Gå til innhold

Politiattest for barneomsorg

Elliia

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser at for å få ivf så må man ha politiattest, noen som har gått gjennom prosessen og fått det? 😁

Jeg og samboer får ikke registrert oss som samboere enda pga jobb og flytting🙉 er redd for at det påvirker muligheten til å få det godkjent🤷🏻‍♀️

Vet dere hva de ser etter eller hvordan de godkjenner barneomsorgsattest? 

Hva er din erfaring? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politiattesten bestilte vi bare, og den kom i posten såvidt jeg husker. Enkel sak. 

Men dere må ha vært stabilt samboende i mer enn to år før søknaden blir godkjent. Tror ikke registreringen har så mye å si. Vi ble bare spurt, sa vi var gift, snakket litt løst og fast om vår historikk sammen, og trengte aldri å fremlegge noe dokumentasjon på det. 

Anonymkode: eb5e5...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Politiattesten bestilte vi bare, og den kom i posten såvidt jeg husker. Enkel sak. 

Men dere må ha vært stabilt samboende i mer enn to år før søknaden blir godkjent. Tror ikke registreringen har så mye å si. Vi ble bare spurt, sa vi var gift, snakket litt løst og fast om vår historikk sammen, og trengte aldri å fremlegge noe dokumentasjon på det. 

Var det legen eller politiet som spurte om samboer/gift?😁 hvis det går fint at jeg spør☺️

Endret av Tinaee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinaee skrev (10 minutter siden):

Var det legen eller politiet som spurte om samboer/gift?😁 hvis det går fint at jeg spør☺️

Det er sykehuset som kontrollerer det. Vi var gift så det var greit, da er det andre regler. Samboende skal ha bodd sammen i en viss tid før. Dersom dere er folkeregistrert på forskjellige adresser vil de jo se dette. Systemet er basert på at man er ærlige. Privat er det annerledes, de skal egentlig følge samme regler, men ser mer mellom fingrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinaee skrev (20 minutter siden):

Etter at alle de formelle papirene (herunder politiattest, og prøver, og henvisning) er godkjent blir man innkalt til forsamtale. Det skal her vurderes om dere ellers møter kravene i bioteknologiloven, herunder å kunne gi barna et stabilt hjem. 

Politiattesten er individuell. Den sier bare at du har ren vandel. Er i praksis samme attest du får som om du søker jobb i barnehage, eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...