AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Hvordan klarer folk som studerer vanskelige studier som indøk og andre sivilingeniører på NTNU, jus og NHH å ha tid til å feste så mye? Jeg trodde flesteparten som kom inn på slike studier hadde jobbet veldig hardt for karakterene sine fra vgs. Og for å opprettholde det på universitetet må man jo jobbe enda hardere. Noen tanker? Anonymkode: 31597...f9b 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 De er flinke på prioritering. Evt. veldig flinke på skippertak. Og ofte beinhard disiplin i eksamensperioden. Nei, de har ikke nødvendigvis måttet jobbe særlig hardt for karakterene på vgs. Mange flyter langt på klisterhjerne og god/kjapp forståelse. Kanskje trengte de ikke jobbe stort utenom å følge med i timene. Anonymkode: 8e797...074 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Ikke alle trenger å jobbe så hardt for gode karakterer. Høy IQ og god studieteknikk er en strålende kombo som gjør at man ikke trenger å bruke mye tid på studiene. De som har lavere IQ må selvsagt jobbe mye mer. Og de med dårlig studieteknikk sliter mer, samme hvor høy IQ'en er. Man kan seile gjennom f.eks. sykepleiestudiet uten å ha studieteknikk, men det funker ikke på juss eller lignende. Anonymkode: c4d18...f44 3 1
ajarRun Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Samme som med alt annet. Man jobber smart, ikke hardt. Studier krever en viss grad struktur og en viss grad snedighet. Mange bruker masse innsats på ting som ikke spiller noen rolle. Er det et bestått/ikke bestått emne gjør man absolutt minimum. Er eksamensoppgavene typisk sett om konkrete deler av pensum, leser du feks 2/3 godt og driter i siste tredjedel. Får du spørsmål om siste tredjedel skriver du en anekdote om Donald Duck og tar konteeksamen. Struktur er også superviktig. Å lese 3000 sider på 140 dager er ikke umulig. Å lese 3000 sider på 14 dager er tilnærmet umulig. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Snakker du om faktisk topp-studenter eller bare folk som kommer seg igjennom de studiene du nevner? Bare å komme seg igjennom krever jo ikke mye... Anonymkode: d2ede...d6b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 TS her. Svarene over gir selvsagt mening, det er jeg enig i. Men jeg trodde det var typiske nerder og folk som genuint var interessert i fagene som studerte studier som jeg nevnte i HI, og ikke festglade folk. Anonymkode: 31597...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 Det er folk som klarer å komme gjennom studiene i fulltidsjobb og med barn. Det er vel langt mer imponerende enn å komme gjennom studiene samtidig som man fester i helgene. Anonymkode: d723b...31a 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snakker du om faktisk topp-studenter eller bare folk som kommer seg igjennom de studiene du nevner? Bare å komme seg igjennom krever jo ikke mye... Anonymkode: d2ede...d6b Vel, litt begge deler. Anonymkode: 31597...f9b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Fordi de prioriterer. Han jeg bor med studerer fra morgen til kveld i ukedager (08-21), men tar fri i helger. Anonymkode: c7940...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): TS her. Svarene over gir selvsagt mening, det er jeg enig i. Men jeg trodde det var typiske nerder og folk som genuint var interessert i fagene som studerte studier som jeg nevnte i HI, og ikke festglade folk. Anonymkode: 31597...f9b Hehe, nei! Finner allslags folk på siving på NTNU. Eneste fellestrekk er et minimum av interesse for realfag og evner nok til å få godt nok snitt til å komme inn. Anonymkode: 8e797...074 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 B/A snitt jus, 4.år. Både jobber og fester. Study smart, not hard. Les gjennom (overfladisk, for å få overblikk) pensum i forkant av forelesning. Møt opp på alle forelesninger og notér relevant stoff og snakk med foreleser etter forelesning og i pauser om noe er uklart. Repeter notater etterpå mens det er friskt i minne. Du skal ikke HUSKE alt, men FORSTÅ og kunne anvende kunnskapen din i praksis. Ikke kast bort tid på å pugge små detaljer, men sørg for å se de store sammenhengene. Da er det tid til både jobb, fest og trening ved siden av studier!🤗 Anonymkode: 3859a...bcc 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi de prioriterer. Han jeg bor med studerer fra morgen til kveld i ukedager (08-21), men tar fri i helger. Anonymkode: c7940...2f9 Vet ikke hva han studerer, men de som er mye på universitetet pleier også å gjøre andre ting enn å studere. Mange har sitt sosiale liv på universitetet. Det er vel ingen studier i Norge hvor man må jobbe med fag fra 8 til 21. Anonymkode: d723b...31a 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vet ikke hva han studerer, men de som er mye på universitetet pleier også å gjøre andre ting enn å studere. Mange har sitt sosiale liv på universitetet. Det er vel ingen studier i Norge hvor man må jobbe med fag fra 8 til 21. Anonymkode: d723b...31a Kybernetikk. Anonymkode: c7940...2f9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 Handler som andre har påpekt om iq, studieteknikk og struktur, samt prioritering. Men så er det heller ikke til å feie under teppet at de fleste studenter er unge - typisk i tyveårene, og da har man som regel energi til både det ene og det andre. Study hard, party hard var ikke akkurat ukjent i studietiden, også blant dem med best resultater. Så lenge man ikke festet hardt i eksamensperioden, så gikk det fint, og det var for de fleste ikke festing (bortsett fra i eksamensperioden) som evt. ødela for resultatet i alle fall. Anonymkode: 362dc...a09
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #15 Skrevet 25. februar 2022 Nå festet ikke jeg ekstremt mye men hadde mer fritid og fleksibel hverdag som student (selv med deltidsjobb) enn som fast ansatt føler jeg selv. Så var ikke noe problem med tid til fest om jeg ønsket. Jeg jobbet heller ikke spesielt hardt på vgs, vgs var veldig lett. Måtte jobbe mye hardere på studiet men det var likevel ikke 40 timer i uken hver uke. Mer før eksamen og ved innleveringer + en intensiv periode da jeg skrev masteroppgaven. Anonymkode: eb6e2...a10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 Effektiv læring, det er ikke antall timer det kommer an på, men kvaliteten. Anonymkode: aa322...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #17 Skrevet 25. februar 2022 Jeg kjenner flere som har klart å fullføre jussen mens de var i full jobb og som klarte å gjøre det bedre enn meg som var fulltidsstudent. Studieteknikk og selvdisiplin trumfer det meste. Anonymkode: b12ff...b66 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS her. Svarene over gir selvsagt mening, det er jeg enig i. Men jeg trodde det var typiske nerder og folk som genuint var interessert i fagene som studerte studier som jeg nevnte i HI, og ikke festglade folk. Anonymkode: 31597...f9b Man kan godt være både nerd og faginteressert, og samtidig være glad i en fest. Typisk for studentaktiviteter er at det skjer mye i løpet av semesteret, men lite i eksamensperioden. Så man lever livet med passe mengde studering og mye gøy av valgfri type 3/4 av semesteret (fest, idrett, frivillige organisasjoner, studentorganisasjoner, turer), og lever livet på lesesalen den siste 1/4 av semesteret opp mot eksamen. Anonymkode: 4cc99...974 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan klarer folk som studerer vanskelige studier som indøk og andre sivilingeniører på NTNU, jus og NHH å ha tid til å feste så mye? Anonymkode: 31597...f9b Mitt inntrykk er at økonomistudier er relativt enkle. Mange av fagene er matematikkbaserte slik at pensum kan være på svært få sider samtidig som matten er mye enklere enn matten på realfagsstudier. Anonymkode: b12ff...b66
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 ts her igjen Jeg tenkte mest på at man ikke ser så mange typ nerder fra filmer i disse studiene i Norge. Trodde liksom at flertallet på disse studiene var klassiske nerder, men ser at jeg tok meget feil... Anonymkode: 31597...f9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå