Gå til innhold

Når den ene har vært gift før

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære tid, her var det mange surmaga folk! 😳 Jeg gifta meg ung, i begynnelsen av 20-årene. Stort bryllup, full pakke. Åpenbart en feil, da han var utro 1,5 år senere... 

5 år senere fant jeg mitt livs kjærlighet, og vi gifta oss 10 år etter første bryllup. Enda større/finere/bedre bryllup. Mange av mine gjester hadde vært i mitt første bryllup, men ikke et eneste ord ble nevnt om det. Så mange av mannens familie vet ikke at jeg har vært gift før. I bryllupet var det kun smil og glede, og mine gjester unnet meg virkelig å finne kjærligheten på nytt etter alt jeg gikk gjennom med første ekteskap. Så, det går veldig fint, å kjøre stort bryllup to ganger! Det var veldig mye gøyere med riktig mann!

Anonymkode: 75091...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O.G. skrev (16 timer siden):

Og ei diger kjerring som for andre gang kler seg i prinsessekjole som av typen hun etter tre unger fra et tidligere ekteskap ikke helt kler lengre....

Gud, det var kleint.

Fy så stygt sagt

nå er det ikke alle som kler seg i askepottkjolwr, men dine fordommer forpester hele kg og ikke bare i bryllupskategorien

Anonymkode: 3cf44...4f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 time siden):

Heller evig singel enn feit og diger i brudekjole i kirkebryllup nr to.

Plis gå fra tråden min

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy så stygt sagt

nå er det ikke alle som kler seg i askepottkjolwr, men dine fordommer forpester hele kg og ikke bare i bryllupskategorien

Hvilke fordommer har jeg da.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Plis gå fra tråden min

Stakkars, fikk du ikke svaret du ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (8 minutter siden):

Hvilke fordommer har jeg da.

Stakkars, fikk du ikke svaret du ville ha.

Du er en veldig negativ person, har sett det i flere tråder, du burde logge av kg og snakke med vanlige mennesker også, 

du har diskusjon i tråden om feite damer, hvor upassende er ikke det? Det finnes ikke en oppskrift og en mal på hvordan en person skal se ut, alle damer er ikke 175 og 50 kg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det må da være ganske ubehagelig å stå der oppe ved alteret og love Gud og hvermannsen at man skal holde sammen livet ut for andre eller tredje gangen til en ny person? Det hadde ikke jeg hatt mage til i hvert fall.

Jeg er i mot kirkebryllup generelt, med mindre man er personlig kristen. Tinghus eller ambassade holder lenge.

Anonymkode: 996a5...9f7

Man lover akkurat det samme på tinghuset som i kirken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes ikke det skal være noen regler for hva man ikke kan gjøre i bryllup kun fordi den ene eller begge har vært gift før. At man er "brukt opp" fordi man har vært gift før er jo et ganske trist menneskesyn. Synes dere det om folk som har hatt sex før ekteskapet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et språk; oppbrukt? Så fordi jeg giftet meg med en voldelig mann, som ble voldelig ETTER bryllupet, skal jeg liksom aldri få lov til å gifte meg igjen fordi jeg skal straffes for noe som i utgangspunktet aldri var min skyld?

Nei, takke seg til smålighet og håpløse kommentarer. Nå giftet jeg meg ikke i kirken første gang, det var borgerlig utebryllup, men jeg skal ikke skamme meg når jeg gifter meg igjen med drømmemannen. Og jeg skal til og med nyte det. Og hvis vi ikke vil tone det ned, så skal vi selvfølgelig ikke gjøre det. Jeg godtar ikke å bli straffet for noe som skjedde for 11 år siden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere «fullskala»-bryllup der en i brudeparet har vært gift før, og (selv om jeg har et begrenset utvalg å sammenligne) opplever at der bruden har vært gift før, er hele livet og historien bedre ivaretatt, enn der brudgommen er den som har familie fra før.

Kanskje det er fordi kvinnene oftere /tradisjonelt er mer involvert i arrangementet? 

Det er i beste fall pinlig, og i værste fall vondt, å være vitne til at viktige år og familiehendelser skal skjules når man feirer bryllup og to liv som flettes sammen. 

Det er krevende å gjøre dette fint, men veldig viktig. Man kan som gjest være/ha vært oppriktig glad i den forrige ektefellen, og ofte er det barn der også som skal oppleve at årene i den forrige familien skal anerkjennes. Ikke inngående beskrivelse av pappas barne- og ungdoms og studieår, så ignorering av 14 år og så bejuble de siste tre årene..

Så legger man opp til fullskala feiring med taler fra prest, brudepar og gjester, så må man inkorporere dette på en god måte. Det er kanskje det mange ikke fixer og dermed går for en mer nedtonet markering?

Jeg opplever dette som mye viktigere, enn problemstillingen rundt å love «til døden skiller oss ad», selv om en har lovet det før i kirken. Det er lov å prøve igjen, lenge leve kjærligheten! 

Anonymkode: 5fed5...d9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup der i hvertfall 1 av partene har vært gift før. ene valgte kirkebryllup og det ble veldig flott på lik linje med de som gifter seg for første gang. Andre paret gifte seg utenlands og det var en veldig flott feiring det også. Det viktige her er hva paret selv vil og så kan de som har en eller annen negativ mening dytte den opp en viss plass :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 26.2.2022 den 9.31):

Jeg har vært i bryllup hvor begge har vært gift før og det var pinlig å høre talene om brudeparets liv og taleren prøvde desperat og unlate å nevne den andre forelderen til særkullsungene da de gjenfortalte livshistorien deres.

Why?

Vi hadde X svigerfamilien (enke) i bryllupet, har og vært i bryllup hvor X kone/mann har vært med. De er jo endel av ens historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 12.59):

Det må da være ganske ubehagelig å stå der oppe ved alteret og love Gud og hvermannsen at man skal holde sammen livet ut for andre eller tredje gangen til en ny person? Det hadde ikke jeg hatt mage til i hvert fall.

Jeg er i mot kirkebryllup generelt, med mindre man er personlig kristen. Tinghus eller ambassade holder lenge.

Anonymkode: 996a5...9f7

Jeg er kristen, katolikk, skjønner din motstand imot kirkebryllup. Men det kan komme av at jeg foretrekker borgerlig vielse etterfulgt av velsignelse i kirken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 13.40):

Hva med å finne noen som ikke er oppbrukt? Hvor ofte skal man gå oppover kirkegulvet og love troskap til døden skiller en ad? Hykleri

Anonymkode: bfdae...768

Hva da med de av oss som holdt det løftet, er vi og oppbrukt? Eller er det bare de som kan være uheldige og gifte seg med noen som blir drukkenbolter, horebukker, voldelige osv som har lov? Eller enkelt og greit hvem har i _Dine_ øyne lov å gifte seg på nytt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Beste bryllupet jeg har hatt!», utbrøt min kollega til sin faste forlover. Det var runde tre i kjerka.

Anonymkode: 153e9...8d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Hva da med de av oss som holdt det løftet, er vi og oppbrukt? Eller er det bare de som kan være uheldige og gifte seg med noen som blir drukkenbolter, horebukker, voldelige osv som har lov? Eller enkelt og greit hvem har i _Dine_ øyne lov å gifte seg på nytt?

Alle har lov å gifte seg på nytt. Jeg foretrekker faktisk at folk er gifte enn samboere siden jeg ikke tar samboerskap som sivilstatus seriøst overhodet. 

Det vi snakker om er å holde nye store bryllup som hurtig blir kleine arrangement.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (3 timer siden):

Alle har lov å gifte seg på nytt. Jeg foretrekker faktisk at folk er gifte enn samboere siden jeg ikke tar samboerskap som sivilstatus seriøst overhodet. 

Det vi snakker om er å holde nye store bryllup som hurtig blir kleine arrangement.

Jeg har null problemer med det, og jeg tar ekteskapet meget seriøst.

Synes folk må få holde akkurat så stort eller lite bryllup som passer dem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opptil hver enkelt om man gifter seg på nytt synes jeg. Regner da med at de vet om ekteskapsloven? For min del en gang holder. Det er 50 prosent sikkerhet at forholdet holder. Bedre å leve sær boer synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
O.G. skrev (På 2/27/2022 den 9.05):

Heller evig singel enn feit og diger i brudekjole i kirkebryllup nr to.

Eventuelt singel og feit som andre velger 😁

Anonymkode: 3056f...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med dette, er det ingen av dere som forstår i hvert fall. Når det er sagt, er ikke kirken spesielt kristen. Den er et sammensurium av mye rart, og en stor porsjon verdslighet.

Anonymkode: abdfc...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gift før. Den gangen var vi unge, 18 og 20 år og i mitt tilfelle bestemte jeg svært lite av gjestelisten, det var viktigere at den politikeren kom , jeg hadde vel 10 venner av 200 stykk mens min mann hadde kanskje 15-20 av sine 200. Resten var gjester som foreldre kjente og hadde et forhold til eller at det var viktig at den personen kom. Vi hadde vielsen i lokalet der vi var.

Vi gikk fra hverandre og d jeg traff min nåværende mann hadde ikke han vært gift før. Vi hadde denne gangen ingen foreldre som bestemte over noe som helst. Og det ble noe helt annet. Strandbryllup, grilling og så lite formelt det kunne være.

Jeg føler ikke at jeg var oppbrukt, jeg har jo tross alt kun hatt en kjæreste før han og det var han jeg var gift med. Min mann hadde et samboerskap bak seg og hatt noen få kjærester før det men inegn av oss føler at vi var brukt opp.

Og ingen av gjestene vi hadde da jeg giftet meg 2 gang hadde vært i mitt første

Endret av fruenfrafjellet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...