Gå til innhold

slutte med bleie om natta

Gjest nallemaja ikke logget på

Anbefalte innlegg

Gjest nallemaja ikke logget på
Skrevet

Jeg har to unger på neeeesten 3 og 4,5 år. Nå har hun som blir 3 om ei uke vært tørr i bleia om natta i mange dager, og i natt sover hun uten bleie. Hun våkner når hun må tisse, så jeg tror det kommer til å gå bra.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal gripe an saken mht storebroren som altså er litt over 4,5 år, og som fortsatt tisser en del i bleia om natta. Han har veldig lyst å slutte, og er flink å tisse før han legger seg, og når han står opp, men det er klin umulig å vekke han og få han til å gå på do om natta. Han sover rett og slett så tungt at han ikke våkner, så om jeg setter han på do så tisser han ikke, fordi han rett og slett er for trøtt.

Når er det egentlig vanlig at gutter slutter med nattbleie? Har fått intrykk av at jenter er tidligere ute(og det erfarer jeg jo nå her hjemme). Har jo helst lyst at han skal slutte før han begynner på skolen da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er vanlig at gutter slutter med nattbleie er jo umulig å svare på fordi det varierer i alt fra 2 år - tenårene eller enda senere. Det som i alle fall er tilfelle, er at man ikke gir et barn status som sengevæter før barnet når 6 års alder, for frem til denne alderen anser man det som helt normalt at barn fortsatt tisser på seg om natten. Og merk, man gjør ingen forskjell på jenter og gutter her, så jenter kan ha problemer like lenge.

Desverre kan det virke som om gutten din tisser i sengen rett og slett fordi han sover så tungt at hjernen ikke registerer signalene fra blæren om at den må tømmes. Dette er den vanskeligste formen for sengevæting å kurere, nettopp fordi dette ikke kan behandles med medisiner (det kunne man f.eks. om barnets kropp ikke produserte nok av et hormon som ksal redusere urinproduksjonen om natten). Så i din sønns tilfellet må man vente til blæren utvider seg nok til at den klarer å holde på urinen hele natten, eller til nervene mellom blære og hjernen er utviklet nok til at den klarer å registrere signalene fra blæren om at den må tømmes.

I mellomtiden ville jeg nok ha valgt å beholde bleien på han om natten, fordi du vet ingenting om hvor lang tid det vil ta før han slutter å tisse på seg. Og slutter du med bleie på han nå, kan du komme tilå angre på det om en stund, og da er det slettes ikke sikkert han vil ha bleie på seg om natten. Jeg har forståelse for at det er en ekstra lei situasjon for han nå at lillesøster er blitt tørr, og at han nå er den enste som skal få bleie på seg ved kveldstellet for du har muligens gjort de begge klare samtidig tidligere? Tror du bare må forsøke å forklare han hvorfor han tisser på seg, og at han ikke kan noe for dette, og at han ikke skal være flau over at han fortsatt må sove med bleie mens lillesøster er blitt tørr. Kanskje gi han eksempler på ting han klarer som lillesøster ikke kan osv. Lillesøster er vel så liten at hun ikke vil erte han for at han bruker bleier enda, så det er vel neppe et problem.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet

Tror statistikken sier at jenter slutter med bleier før guttene som du sier, men om det gjelder nattbleier også vet jeg ikke.

I alle fall her jeg en jente på 9 år som fortsatt har bleie på om natten så hun er i hvertfall et bevis på at problemet ramme begge kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...