Gå til innhold

Nav og feilinfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg spør om råd her og info om det er noen som har opplevd lignende. 

For et par år siden fikk jeg et barn men uten arbeid i forkant fikk jeg beskjed av Nav om at jeg kun kunne søke engangstøtte. Men om far ville ha permisjon(40 uker) ville engangstønaden falle bort. Derfor søkte jeg ikke. Senere får jeg beskjed om at jeg kunne få innvilget allikevell og far samtidig få sin periode, etter fristen var gått ut såklart...så har søkt om erstatning på dette. Men finner ikke noe i samtale referatene om dette noe jeg syntes var rart. Så fremover nå, har fått 100% arbeid og far skal ut i permisjonen han måtte utsette siden jeg ikke hadde jobb men tok skole som privatist. Nå får vi beskjed om at jeg skulle vært i 100% arbeid mens han utsatte og jobbet, for at ikke hans uker skulle falle bort. Da han ringte spurte han om at han kunne få utsettelse uten at det påvirket permisjonstiden, siden jeg ikke jobbet. Han kunne bare utsette og så søke om å få de resterende ukene når jeg hadde fått arbeid fikk han høre da. Nå får han ingenting... Igjen finnes det ingen info i samtalereferatet og vi har ingenting å legge frem som bevis på dette. Vi får fullstendig feil info og lite info...hva har vi rett på aner jeg heller ikke, fikk beskjed om å ikke klage fra nav på tlf nå..?? 

Så noen det ute som har vært borti det samme?

Faren er forresten engelsktalende og info han får er på norsk, det hjelper ikke så mye. 

Noen gode råd? Alt tas imot med et stort takk! 

Anonymkode: 746b2...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp.. 

Skrevet

Man er ikke dum fordi man får feilinfo på et språk man ikke kan godt nok vel? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår ikke hva du mener, du forklarer deg veldig dårlig.

Anonymkode: 308dd...363

• Liker 3
Skrevet

Dette høres veldig rart ut. Mener du at NAV sier at du måtte vært i 100% arbeid i den perioden far UTSATTE sin permisjon? Hvem skulle da passet barnet?

At den ene forelderen har ulønnet permisjon (som regel mor) mens den andre utsetter (som regel far) er veldig, veldig vanlig. 

Anonymkode: 21456...9b3

• Liker 1
Skrevet

At Nav også gjør og informerer feil er ikke ukjent. Men at et enkelt tilfelle skal oppleve så mye kommunikasjonssviky tror jeg neppe kun Nav kan klandres for.

Anonymkode: c96f2...2c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei!

For et par år siden fikk jeg et barn men uten arbeid i forkant fikk jeg beskjed av Nav om at jeg kun kunne søke engangstøtte. Men om far ville ha permisjon(40 uker) ville engangstønaden falle bort. Derfor søkte jeg ikke. Senere får jeg beskjed om at jeg kunne få innvilget allikevell og far samtidig få sin periode, etter fristen var gått ut såklart...så har søkt om erstatning på dette. Men finner ikke noe i samtale referatene om dette noe jeg syntes var rart. Så fremover nå, har fått 100% arbeid og far skal ut i permisjonen han måtte utsette siden jeg ikke hadde jobb men tok skole som privatist. Nå får vi beskjed om at jeg skulle vært i 100% arbeid mens han utsatte og jobbet, for at ikke hans uker skulle falle bort. Da han ringte spurte han om at han kunne få utsettelse uten at det påvirket permisjonstiden, siden jeg ikke jobbet. Han kunne bare utsette og så søke om å få de resterende ukene når jeg hadde fått arbeid fikk han høre da. Nå får han ingenting... Igjen finnes det ingen info i samtalereferatet og vi har ingenting å legge frem som bevis på dette. Vi får fullstendig feil info og lite info...hva har vi rett på aner jeg heller ikke, fikk beskjed om å ikke klage fra nav på tlf nå..?? 

Faren er forresten engelsktalende og info han får er på norsk, det hjelper ikke så mye. 

NAV har opplysningsplikt. Send skriftlig beskjed at dere ikke forstår og trenger bistand. Ikke gi dere før dere får snakket med et menneske i NAV. Dere har også krav på tolk. Få alt skriftlig.

Lykke til med NAV.

Skrevet

Kan ikke hjelpe deg, men anbefaler deg å kreve referat på din nav side i fremtiden, og at du leser igjennom å godkjenner denne. De kan ikke reglene selv, tydligvis.

Skrevet

Det er jo litt merkelig at far, som er engelsktalende, tar kontakt med NAV for å forhøre seg, når han forstår språket så dårlig (syns det er merkelig at de ikke har oversatt svarene sine til engelsk, det er veldig vanlig) at misforståelser at denne mengden kan oppstå. Og naturligvis finner dere ikke dette i samtalereferater hvis det ble gjort på telefon. Ble det gjort skriftlig, fra Din Side,  skal det jo ligge i meldinger. Tok dere det over chatten deres så er ikke svarene spesifisert nok til situasjonen deres at igjen kan det oppstå misforståelser.

Anonymkode: 2f37b...4ad

Skrevet

Ja, orker egentlig ikke skrive siden jeg er så sliten etter en lang dag med lesing/samtaler med NAV. Så beklager om det blir litt dårlig beskrevet. Har kommet frem til det selv også, at jeg må kunne alle reglene selv. De mener jeg burde vært i 100% jobb ja, ikke ulønnet permisjon iom at jeg ikke hadde en jobb å "permittere" meg fra..mente også det måtte være mulig dette men der tok jeg tydeligvis feil.. synes bare det er så håpløst..kanskje jeg bare er for dum til å skjønne slike regler 🙄 Men fikk lite info om noe som helst ja, sammen med beskjed om at alt var i orden. Senere får vi vite at vi har mistet rett. Kanskje vi bare har vært utrolig uforsvarlige og trodd på at Nav ville hjelpe og informere nok... 

Skrevet

Når du ringer inn til kontaktsenteret så er det ikke alltid du treffer en som har spisskompetanse på akkurat ditt spørsmål. Og din situasjon er nok ikke det vanligste. Men da burde de ha satt deg over til en saksbehandler som jobber med engangsstønad som kunne ha svart deg skikkelig. Anbefaler deg å skrive det inn på "din side".

Anonymkode: 0b59d...e4d

Skrevet

Anbefaler å kommunisere skriftlig i stedet for muntlig, for å ha sporbarhet på hvilken informasjon dere har fått. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri kun stolt på muntlig beskjed fra NaV. Spesielt om man selv prater er det enda lettere med feil som følge av kommunikasjonssvikt.

Man bør sende in spørsmål på Min side. Da flyttes saken til rett type saksbehandler og man har dokumentasjon på svaret.

Anonymkode: d29ed...c5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Er dette mer enn tre år siden? Hvis ikke - ta kontakt med en advokat og forhør deg om veien å gå! 

Anonymkode: 7589f...a0e

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og sitering av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...