Gå til innhold

Min kjæreste tjener en million, får ikke boligen bruksgodkjent, stresser altfor mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste tjener rundt en million i året, til tross for at han bare er 26, men er havnet i en dum situasjon, og det viser seg at boligen hans ikke er bruksgodkjent, dette ble han ikke opplyst om ved salget og han har allerede engasjert en advokat, som mener at saken er klar mot selger osv.... I denne uka var vi på ski med hans familie. Det skulle egentlig være veldig hyggelig, men han snakket bare om denne saken, og jeg blir sprø av å høre om det, han gråter ofte over det og krise-maksimerer, og har katastrofetanker om at han aldri får den godkjent og solgt, og vil sitte med en verdiløs bolig resten av livet.... Han snakker om å melde seg personlig konkurs, og det er så latterlig tanke med hans inntekt. Han tjener sikkert mere enn mine foreldre tilsammen som er sosionomer begge to... Kan jeg hjelpe ham til å tenke mindre på dette problemet.....?

Anonymkode: fffb3...bf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, høres ut som mannen min dette her 😅🙈

men du må anerkjenne hans følelser , si at du forstår , men samtidig er det  jo lurt å være realistisk , for det er jo ikke livets undergang heller..  

Hva jobber han med? 

Anonymkode: 00b36...3c7

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Har han kjøpt en bolig som ikke er lov å bruke, eller hvordan ble han eier av den. Hva er problemet med boligen? Hva skal til for å få den godkjent?

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Huff, høres ut som mannen min dette her 😅🙈

men du må anerkjenne hans følelser , si at du forstår , men samtidig er det  jo lurt å være realistisk , for det er jo ikke livets undergang heller..  

Hva jobber han med? 

Manager i konsulentbransjen. Mulig han må bruke en god del penger på å få det godkjent, men det er ikke så farlig for hans økonomi heller. 

Skrevet

Nei, bare gjør han trygg på at det spiller ingen rolle for DIN del , si at du er her for han uansett , og dere har hele livet foran dere 😁 

• Liker 1
Skrevet (endret)

En slik stor økonomisk påkjenning er normalt å reagere til, særlig hvis man ikke har vært borti noe sånt før, uansett hvor mye man tjener. 

Forstår også reaksjonen du har, man blir litt sliten av å være vitne til snakk om samme temaet hele tiden. Men tror at det er viktig at du støtter han hele tiden, alle tar ting forskjellig. Ha tålmodighet og gi det tid, det vil bli bedre. La han vite at han må ta det rolig og at dere sammen skal gjøre det beste ut av det, det får bli som det blir. I tillegg bør han få poengtert at med hans økonomi så er det ikke verdenskrise, det finnes flere der ute som lever med mye lån hvor de i tillegg tjener veldig lite. 

Endret av anonymbruker2312
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min kjæreste tjener rundt en million i året, til tross for at han bare er 26, men er havnet i en dum situasjon, og det viser seg at boligen hans ikke er bruksgodkjent, dette ble han ikke opplyst om ved salget og han har allerede engasjert en advokat, som mener at saken er klar mot selger osv.... I denne uka var vi på ski med hans familie. Det skulle egentlig være veldig hyggelig, men han snakket bare om denne saken, og jeg blir sprø av å høre om det, han gråter ofte over det og krise-maksimerer, og har katastrofetanker om at han aldri får den godkjent og solgt, og vil sitte med en verdiløs bolig resten av livet.... Han snakker om å melde seg personlig konkurs, og det er så latterlig tanke med hans inntekt. Han tjener sikkert mere enn mine foreldre tilsammen som er sosionomer begge to... Kan jeg hjelpe ham til å tenke mindre på dette problemet.....?

Han har jo potensielt satt seg i en situasjon der han har betalt for en bolig som er komplett verdiløs. 
Ja, han kan gå til sak mot selger/utbygger. Men de vet hva de solgte, det normale er at de slår seg konkurs før dette kommer for retten.
Og, ja, han har en fin sak for å få retten med på at eier av firmaet som bygget ut/selger er personlig ansvarlig og må betale. Men, igjen, de vet hva de gjlr, og det normale er at de ikke eier nåla i veggen og ikke har noe å betale med. 
Han er, med andre ord, blitt offer for en av Norges få faktisk veletablerte og over lang tid vellykkede svindelmetoder. Og har, påregnelig, tapt millioner og/eller flere år.

Så kanskje dere andre bør ha litt mer sympati?

Anonymkode: fb926...12e

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig tjener mannen mer enn deg. Rart vi aldri kommer til å få feminisme?

Anonymkode: 70ed4...dca

Skrevet

Må nok anerkjenne hans følelser. Ble veldig fortvilet da vår «nye»(fra 80-tallet) bolig hadde muggsopp da vi flyttet inn i høst. Da var jeg høygravid og hadde en til på 4-år. Fikk ingen kompensasjon og mye motstand fra HELP-forsikring.

Løsningen ble vel å få takstmann for å se på mulighetene og høre at muggsopp ikke er farlig å leve med en kort stund av soppekspert, hvis de kalles det i mycoteam. Og tid. Ikke like stresset nå som da.

Men sykt kjipt å bruke penger på drenering på en bolig som har dårlig beliggenhet aka vil aldri øke i verdi på usynlige forbedringer.

Skrevet

Jeg skjønner at han er fortvilet. Samtidig vil det jo ikke hjelpe ham å snakke om og tenke på det hele tiden, han kan jo bli syk av det, forsøk å si til ham at du bare vil at han skal tenke på noe annet i blant for hans egen del. 

Historien er veldig kjent, har han skrevet noen tråder her på KG? Tror det med mindre det er flere der ute som har opplevd akkurat det samme. 

Anonymkode: cb81e...49a

• Nyttig 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har lønnen hans med at boligen hans ikke er godkjent, så lenge forrige eier ikke har opplyst om dette så er det kjæresten ditt sitt problem 

• Liker 1
Skrevet

Dette er en tøff sak å stå i, til tross årslønn. Og en mill er ikke så mye om det er snakk om en leilighet til noen millioner. Blir det rettsak er dette også psykisk krevende. Jeg har en venn som har stått i det samme, h*n vant til slutt og fikk pengene igjen, men måtte likevel ha psykologhjelp både i og etter prosessen. Støtt kjæresten din! Og jeg tenker det at han faktisk bekymrer seg over dette er et godt tegn, det viser at han har respekt for penger og økonomi. 

Anonymkode: 55804...006

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...