Gå til innhold

Hvorfor brukes norsk korn til dyremat istedenfor å gjøre oss selvberget ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snakker om Ukraina og krigen på jobb i natt og ringvirkningen for Europa. Jeg sa at heldigvis produserer Norge mye korn. Da fikk jeg vite at mesteparten av all korn i Norge blir DYREMAT? Hva i all verden? Hvorfor brukes ikke til menneskemat? Hva slags ræva poltikk har de kjørt de tiårene som gjør at Norge ikke er selvberget på mat engang? Jeg vet landbruk med dyr legges ned av ræva poltikk og store regninger for bøndene. Men har alltid tenkt at vi har masse korn og trygg der. Men nei,det gis til dyr. Hvorfor?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Cyndaquil skrev (6 minutter siden):

Vi snakker om Ukraina og krigen på jobb i natt og ringvirkningen for Europa. Jeg sa at heldigvis produserer Norge mye korn. Da fikk jeg vite at mesteparten av all korn i Norge blir DYREMAT? Hva i all verden? Hvorfor brukes ikke til menneskemat? Hva slags ræva poltikk har de kjørt de tiårene som gjør at Norge ikke er selvberget på mat engang? Jeg vet landbruk med dyr legges ned av ræva poltikk og store regninger for bøndene. Men har alltid tenkt at vi har masse korn og trygg der. Men nei,det gis til dyr. Hvorfor?

Det har å gjøre med klimaet her, som får kvaliteten på avlingene til å variere en del fra år til år. Bygg og havre klarer seg bedre enn hvete, derfor importeres det mye hvete.

Edit: Når jeg skriver kvalitet, så mener jeg ikke at kvaliteten på norsk korn er så dårlig at den ikke er skikket som menneskeføde. Men den er ikke bra nok ift de kvalitetskravene og bruksegenskapene (ma proteininnhold) som vi ønsker.

Endret av Tripptrapp1
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi norsk korn har for dårlig kvalitet til å bli annet enn dyremat, på grunn av klimaet vårt. 

Beste måte å bli selvberget på mat i Norge er rotgrønnsaker, fisk og kjøtt, faktisk. Kjøtt fra dyr som beiter i utmark.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (18 timer siden):

Fordi norsk korn har for dårlig kvalitet til å bli annet enn dyremat, på grunn av klimaet vårt. 

Beste måte å bli selvberget på mat i Norge er rotgrønnsaker, fisk og kjøtt, faktisk. Kjøtt fra dyr som beiter i utmark.

Upresist. Hveten har for dårlig (varierende) kvalitet. Bygg og havre holder kvaliteten, men salgskvantumet/etterspørselen er lavere pga at de ikke benyttes i industrien i like stor grad som hvete siden bakeegenskapene er dårligere ut i fra industrielle kriterier.

Med andre ord har ikke manglende kvalitet noe å gjøre med at bygg og havre blir dyrefòr istedenfor menneskemat, det går kun på etterspørsel. Når det er sagt så er det veldig positivt at norsk korn kan brukes som kraftfor i landbruket istedenfor å basere seg (enda mer) på import fra fjerne himmelstrøk.

• Liker 1
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (15 minutter siden):

Upresist. Hveten har for dårlig (varierende) kvalitet. Bygg og havre holder kvaliteten, men salgskvantumet/etterspørselen er lavere pga at de ikke benyttes i industrien i like stor grad som hvete siden bakeegenskapene er dårligere ut i fra industrielle kriterier.

Med andre ord har ikke manglende kvalitet noe å gjøre med at bygg og havre blir dyrefòr istedenfor menneskemat, det går kun på etterspørsel. Når det er sagt så er det veldig positivt at norsk korn kan brukes som kraftfor i landbruket istedenfor å basere seg (enda mer) på import fra fjerne himmelstrøk.

Kanskje etterspørselen etter havre hadde økt dersom det ble produsert (mer?) havreknekkebrød i Norge? (Jeg vet ikke om det produseres i Norge nå).

Wasa havreknekkebrød.
Opprinnelsesland: Sverige
Opphavssted: Sverige

https://meny.no/varer/bakeri/knekkebrod/havre-knekkebrod-7300400130288

• Liker 2
Skrevet
AnonymBræker skrev (31 minutter siden):

Kanskje etterspørselen etter havre hadde økt dersom det ble produsert (mer?) havreknekkebrød i Norge? (Jeg vet ikke om det produseres i Norge nå).

Wasa havreknekkebrød.

https://meny.no/varer/bakeri/knekkebrod/havre-knekkebrod-7300400130288

Nå er Wasabrød en svensk produsent med fabrikker i Sverige og Tyskland, så jeg ser det som temmelig usannsynlig at de kommer til å importere norsk havre for å imøtekomme ønsket ditt. Kvantitativt tipper jeg at produksjonen av havreknekkebrød til det norske markedet er ganske marginal ift volum råvare også. Men tanken din er god! 

En enkel måte å øke eget forbruk av kortreiste kornprodukter er å bytte ut importprodukter som ris, couscous, ris-/soya-/mandeldrikk, quinoa osv med f.eks norsk bygg. Forfedrene våre spiste mye bygg, synd at vi i stor grad har eliminert råvaren fra kosten vår.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Tripptrapp1 skrev (27 minutter siden):

Nå er Wasabrød en svensk produsent med fabrikker i Sverige og Tyskland, så jeg ser det som temmelig usannsynlig at de kommer til å importere norsk havre for å imøtekomme ønsket ditt. Kvantitativt tipper jeg at produksjonen av havreknekkebrød til det norske markedet er ganske marginal ift volum råvare også. Men tanken din er god! 

En enkel måte å øke eget forbruk av kortreiste kornprodukter er å bytte ut importprodukter som ris, couscous, ris-/soya-/mandeldrikk, quinoa osv med f.eks norsk bygg. Forfedrene våre spiste mye bygg, synd at vi i stor grad har eliminert råvaren fra kosten vår.

Enig med deg i det du skrev om kortreiste kornprodukter :) 

Er bygg veldig sunt?

Rug er også bra.

Jeg tenkte på knekkebrødprodusenter i Norge.

Det står opprinnelsesland Norge på Bjørn lettkokte havregryn, og jeg har inntrykk av at mange bruker havregryn i kosten.
https://meny.no/varer/palegg-frokost/frokostblandinger-og-musli/havregryn/havregryn-7044416013141

Husman Knekkebrød er av fullkornsrugmel, men ser ut til å være produsert av svensk rug:
Leverandør:Barilla norge as
https://meny.no/varer/bakeri/knekkebrod/husman-knekkebrod-7300400118415

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBræker skrev (12 minutter siden):

Enig med deg i det du skrev om kortreiste kornprodukter :) 

Er bygg veldig sunt?

Rug er også bra.

Jeg tenkte på knekkebrødprodusenter i Norge.

Det står opprinnelsesland Norge på Bjørn lettkokte havregryn, og jeg har inntrykk av at mange bruker havregryn i kosten.
https://meny.no/varer/palegg-frokost/frokostblandinger-og-musli/havregryn/havregryn-7044416013141

Husman Knekkebrød er av fullkornsrugmel, men ser ut til å være produsert av svensk rug:
Leverandør:Barilla norge as
https://meny.no/varer/bakeri/knekkebrod/husman-knekkebrod-7300400118415

Uten at jeg har oversikt så finnes det helt sikkert lokale-/småskalaprodusenter av havreknekkebrød i Norge. Men de er ikke å sammenligne med Wasa som jeg mener at er en av verdens største produsenter av knekkebrød, hverken når det kommer til volum eller pris. Alt wasa lager produseres i Sverige og Tyskland.

Vil du ha norske havreknekkebrød, så er nok det enkleste å lage dem selv 😎

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 2/25/2022 at 7:37 AM, Cyndaquil said:

Men nei,det gis til dyr. Hvorfor?

Fordi kjøtt smaker godt. Og er en veldig effektiv måte å ta til seg næring  på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...