Gå til innhold

Barna spiller fortnite på kvelden i stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Barnet til samboer på 9 har vinterferie og har hatt overnatting så og si hver dag, og så sov hun borte natt til idag. Idag får hun ha overnatting av jenta hun sov hos i går, og jeg får høre at de har spilt fortnite hele dagen og kost seg. Kjempefint det. Men jeg reagerer når samboer lar de okkupere stua 19:15 på kvelden for å spille fortnite her. Vi bor i leilighet så det er ikke bare å flykte til ett annet rom, med mindre vi må sitte på kjøkkenet eller soverommet. Jeg mener at fordi det er såpass sent og jeg er sliten etter lang dag at når de kommer til oss så sent (vi henta de 19:00) hos venninna til samboers datter, så kan de kose seg på rommet. Der er det tv og de kan sminke seg, turne osv..

Samboer feier det bort og sier «la de få være barn» før han lukker døren og er ferdig med den samtalen. Som om jeg overreagerer og er teit.  Jeg blir så lei meg for jeg gjør alt for de barna, og det er jeg som har sagt ja til overnatting da far skal jobbe tidlig dagen etter.

Det hører med til historien at han er ekstremt lat når det gjelder å sette grenser for barna og at de som han selv sier har oppført seg bedre etter at jeg kom inn i bildet. Men når jeg setter ned foten så blir han ekstremt barnslig og trasser mot meg. Jeg synes det er tullete. Og barna lærer bla aldri å ta hensyn som nå med at vi (i dette tilfelle meg) voksne også trenger ro på kvelden. Han har en liten en på 7 også som krever sitt.

Hva tenker dere? Og ikke kom med noen spydige stemor kommentarer for det er ikke det det handler om at det ikke er mine barn. Men jeg som bor her også skal få leve og ikke skygge banen fra egen stue når de kommer sent hjem og har tv på rommet og kan se på noe annet. 

Anonymkode: 813bc...4f7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv stemor til ei på 8. De har et rom på 60 kvadratmeter men velger heller stua for å spille. Dette fordi de syns det er koselig. Hva jeg mener om saken er uvesentlig. De skal få kunne kose seg med overnatting og regler viker faktisk da.

Jeg forstår at du trenger ro på kvelden. Men da kan du heller gå på ditt rom.

Som stemor må du velge dine kamper. At barna sitter å spiller lenger på kvelden ser jeg virkelig ikle på en grunn til konflikt. Du burde sette pris på det.

Enig med mannen din. 

Anonymkode: 8e090...abf

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er altfor tidlig med Fortnite når man er 9. Hadde antageligvis ikke hatt en kjæreste som lot ungene holde på med det så tidlig, og dermed hadde ikke den diskusjonen oppstått.

Forøvrig enig med deg.

Vinterferie er annerledes dager enn ellers. Men ingen bør kunne okkupere stue/fellesområder.

Anonymkode: 625b7...7f9

• Liker 4
Skrevet

De som vil ha selskap kan være på stuen, og de som er sliten og trenger egentid kan være på rommet. Så kjekt at ungene trives i deres selskap 😊 Det betyr at de synes at far og du, TS er kjekke å være med. Det skal du ta som et STORT kompliment! Da jeg var barn var vi på stuen der de kjekke foreldrene var 😍 Hadde de sure foreldre, så gikk vi på rommet. Selv om de ikke hadde TV der.

Anonymkode: c76a3...976

• Liker 7
Skrevet

Det er vinterferie og hun har besøk, synes de skal få kose seg jeg så kan vel du heller slenge deg nedpå med ipad eller lignende et annet sted.

• Liker 8
Skrevet

Ps. Gå og kjøp deg en TV til soverommet i morgen.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er altfor tidlig med Fortnite når man er 9. Hadde antageligvis ikke hatt en kjæreste som lot ungene holde på med det så tidlig, og dermed hadde ikke den diskusjonen oppstått.

Forøvrig enig med deg.

Vinterferie er annerledes dager enn ellers. Men ingen bør kunne okkupere stue/fellesområder.

I alle dager, har foreldrene mer rett på stua enn barna? Hvorfor? De bor jo også der. Man bør da kunne dele?

Anonymkode: f764d...c95

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som vil ha selskap kan være på stuen, og de som er sliten og trenger egentid kan være på rommet. Så kjekt at ungene trives i deres selskap 😊 Det betyr at de synes at far og du, TS er kjekke å være med. Det skal du ta som et STORT kompliment! Da jeg var barn var vi på stuen der de kjekke foreldrene var 😍 Hadde de sure foreldre, så gikk vi på rommet. Selv om de ikke hadde TV der.

Nei. Handler om fortnite.. de har ikke PlayStation på rommet og er mye styr å flytte den. Far kunne sagt nei pga klokka. Istedet så er jeg sur fordi han ikke setter ned foten og jeg må skygge banen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. Handler om fortnite.. de har ikke PlayStation på rommet og er mye styr å flytte den. Far kunne sagt nei pga klokka. Istedet så er jeg sur fordi han ikke setter ned foten og jeg må skygge banen.

Så derfor må de skygge banen og slutte å gjøre det de har lyst til? Hvorfor tenker du at dine ønsker så mye viktigere enn deres?

• Liker 7
Skrevet

Bare av overskriften så skjønner man at dette gjelder stebarn. Det er så utrolig trist.

Anonymkode: e0620...08a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I alle dager, har foreldrene mer rett på stua enn barna? Hvorfor? De bor jo også der. Man bør da kunne dele?

Klarer du ikke lese?

Jeg skrev INGEN, jeg skrev ikke FORELDRENE.

Vanskelig å duskutere med dere som ikke evner å fange opp det som folk sier/gjør/skriver, og som kun er mentalt hengt opp i mistanker, fordommer, frykt og paranoia.

Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt i det hele tatt. Playstation og gaming får holdes på rommene, samme om det var mitt eller kjærestens barn.

Jeg er da for søren ikke intr i å sitte å glo på noen som gamer en hel kveld, uansett hvilken dag i uka det er😳 Dessuten mener jeg at på kveldstid er stua de VOKSNES område😉

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes det høres veldig rart ut at barn okkuperer stua for å game, besøk eller ei. I min oppvekst holdt man på med sånn på rommet sitt/luftstue. Samme om det er egne barn eller stebarn, dette hadde vært helt uaktuelt for min del. 

Anonymkode: 53792...cae

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville tenkt at man kan dele kvelden. De kan spille 1-2 timer så må de gå og legge seg eller være på rommet så har du stua resten av kvelden.

Vet ikke hvor sent 9åringer legger seg men de bør jo uannsett ikke spille helt opp til leggetid. Så om de ankom kl. 19 ville jeg nok sagt at senest 21 var det slutt på spilling feks. 

Anonymkode: 51a39...30f

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

de har ikke PlayStation på rommet og er mye styr å flytte den

Det er én strømkabel, og én HDMI-kabel pluss selve konsollen. Er sikker på at om alle legger godvilja til får dere det til på godt under fem minutter.

Endret av proghodet
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Barnet til samboer på 9 har vinterferie og har hatt overnatting så og si hver dag, og så sov hun borte natt til idag. Idag får hun ha overnatting av jenta hun sov hos i går, og jeg får høre at de har spilt fortnite hele dagen og kost seg. Kjempefint det. Men jeg reagerer når samboer lar de okkupere stua 19:15 på kvelden for å spille fortnite her. Vi bor i leilighet så det er ikke bare å flykte til ett annet rom, med mindre vi må sitte på kjøkkenet eller soverommet. Jeg mener at fordi det er såpass sent og jeg er sliten etter lang dag at når de kommer til oss så sent (vi henta de 19:00) hos venninna til samboers datter, så kan de kose seg på rommet. Der er det tv og de kan sminke seg, turne osv..

Samboer feier det bort og sier «la de få være barn» før han lukker døren og er ferdig med den samtalen. Som om jeg overreagerer og er teit.  Jeg blir så lei meg for jeg gjør alt for de barna, og det er jeg som har sagt ja til overnatting da far skal jobbe tidlig dagen etter.

Det hører med til historien at han er ekstremt lat når det gjelder å sette grenser for barna og at de som han selv sier har oppført seg bedre etter at jeg kom inn i bildet. Men når jeg setter ned foten så blir han ekstremt barnslig og trasser mot meg. Jeg synes det er tullete. Og barna lærer bla aldri å ta hensyn som nå med at vi (i dette tilfelle meg) voksne også trenger ro på kvelden. Han har en liten en på 7 også som krever sitt.

Hva tenker dere? Og ikke kom med noen spydige stemor kommentarer for det er ikke det det handler om at det ikke er mine barn. D jeg som bor her også skal få leve og ikke skygge banen fra egen stue når de kommer sent hjem og har tv på rommet og kan se på noe annet. 

Hvorfor mener du det er «helt ok» at barn må skygge banen i eget hjem? Mens du «ikke får levd ordentlig» om du må gjøre det samme?

Er det ulike standarder for barn og voksne? Eller for deg og ikke-deg.

Dette er hjemmet deres, ts. Det er ditt hjem, ja. Og så er det din samboers hjem. Og så er det alle barnas hjem. Og ingen av dere er «sjefen» i hjemmet og har rett på stua. Dere er nemlig likeverdige beboere, ikke et par diktatorer og et eller to verdiløse barn. Dette er Norge, ikke USA eller andre land der barn ikke har egenverdi.

Anonymkode: 6c1ed...262

• Liker 1
Skrevet

Fortinte er ikke et passende spill for 9-åringer. 

Anonymkode: fc689...ae8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor mener du det er «helt ok» at barn må skygge banen i eget hjem? Mens du «ikke får levd ordentlig» om du må gjøre det samme?

Er det ulike standarder for barn og voksne? Eller for deg og ikke-deg.

Dette er hjemmet deres, ts. Det er ditt hjem, ja. Og så er det din samboers hjem. Og så er det alle barnas hjem. Og ingen av dere er «sjefen» i hjemmet og har rett på stua. Dere er nemlig likeverdige beboere, ikke et par diktatorer og et eller to verdiløse barn. Dette er Norge, ikke USA eller andre land der barn ikke har egenverdi.

Anonymkode: 6c1ed...262

Ønsker verden lykke til med den nye generasjonen som har blitt likeverdige herskere av hjemmet, og aldri lært respekt og hensyn😎

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Manglende grensesetting er ikke uvanlig i disse dager..

Det ene er at Fortnite faktisk er 12-års grense. Det har en aldersgrense for en grunn. Det andre er antall timer med spilling. Vinterferie eller ei, det burde være grenser for hvor mye barna får spille.

• Liker 4
Skrevet

Typisk hjem hvor barna bestemmer mer enn de voksne. I mitt hus bestemmer jeg som voksen. PlayStation hører ikke til i stua vår, det blir for bråkete for et fellesareal. Spilling er på rommet til 10- åringen. 

Til dere som ikke har skjønt hvorfor  voksne har mer rett på stua enn barna har:

De voksne er eldre og bestemmer. Rett og slett. Handler om grenser synes jeg. Det er fortsatt forskjell på barn vs voksen. Barnas bråke- leker hører til barnerommet/ evt en kjellerstue. Et bråkete TV- spill ruver for mye, og ødelegger for resten av de som er i stua. 

Anonymkode: a5791...7ab

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...