Gå til innhold

Jeg har ikke født siden 2009. Kan jeg forvente at det går noenlunde okei nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to fødsler bak meg men mange år siden. Jeg er enda ikke 40 men kjennet jeg gruer meg og føler absolutt ikke på det samme pågangsmotet. Og jeg bekymrer meg for om jeg har nok energi den dagen babyen skal ut, eller om det faktisk kan skje komplikasjoner nå selvom de to tidligere fødslene mine gikk veldig greit sånn stort sett når jeg ser tilbake på det.. noen med erfaring?

Anonymkode: 7ca70...860

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte i 2009 og i 2020. Fødslene var tilnærmet identiske, endte med vakuum på begge. Det tok kortere tid å få ut den siste babyen med vakuum. Ellers hadde jeg rier ca like lenge med begge. Siste fødsel var likevel enklere siden jeg hadde epidural. 

Anonymkode: 928b3...db6

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, regnes man ikke som tilnærmet førstegangs hvis det er mer enn 7 år mellom? Mener å ha lest det.

Anonymkode: 08f5f...fd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 36, og kroppen hadde nok taklet en fødsel, men tanken på en ny runde med spedbarn, småbarnstid, søvnløshet og mas gir meg heeeelt angst. Koser meg med at begge barna er i skolealder.

Anonymkode: c5fe1...6c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er 36, og kroppen hadde nok taklet en fødsel, men tanken på en ny runde med spedbarn, småbarnstid, søvnløshet og mas gir meg heeeelt angst. Koser meg med at begge barna er i skolealder.

Anonymkode: c5fe1...6c9

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: f08e6...4c1

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei, regnes man ikke som tilnærmet førstegangs hvis det er mer enn 7 år mellom? Mener å ha lest det.

Nei, man blir aldri førstegangs igjen. Om det så er 20 år siden sist blir ikke det faktum at et barn har «banet vei» tidligere. Jordmoren på Fødebagen har skrevet om dette mange ganger - har man født før så har man det. Uavhengig av tid mellom. 

Anonymkode: 424d6...0f1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, man blir aldri førstegangs igjen. Om det så er 20 år siden sist blir ikke det faktum at et barn har «banet vei» tidligere. Jordmoren på Fødebagen har skrevet om dette mange ganger - har man født før så har man det. Uavhengig av tid mellom. 

Hm, så rart at jeg har lest det flere ganger. Finner det selvfølgelig ikke igjen nå 😅  Jaja.

• Liker 1
Skrevet

Fødte i 2010 og 2019. Gikk helt fint.

Anonymkode: f6fe3...b22

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, så rart at jeg har lest det flere ganger. Finner det selvfølgelig ikke igjen nå 😅  Jaja.

Ja jeg har og hørt det flere ganger, men det er bare tull :) 

• Liker 3
Skrevet

Fødte i 2009, typisk normal førstegangs fødsel. Andre gang i 2020 ble en styrtfødsel, men en mye bedre opplevelse enn første gang.

Anonymkode: 81c51...756

Skrevet

Fødte i 2007 og 2019. Siste fødsel var mye raskere, enklere og mindre smertefull. 

Lykke til😊

Anonymkode: df8a1...a29

Skrevet

Jeg fødte i 2006, 2018 og 2020. Alle fødslene var veldig like!:)

Anonymkode: aa388...598

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 18.08):

Selv om du har lest en slik påstand, tror du virkelig det selv? I min verden blir man selvfølgelig ikke "førstegangs" hvis man har født tidligere. For en absurd kommentar. 

• Liker 1
Skrevet
Rosatoast skrev (2 timer siden):

Selv om du har lest en slik påstand, tror du virkelig det selv? I min verden blir man selvfølgelig ikke "førstegangs" hvis man har født tidligere. For en absurd kommentar. 

Hvorfor slik en attityd på deg? Så frekk du er.

• Liker 1
Skrevet

Har 16 år mellom mine to, og selv om det ble hastekeisersnitt på den siste, så funket f.eks. ammingen helt fint - kroppen husket liksom selv hva den skulle gjøre. Har man en gang lært å sykle... 

Anonymkode: 82e7e...59c

Skrevet

Jeg har også lest at man regnes som førstegangs igjen 7 år etter siste fødsel. Det tar vel kroppen ca 7 år å komme tilbake til normalen igjen.

Anonymkode: adf97...093

Skrevet
Rosatoast skrev (23 timer siden):

Ja, det var noe de «sa» før… hadde det gått 7 år så var man liksom nullstilt igjen 😅 jeg mener og å ha lest det flere stedet men mulig det har gått bort fra det nå. Litt feil og litt «gammeldags».. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 14.37):

Jeg har to fødsler bak meg men mange år siden. Jeg er enda ikke 40 men kjennet jeg gruer meg og føler absolutt ikke på det samme pågangsmotet. Og jeg bekymrer meg for om jeg har nok energi den dagen babyen skal ut, eller om det faktisk kan skje komplikasjoner nå selvom de to tidligere fødslene mine gikk veldig greit sånn stort sett når jeg ser tilbake på det.. noen med erfaring?

Vel, fødte 2021 og da var det 11 år siden sist. Mine to første svangerskap og fødsler var helt ukompliserte. Men siste svangerskap tok nesten knekken på meg. Masse komplikasjoner i graviditeten, under fødsel og i barseltiden. Er fortsatt ikke frisk og har på langt nær samme energi som før. Taklet heller ikke søvnmangel.

Det betyr ikke at det trenger å bli sånn for deg. Men jeg har dårlig erfaring. 

Anonymkode: eba38...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2/25/2022 den 17.06):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det var noe de «sa» før… hadde det gått 7 år så var man liksom nullstilt igjen 😅 jeg mener og å ha lest det flere stedet men mulig det har gått bort fra det nå. Litt feil og litt «gammeldags».. 

Det er en utbredt myte. Tror kanskje det kan ha noe med at alle celler i kroppen er fornyet i løpet av en 7-årsperiode å gjøre?

Men det betyr jo ikke at kroppen er tilbake til samme tilstand som for 7 år siden. Hvis du føder 17 år gammel og blir obdusert etter din død 80 år senere, vil det fortsatt være synlig innvendig at du har født.

Jeg fødte med over åtte års mellomrom, siste gangen var jeg nesten 40 år. Jeg fikk også høre det der med å være førstegangsfødende igjen - riktignok ikke fra helsevesenet, bare fra folk som "hadde hørt det". Ifølge min begrensede erfaring er det ikke fnugg av sannhet i den myten. Begge svangerskapene var enkle og problemfrie, fødslene var som natt og dag. Den første var lang og endte med tang, sistemann kom av seg selv etter bare noen få timers jobbing. Jeg kom raskt i form igjen og barsel- og babytiden gikk helt fint.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...