunn - der har man vært i kontakt med presten for å høre. En ting er at man dokumenterer jo ingenting om hvor faddere hører til......så hvordan kan man vite egentlig?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke sikker, men kan ikke se for meg at de sjekker om fadderne står som medlem i statskirka. De vil jo at flest mulig skal døpes. 

Anonymkode: 63476...7a3

Det sjekkes ikke at faddere hører til et kirkesamfunn - det er kun navnet det bes om ikke noe mer. 

Anonymkode: 07942...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har et familiemedlem fra utlandet som jeg ønsker skal være fadder på babyen som kommer snart. Hun er oppdratt baptistisk, men hun anerkjenner barnedåp på lik linje med voksendåp, og ønsker selv å være fadder. På kirken sine sider står det at fadder må være med i et trossamfunn som anerkjenner barnedåpen, men så vidt jeg vet er hun ikke medlem av noe trossamfunn i Norge. Det jeg lurer på er hvor streng kirka er på dette? Må man bevise tilhørighet til et trossamfunn? Sjekker de det opp? Er det så nøye når fadderen selv ønsker å være fadder?

Anonymkode: 94d7e...e82

Kommer helt ann på presten er min erfaring. Ved et tilfelle fikk vi blankt nei pga en annen religion, men den andre som ikke var medlem fikk lov. 

I en annen kirke ved barn nr 3 så fikk vi lov for dette mente presten var helt fint. Kirkene er i samme by🤦‍♀️

Anonymkode: e1a1c...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke streng i det hele tatt. Faktisk tror jeg ikke de legger seg bort i det. Det ble ikke akkurat kjørt en "bakgrunnssjekk" på meg når jeg var det, og jeg var verken døpt eller konfirmert på faddertidspunktet. Ergo, jeg hadde ingen tilknytning til kirka. 

Anonymkode: be43c...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...