Gå til innhold

Blir man litt "korka" i hue av å bli mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir jeg plutselig sånn at jeg vil/må ha temabursdag til 1-åringen min og spesial lagd kake til bursdagsbarnet fordi hen ikke skal spise sukker? Virker som helt vanlig oppegående mennesker blir helt korka av å få barn. Frykter det samme for meg selv. 

Anonymkode: 20a96...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok regne med at ting du trodde du aldri skulle gjøre, gjør du, og omvendt. 

For ja, det er påvist at man faktisk får fysiske endringer i hjernen når man får barn. Det gjelder artig nok også om man adopterer. 

Det er kraftige følelser i sving, og ting man aldri trodde skulle bli viktig for en, er det plutselig. 

Man lærer også en god del underveis, som gjør at man kanskje endrer mening om ting. 

Du mener tydeligvis det er helt korka å ikke ville gi en ettåring kake ;) Du endrer kanskje mening når det er ditt eget barn det er snakk om, og du har lært litt mer om ernæring, og hvor små en så liten kropp er. Eller ikke. Jeg har latt mine spise kake på bursdagen, og er mer avslappet i forhold til sukker enn jeg hadde trodd jeg kom til å bli. Samtidig er det andre ting som er helt uaktuelt for meg, som jeg trodde jeg kom til å være avslappet i forhold til. 

Anonymkode: e0b33...c0d

• Liker 8
Skrevet

Du kommer nok til å møte deg selv i døra på mange områder, men akkurat at temabursdag blir en nødvendighet, og at egne spesiallagde kaker er en selvfølge er det ikke sikkert at du opplever. 

Anonymkode: 7cb23...c19

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke man blir helt skrullete, om man ikke har sterke tendenser fra før av 🙂

Men mange blir litt mer opptatt av kosthold. Slutter kanskje med kjøttdeig-mat 4 ganger i uka, og passer på å ha mer fisk og grønnsaker. 

Ellers, så blir de fleste mer empatisk. Gråter av dagsrevyen, og syns det er grusomt å se barn lide. Det er jo en bra ting. 

Og selvfølgelig endrer man seg når man får et barn som man skal beskytte og ta vare på. Livet handler plutselig om noe annet enn seg selv. 

Anonymkode: 40b8c...c18

• Liker 1
Skrevet

Man blir ikke nødvendigvis det, men alle blir litt korka fordi det blir hovedfokus i livet ditt! 

Men folk er fortsatt forskjellige.

• Liker 1
Skrevet

Ja og nei.

Ja, du kommer til å forandre deg på ymse og uforutsette måter. Men du beholder jo mesteparten av personligheten din. 

Jeg skal ha bursdag for min 1-åring nå i helga og det blir ikke temabursdag nei, det orker jeg ikke og hun bryr seg ikke. Men om hun bryr seg om det neste år eller etter det igjen, så må jeg kanskje for jeg vil jo glede henne. 

Anonymkode: 9de21...ec2

• Liker 1
Skrevet

Ja, hysteriske mødre er enn en ting, Skal aldri ha barn 😝

Anonymkode: d37a8...4fe

Skrevet

Glad jeg var gravid for snart førti år siden. Da slutta vi å røyke og drikke alkohol i svangerskapet og levde akkurat som før. Ingen ting å bekymre seg for. Når barnet kom gjorde vi som best vi kunne og det var godt nok. Nå blir dere bombardert med alle slags inntrykk og superråd til alle supermammaer. Kan bli korka av mindre. Tror faktisk en del pappaer er mindre «korka» for de holder seg unna mammablogger, facebookgrupper og følger ikke «idealmammaer» på insta. 
Det er ei anna tid, jeg ser det, men ikke styr så mye, det sliter dere ut.

Anonymkode: ad66a...e23

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glad jeg var gravid for snart førti år siden. Da slutta vi å røyke og drikke alkohol i svangerskapet og levde akkurat som før. Ingen ting å bekymre seg for. Når barnet kom gjorde vi som best vi kunne og det var godt nok. Nå blir dere bombardert med alle slags inntrykk og superråd til alle supermammaer. Kan bli korka av mindre. Tror faktisk en del pappaer er mindre «korka» for de holder seg unna mammablogger, facebookgrupper og følger ikke «idealmammaer» på insta. 

Man velger faktisk helt selv hvor mye man "styrer" i våre dager også.

• Liker 2
Skrevet
asterix skrev (59 minutter siden):

Man velger faktisk helt selv hvor mye man "styrer" i våre dager også.

Ja, men det forutsetter god selvfølelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det forutsetter god selvfølelse.

Mer sunn fornuft spør du meg.

Skrevet

Jeg har blitt korka ved at jeg er dårligere på å henge med i en samtale når jeg ammer eller treåringen klikker. Utover det tror jeg at jeg er meg selv på godt og vondt. Ingen temabursdager her, og spesialkaka er mammas sjokoladekake med nok sukker til en liten nasjon 😂

Anonymkode: c73ef...445

• Liker 1
Skrevet

Man blir litt rar, men temabursdager og spesialkake har jeg aldri kjent behov for. Synes altfor mange styrer unødig med bursdagsfeiringer.

Anonymkode: db331...722

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble født for snart 40 år siden. Jeg fikk ikke sukker før jeg var 3 år, og jeg hadde alltid temabursdager. Så at du ikke brydde deg spesielt betyr ikke at alle gjorde det eller at alt annet er "styr" og "slite seg ut", og trenger ikke bety at de mødrene var eller er korka heller :) Mye man gjorde som best man kunne i gamle dager var jo faktisk ikke så veldig bra heller, selv om mye sikkert var bra nok også. Og man fikk jo info den gang også bare det var vel mer fra helsestasjon, bøker, barselgrupper osv. 

Anonymkode: 4a6a1...cfc

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...