Gå til innhold

Bruke grønn uniform som sykepleier uten å jobbe på operasjon/intensiv/anestesi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an? Hvis man går med grønn uniform på en vanlig sengepost, får man beskjed om å skifte da?

Anonymkode: 3dea4...c9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle noen gjøre det? Sært. 

Anonymkode: 0c0ce...a22

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle dager skulle noen gjøre det? Sært. 

Den hvite blir jo lettere flekkete

Skrevet

Bare å skifte da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den hvite blir jo lettere flekkete

Det er hele poenget med hvit uniform. 

På de stedene jeg har jobbet så står det oppslag om at grønn uniform skal kun brukes på operasjon og recovery, går du på andre avdelinger skal du bytte til hvit. 

• Liker 5
Skrevet
pia mater skrev (2 minutter siden):

Det er hele poenget med hvit uniform. 

På de stedene jeg har jobbet så står det oppslag om at grønn uniform skal kun brukes på operasjon og recovery, går du på andre avdelinger skal du bytte til hvit. 

Har lagt merke til at noen bruker hvite bukse og grønn overdel, og omvendt! 

Skrevet

Nei, du kan ikke bruke grønn uniform på sengepost. En ting er du at hadde fått beskjed om å skifte, en annen ting er du fremstår aldeles loco og en som tror du er noe annet enn du er. De som har en kombinasjon av grønn og hvit er som regel leger som ikke har skiftet alt for å ta et tilsyn ute på huset, men som skifter alt når de skal inn igjen på operasjon. Eller ansatte som skal en tur i kantinen ect som skifter når de går tilbake. Som "vanlig" sykepleier vil du heller ikke ha tilgang på grønt tøy, det finnes i operasjonsansatte sin garderobe eller slusen inn til operasjon, og der har ikke sengepostsykepleiere tilgang. 

Anonymkode: 3558b...9c0

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, du kan ikke bruke grønn uniform på sengepost. En ting er du at hadde fått beskjed om å skifte, en annen ting er du fremstår aldeles loco og en som tror du er noe annet enn du er. De som har en kombinasjon av grønn og hvit er som regel leger som ikke har skiftet alt for å ta et tilsyn ute på huset, men som skifter alt når de skal inn igjen på operasjon. Eller ansatte som skal en tur i kantinen ect som skifter når de går tilbake. Som "vanlig" sykepleier vil du heller ikke ha tilgang på grønt tøy, det finnes i operasjonsansatte sin garderobe eller slusen inn til operasjon, og der har ikke sengepostsykepleiere tilgang. 

Litt sært å uttale seg så generelt at man som vanlig sykepleier ikke har tilgang til grønt tøy, for sånne begrensinger har ikke vi på min arbeidsplass. 

Men enig at man burde følge fargekoder.

Anonymkode: 1ac6b...e17

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta videreutdanning som anestesi eller operasjonssykepleier hvis du har så lyst til å kle deg ut som det?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Litt sært å uttale seg så generelt at man som vanlig sykepleier ikke har tilgang til grønt tøy, for sånne begrensinger har ikke vi på min arbeidsplass. 

Men enig at man burde følge fargekoder.

Anonymkode: 1ac6b...e17

Alle stedene jeg har jobbet har det grønne tøyet vært tilknyttet enten garderober for operasjonsansatte eller slusen inn til operasjon, ingen av stedene har andre enn de med tjenestemessig behov tilgang, altså ikke en postsykepleier. 

Skrevet
Minmorsbarn skrev (15 minutter siden):

Hva med å ta videreutdanning som anestesi eller operasjonssykepleier hvis du har så lyst til å kle deg ut som det?

Er ikke bare de som går i grønt

Anonymkode: d8273...ba5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lagt merke til at noen bruker hvite bukse og grønn overdel, og omvendt! 

Da er det nok bare fordi de er tom. Sannsynligvis anestesi/operasjonspersonale som har tatt hvit overdel eller underdel. 

Anonymkode: 6600c...6cc

Skrevet

Vi radiografene som jobber på intervensjon må bruke grønt. Kan være ekkelt å bli trodd man er anestesi eller operasjon når folk ber deg gjøre ditt og datt. Også må man hele tiden si man er radiograf, så nei jeg skal ikke gjøre ditt og datt. Men vi er pålagt grønt pga blodsøl.

Når vi jobber ellers på huset som radiografer går vi i hvitt. Skjønner ikke hvorfor man vil gå med grønt når man ikke må?

Anonymkode: e8761...68e

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg gå med kaptein uniform når jeg er flyvertinne?

Anonymkode: 78654...66a

• Liker 7
Skrevet

Der jeg jobber er det flere på feks røntgenavdelingen som bruker grønt tøy. Det gjelder hovedsakelig de som jobber på angio-lab. De andre bruker for det meste hvitt, eller hvitt og blått.

Anonymkode: a392d...7e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alle stedene jeg har jobbet har det grønne tøyet vært tilknyttet enten garderober for operasjonsansatte eller slusen inn til operasjon, ingen av stedene har andre enn de med tjenestemessig behov tilgang, altså ikke en postsykepleier. 

Der jeg har jobbet så har jeg hatt tilgang til operasjon og garderobene til de som jobber der. Men så jobbet jeg på kirurgisk avdeling da, vet ikke om det er andre tilganger til de på feks medisin. 🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du kan ikke bruke grønn uniform på sengepost. En ting er du at hadde fått beskjed om å skifte, en annen ting er du fremstår aldeles loco og en som tror du er noe annet enn du er. 

Åh, hierarkiet blant sykepleiere ❤️ Det fortjener å bli skrevet en hel sosialantropologisk eller psykologisk avhandling om. Tenk at en simpel sykepleier fra sengepost i det hele tatt kunne tenke tanken på å være så freidig å iføre seg en farge som er forbeholdt spesielt utvalgte og mer verdifulle sykepleiere. Hårreisende frekt! 

Anonymkode: 02709...df9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, hierarkiet blant sykepleiere ❤️ Det fortjener å bli skrevet en hel sosialantropologisk eller psykologisk avhandling om. Tenk at en simpel sykepleier fra sengepost i det hele tatt kunne tenke tanken på å være så freidig å iføre seg en farge som er forbeholdt spesielt utvalgte og mer verdifulle sykepleiere. Hårreisende frekt! 

Har ikke noe med at de er verdifulle. Det er helt feil signal å sende ut å jobbe i grønt på sengepost. Eller på intensiv for den del - vi går i hvitt.

Anonymkode: c9444...2bf

• Liker 5
Skrevet

Hvis du går i grønt tøy på sengepost kan folk tro at du har mer utdanning enn du har. Det kan bli farlig i en akuttsituasjon. 
Hvis jeg som anestesisykepleier ble kalt ut til hjertestans på en sengepost og det allerede var en person i grønt der, kunne jeg fort tenkt at det var en ny LIS-lege i anestesi jeg ikke hadde hilst på ennå. 

Anonymkode: 6e9de...dbe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har ikke noe med hierarki å gjøre- det har å gjøre med at man i en akuttsituasjon ville blitt tatt for å ha annen kompetanse enn man innehar.  Det samme gjelder jo for leger- indremedisinere og nevrologer får heller ikke lov til å gå i grønt. 

Anonymkode: 6e9de...dbe

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...