Gå til innhold

Varmepumpe - skal den stå på hele døgnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått varmepumpe i går og synes den er helt fantastisk. Den varmer jo opp hele leiligheten på 70 kvm. til sammenligning varmet vifteovnene opp taket slik at naboen over fikk det varmt. 

Jeg har masse gamle panelovner her som jeg ikke bruker som jeg egentlig bare har lyst å kaste ut nå. 

Men skal jeg la varmepumpa stå på om natta og? Jeg bruker jordet uttak i boden, da jeg ikke har fått elektriker inn her ennå, så den er ikke installert slik som den skal være helt ennå. 

Anonymkode: 97fc9...a03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men skal jeg la varmepumpa stå på om natta og?

Selvfølgelig. 

Men få elektriker inn snarest. 

Anonymkode: 03c50...743

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig. 

Men få elektriker inn snarest. 

Anonymkode: 03c50...743

bruker den mye strøm om jeg slår den av om natta og på om morgenen? 

er det brannfarlig å bare bruke jordet uttak i boden? Det tar vel sikkert en uke før elektrikeren kan komme tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle varmepumper trenger egen kurs.

Vi har en fra Panasonic ,kjøpt 3 år siden som trenger ikke egen kurs. Den står koblet i ujordet uttak på stua.

Sjekk det du får du kaster flere tusen kroner på elektriker.

Og ja den skal stå på 24h ,du kan også senke temperatur om natta hvis du vil men la den gå

Anonymkode: fe67c...4cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

bruker den mye strøm om jeg slår den av om natta og på om morgenen? 

er det brannfarlig å bare bruke jordet uttak i boden? Det tar vel sikkert en uke før elektrikeren kan komme tenker jeg.

ikke noe som er brannfarlig der.

Den bruker ikke noe sarlig mye mer strøm hvis du slår den av på kvelden og på om natta men å gjøre det så forkortes levetiden til varmepumpe. Sånn har jeg lest på nett og hørt fra han som monterte hos oss.

Anonymkode: fe67c...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor bra isolert boligen din er og når på døgnet strømmen er billigst.

Hvis du skrur av varmepumpen om natten så vil den bruke en del strøm på å få opp temperaturen igjen, står den på hele natten så jobber den bare litt for å holde temperaturen vedlike.

Anonymkode: 73e45...cbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lønner seg å la varmepumpen gå hele natten for å holde en jevn temperatur. Prisen er lavest om natten, så dumt å skru den av da, la temperaturen falle og så bruke dyrere strøm på å varme opp igjen. Massevis av artikler om dette på nettet. 

Anonymkode: 69997...9d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også helt ny varmepumpe, og fikk råd fra installatør om å la den gå hele døgnet.  

Synes det er rart at det skulle være noen fare så lenge pumpa er koblet til jordet uttak.  Vår installatør sa at kravet er at ei varmepumpe skal være koplet til jordet uttak, men at den i realiteten trekker mye mindre strøm enn en vanlig vifteovn.  En annen ting er om du må strekke ledning gjennom rom for å nå jording.  Da ville jeg nok heller betalt for en elektriker.  

Hvis du eier leiligheten selv og har lov å fjerne el.ovner så hadde jeg gjort det.  Du kommer garantert aldri til å bruke dem mer.  Da er bare sånne ovner støvsamlere.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dratt skjøteledning fra boden inn i stua?? 🙈 Eller er ledningen fra varmepumpa så lang?

Du kan sette den på nattsenking om du ønsker det. Vår står på det samme hele døgnet.

Anonymkode: 12447...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skru den av på natta, billigst strøm da. Skru den ned når du reiser på ferie,evt ha smartstyring så du kan skru på varmen når du vil. 

Vi varmer opp hele huset på tre etasjer, 200 kvm, med en varmepumpe i første etasje. Har 24 grader i stua, og grei varme oppover (har ikke termometer) Ekstra vifte på natta, siden det bråker. 20% lavere strømregning enn snittet med lignende bolig. 

Anonymkode: bb2e6...853

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du dratt skjøteledning fra boden inn i stua?? 🙈 Eller er ledningen fra varmepumpa så lang?

Du kan sette den på nattsenking om du ønsker det. Vår står på det samme hele døgnet.

Anonymkode: 12447...4c7

Ledningen er vel stort sett på ytterdelene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått varmepumpe i går og synes den er helt fantastisk. Den varmer jo opp hele leiligheten på 70 kvm. til sammenligning varmet vifteovnene opp taket slik at naboen over fikk det varmt. 

Jeg har masse gamle panelovner her som jeg ikke bruker som jeg egentlig bare har lyst å kaste ut nå. 

Men skal jeg la varmepumpa stå på om natta og? Jeg bruker jordet uttak i boden, da jeg ikke har fått elektriker inn her ennå, så den er ikke installert slik som den skal være helt ennå. 

Her står pumpen på fra ca 1. november til ca 1. mai. Dag og natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...