Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg lurer litt på er hvor mye genetikk spiller inn på hvor stor babyen blir. Jeg var tung som nyfødt, kjæresten var nesten like tung, mens moren og søsteren min var ikke det i det hele tatt. 

Gruer meg veldig til fødsel om det viser seg at babyen er stor og tung. For jo større jo vondere?🤷‍♀️ Er ganske spe fra før av. 

Anonymkode: 50d1a...fdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg er mye genetikk ja. Dog tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye, det er hodet og ikke magen som er kjipt å dytte ut 😅

Anonymkode: 49ff3...00d

Skrevet

Genetikk på mors side i hovedsak tror jeg. Begge våre har i alle fall vært vesentlig større enn faren var 😂

Anonymkode: af20d...8bc

Skrevet

Genetikk har mye å si. Både jeg og samboeren veide under 3 kg ved fødsel (og var ikke premature). Vi har fått to barn som var under 3 kg. Ved begge fødsler sa legen at den lave fødselsvekten nok var genetisk, for det var ingen tegn på at babyen hadde fått for lite ernæring. Ved andre svangerskapet fikk jeg ekstra oppfølging og vekstkontroller pga den lave vekten til førstemann, og der sa de også at det var genetisk. 

Men nei, det er ikke slik at større er vondere. 

Selve riene er like vonde uansett størrelsen på babyen. 

Det er hodeomkretsen som er problemet ved å presse ut ungen, ikke størrelsen på kroppen. 

Det er kun om ungen blir veldig stor, at det kan bli vanskeligere å presse ut ungen. Men det er vel godt over 4,5 kg før det begynner å bli et potensielt problem. 

Anonymkode: 1ea27...b2f

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk i hvert fall beskjed om at det var genetisk da vi var på ultralyd og barnet ble estimert til å være under snittet. Både jeg og barnefar var under 3,5 kg, men over 3 kg. Barnet havnet også i det sjiktet. 

Anonymkode: c1209...3ac

Skrevet

Jeg var 3440 (født 17 dager over termindato), første min var 3600 (2 dager før termin) og andre var 4400 (9 dager over termindato).

Jeg aner ikke hva samboer var og hans mor etc, men den veien spiller genetikken liten rolle den veien uansett.

Anonymkode: 3c9ab...985

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var 3440 (født 17 dager over termindato), første min var 3600 (2 dager før termin) og andre var 4400 (9 dager over termindato).

Jeg aner ikke hva samboer var og hans mor etc, men den veien spiller genetikken liten rolle den veien uansett.

Anonymkode: 3c9ab...985

Det stemmer ikke. Fars gener spiller også inn på størrelsen på babyen. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, vet ikke. 
Jeg er normalt slank og mine to var 2.9 og 3.6 kg. Gravid med tredje nå, forventer helt vanlig størrelse igjen.

Søsteren min har alltid vært tynn, men en av hennes babyer var 4.5 kg og knakk kragebeinet i fødselen….

Anonymkode: c71f7...8fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, vet ikke. 
Jeg er normalt slank og mine to var 2.9 og 3.6 kg. Gravid med tredje nå, forventer helt vanlig størrelse igjen.

Søsteren min har alltid vært tynn, men en av hennes babyer var 4.5 kg og knakk kragebeinet i fødselen….

Anonymkode: c71f7...8fd

Handler ikke om hvilke størrelse man har nå som voksen, men hvilken fødselsvekt man hadde. Hvis du som mor var 5kg når du ble født, øker det sannsynligheten for høyrere fødselsvekt på egne barn. Spiller ingen rolle om du er normalt slank nå eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Så om jeg var 4.5 kilo da jeg ble født kommer jeg til å få en baby som veier rundt det? Moren min var ikke spesielt sunn under svangerskapet og trente ikke, jeg er helt omvendt. Det har ingenting å si eller?

Anonymkode: 5a238...550

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så om jeg var 4.5 kilo da jeg ble født kommer jeg til å få en baby som veier rundt det? Moren min var ikke spesielt sunn under svangerskapet og trente ikke, jeg er helt omvendt. Det har ingenting å si eller?

Hva mor spiser under svangerskapet har ikke så mye å si for størrelsen på baby (med mindre vi snakker ekstremtilfeller der mor sulter seg eller kun spiser masse sukker). Man kan i alle fall ikke trene seg til en liten baby... Babyens størrelse bestemmes hovedsakelig av genetikk (men det betyr ikke at den må bli akkurat som deg, akkurat som babyen heller ikke vil bli helt lik deg av utseende), og selvsagt svangerskapets lengde - blir babyen født en uke over termin er den større en den ville vært om den ble født 3 uker før.

Det er ikke bra å få for små babyer - lav fødselsvekt gir større risiko for problemer etter fødsel, i tillegg til at de statistisk sett får bl.a. lavere intelligens som voksne.

Størrelse på baby har lite å si for hvor vond fødselen er. Åpningsriene er de samme uansett. Å presse ut babyen kan være vondere dersom babyen har veldig stort hode, men en stor baby har ikke nødvendigvis veldig stort hode.

Anonymkode: db19e...17f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kosthold, genetikk og helse er det som har noe å si, også mors vekt før graviditeten, om hun legger på seg mye kan også ha noe å si. 

Barn som veier mellom 3.5 og 4 kg har høyest IQ, den reduseres både over og under denne vekten. Statistisk sett. 

Anonymkode: 4fd4b...d5e

Skrevet

Jeg veide ca 3.5kg, min mann veide ca 4.6kg.

Våre barn har veid 3.2kg, 4.2kg og 5.2kg jeg spiste sunnere for hver graviditet og barna ble bare større😅 Vil si jeg hadde normalt sunt kosthold, min str. Var lik under alle graviditetene og ja.. alle var av samme kjønn ;)

Anonymkode: 39315...198

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg veide ca 3.5kg, min mann veide ca 4.6kg.

Våre barn har veid 3.2kg, 4.2kg og 5.2kg jeg spiste sunnere for hver graviditet og barna ble bare større😅 Vil si jeg hadde normalt sunt kosthold, min str. Var lik under alle graviditetene og ja.. alle var av samme kjønn ;)

Det er vanlig at man får større og større barn etter hvert barn man får. Vet ikke hvorfor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En ting jeg lurer litt på er hvor mye genetikk spiller inn på hvor stor babyen blir. Jeg var tung som nyfødt, kjæresten var nesten like tung, mens moren og søsteren min var ikke det i det hele tatt. 

Gruer meg veldig til fødsel om det viser seg at babyen er stor og tung. For jo større jo vondere?🤷‍♀️ Er ganske spe fra før av. 

Anonymkode: 50d1a...fdb

Mine to gutter var tre kg. De var mye tyngre å få ut enn jenta på 4.6. Fødselen til tredjemann var 18 timer lengre også. 

Anonymkode: edd7b...80e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanlig at man får større og større barn etter hvert barn man får. Vet ikke hvorfor. 

Litt artig med en kilo for hver da🤣

• Hjerte 1
Skrevet

Min mor fikk barn på rundt 4 kg, mine var 3.3 og 3.5🤷‍♀️ svigermor fikk også litt større barn.

Anonymkode: a80f7...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min mor fikk barn på rundt 4 kg, mine var 3.3 og 3.5🤷‍♀️ svigermor fikk også litt større barn.

Anonymkode: a80f7...9a4

Ja det er flere ting enn genetikk som spiller inn, de sunneste barna er mellom 3.5 og 4 kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei. Det er ikke bare din fødselsvekt som har noe å si for babyen din. Far sine gener har like mye å si. 

Det er heller ikke sikkert du var tung pga gener. Det kan hende din mor hadde svangerskapsdiabetes (som øker faren for stor baby). Mors kosthold kan også påvirke babyen. 

Så babyens vekt er en god kombo av dine gener, fars gener, og din helse under svangerskapet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med hodeomkrets, er det også genetisk? 

Anonymkode: e3e99...320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...