Fen Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Kunne tenkt meg å så litt forskjellig planter og grønnsaker. Har ingen erfaring, men skjønt at man gjerne trenger plantelys. Bor i en liten blokkleilighet og har hverken tilgang på kjølig rom eller plass til å henge opp noe plantelys. Er det noe jeg kan så likevel?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Er det ikke bare å sette i vinduskarmen? Trodde det var normalt. Anonymkode: ea6ed...62e 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Du må ikke ha, spørs hva du skal dyrke 😊 Mange planter og grønnsaker kan sås direkte ute. En del planter trenger forkultivering, altså å sås inne for å få høy nok temperatur og lang nok sesong. Velger du planter som ikke trengs å sås før mars-april burde lyset fra vinduet være nok. Vil du ha mer varmekrevende planter som f.eks. tomat og paprika derimot, bør du helst ha vekstlys. Anonymkode: 7eae2...dea 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Vent til uti mars med å så i vinduskarm ellers får du bare lange tynne spirer som leter etter sollys og som aldri kan vokse seg kraftige. Anonymkode: 33ef6...a5d 1 1
skrue Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Er det ikke bare å sette i vinduskarmen? Trodde det var normalt. Anonymkode: ea6ed...62e Nei, det er for lite lys nå (over hele døgnet) til at man kan anta det går greit. Generelt er det slik at jo varmere det er der de står jo ,er lys må man ha. Med varme tenker jeg på innetemperatur, ikke at det eventuelt blir varmere noen timer fordi solen står på. 1
Regnbuefisk Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 Jeg har sådd både paprika og chilli i januar, og tomater i februar i flere år uten plantelys. De kan fint stå i vinduskarmen, men da hjelper det veldig hvis rommet er ganske kjølig. Soverommet er topp. Varmt rom + ingen ekstra lys er den kombinasjonen som gir lange, tynne spirer. Lykke til 🌷 1
Fen Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2022 Tusen takk for svar, da kan jeg jo prøve på noe likevel 😊
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #8 Skrevet 27. februar 2022 Plantet masse sommerblomster i fjor, har ikke plantelys eller noen ting. Blomstret som bare juling gjennom hele sommeren 😁 denne gangen skal jeg plante mindre da, måtte kaste sykt mange. Anonymkode: 76992...e17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå