Gå til innhold

Hvor belastende er det for barnet å bytte barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i en situasjon hvor barnet kanskje må starte opp i en barnehage for så å flytte til en annen.

Er d t noen som har erfaring med dette? Hvor uheldig er det for barnet med brudd her? Noen som vet noe om forskning på dette enkelt har egne erfaringer?

Og hvilken alder bør det vet gjøres om man må?

Anonymkode: 4eb85...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår eldste måtte bytte barnehage to ganger, og det har gått helt fint. Han startet i en barnehage som 15 med gammel. Så flyttet vi til en annen landsdel og leide bolig, så han begynte i ny barnehage når han var ca 19 med. Deretter kjøpte vi bolig, og han begynte i den barnehagen han fremdeles går i når han var to år og noen måneder. Byttet også avdeling et år etter han begynte i den siste barnehagen, og han er fremdeles en trygg og fin liten fyr ❤️

Anonymkode: 563f3...6b9

Skrevet

Vårt barn begynte i barnehage da hun var 1 år og byttet igjen da hun var 2 år. Gikk veldig fint, selv om jeg grudde meg litt på forhånd. Byttet for å få en barnehage som lå rett ved oss, selv om vi var fornøyd med den vi hadde. Gikk veldig fint og er veldig glad vi byttet. Koselig med barnehage i nærområdet med mange naboer.

Innkjøringen tok lengre tid da hun var 2 år enn 1 år, tror det var fordi hun skjønte mer. Men vi hadde hatt en lang sommerferie før ny barnehage, så tror vi måtte hatt litt "innkjøring" om vi hadde fortsatt i gammel barnehage også. Barnet er litt skeptisk av natur, men må mye korte dager i starten og tid til å bli godt vant, gikk dette veldig fint. Fant spesielt en ansatt som hun knyttet seg veldig til og som hjalp godt i innkjøringen. 

Anonymkode: 52f20...06d

Skrevet

Våre barn har byttet barnehage. De fylte 5 og 3 år rett etter. Begge startet rett før de fylte 2 år. Det har gått kjempe fint, og ungene har det veldig bra og blir tatt kjempe godt vare på i den nye barnehagen.

Så lenge barna havner i en trygg og god barnehage, så tror jeg det går helt fint. 

Anonymkode: 8678e...2df

Skrevet

jeg jobbet noen år i barnehage og opplevde noen barn som hadde byttet. min opplevelse var at det var litt individuelt men det viktigste var egentlig var hvordan de var sosialt. De barna som lett tok kontakt med andre og ble med i leken opplevde jeg klarte seg fint. De barna som var mer beskjedne eller ikke så sterke sosialt var det vanskeligere for, vanskelig å etablere nye relasjoner. Dette var barn i 3-4 års alderen. 

Barn som var følsomme strevde mer med overgangen og skifte av alt nytt, og nye voksne enn de barna som var mindre følsomme. 

Tror nok det er bedre desto yngre de er eller ved overgang fra liten til stor avdeling. 

Anonymkode: 956f7...646

• Liker 1
Skrevet

Jeg byttet barnehage to ganger da jeg var liten. Har i dag PTSD og er uføretrygdet .:ironi:

Anonymkode: aeaf1...6c6

Skrevet

Vi byttet da barnet var 2 1/2 år. Jeg gruet meg leenge på forhånd. Tenkte på alt det emosjonelle, alle båndene hun hadde knyttet osv. Elsket feks å sitte i fanget til de voksne og følte seg trygg. Så utrolig dårlig samvittighet for å rive opp dette... 

Vel, etter én dag i ny barnehage satt hun i noen nye fang. Og etter én uke tror jeg ikke hun husket den gamle barnehagen :rolleyes: Så overgangen var helt klart verst for mor jeg savnet mye ganske lenge. Men det gikk over det også.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 8.08):

Jeg byttet barnehage to ganger da jeg var liten. Har i dag PTSD og er uføretrygdet .:ironi:

Anonymkode: aeaf1...6c6

Get a life🤣

Anonymkode: 81461...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...