AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Er det unormalt å bli lei seg når en føler kjæresten pirker på hvordan man gjør ting, og skal liksom lære man å gjøre det rett. Små ting egentlig men til sammen så føler jeg det blir litt mye Måten jeg setter inn i oppvaskmaskinen, lager mat, kjører bil Klart meg fint som singel i mange år og vet jammen meg ikke om jeg orker å tilpasse meg hans måte å gjøre ting på for å unngå kommentarer Hva tenker du ? Er jeg hårsår ? Eller forståelig om jeg setter foten ned og ber han holde meningene sine for seg selv ? Anonymkode: 9b712...bbc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Det er ikke sikkert han tenker på det, men sett foten ned. Si at du klarte det på din måte før, og hva dette får deg til å føle. Spør også han hva han mener med det. Og hva han tjener på å pirke på deg. Prøv å forstå ham. Lykke til! Anonymkode: 847e0...b58 7
Gjest Ghostface Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 Man må tåle litt kritikk når man er i et forhold.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Iblant tåler jeg at kjæresten retter på meg eller foreslå ting. Jeg tror jo at han vil vel, og det finnes en del ting han kan bedre enn jeg kan. Men jeg orker ikke at all samtale mellom oss handler om forbedring, og da spesifikt at jeg skal forbedre meg. Kjæresten kunne gjerne vært flinkere til å rose regelmessig. Han roser, men jeg får liksom dødsmye skryt én mnd og for mye kritikk den neste. Iblant sier jeg til ham at det holder, eller at jeg foretrekker min måte selv om hans også er bra. Anonymkode: 9ce51...996 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Et klokt menneske vil vente med sine råd til de er etterspurt eller til det er av svært vesentlig betydning. Oppvaskstabling, så lenge det blir rent, gode gud. Du blir en hakkekylling og til slutt blir det vel hvordan du kler deg, hårfasongen din etc. Stol på magefølelsen din. Du høres selvstendig ut og det er bra du reflekterer rundt dette. Dette er virkelig ikke noe godt tegn. Anonymkode: 21936...486 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Å bli pirket på på den måten du beskriver, er overhode ikke greit. Så lenge du ikke bryter trafikkreglene, knuser ting i oppvaskmaskinen eller brenner maten, har han ikke noe å kritisere. Han jeg bor sammen med, ville på et tidspunkt at jeg kakka egget i den motsatte enden av hva jeg gjorde. For han hadde funnet ut at det ble mindre søl av det. Jeg hadde aldri hatt problemer med søl når jeg kakka egget, så jeg så igrunn ikke problemet. Jeg kakker fremdeles egget i den enden jeg vil. Anonymkode: fc3db...869 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke sikkert han tenker på det, men sett foten ned. Si at du klarte det på din måte før, og hva dette får deg til å føle. Spør også han hva han mener med det. Og hva han tjener på å pirke på deg. Prøv å forstå ham. Lykke til! Anonymkode: 847e0...b58 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Iblant tåler jeg at kjæresten retter på meg eller foreslå ting. Jeg tror jo at han vil vel, og det finnes en del ting han kan bedre enn jeg kan. Men jeg orker ikke at all samtale mellom oss handler om forbedring, og da spesifikt at jeg skal forbedre meg. Kjæresten kunne gjerne vært flinkere til å rose regelmessig. Han roser, men jeg får liksom dødsmye skryt én mnd og for mye kritikk den neste. Iblant sier jeg til ham at det holder, eller at jeg foretrekker min måte selv om hans også er bra. Anonymkode: 9ce51...996 Lettere å kopiere disse to enn å skrive det samme en gang til. Er han klar over hvor mye han pirker? Kanskje du skal gi han ett pirk tilbake vedr pirkingen hans. Si at det såret, du blir lei deg og at det ødelegger for ett ellers godt forhold. Du kan også si han imot feks "ja men nå er det jeg som kjører/støvsuger/gjør x & y. Eller "du gjør det på din måte og jeg på min". Du kan også minne han på praten dere har hatt om hans pirking og si "nå pirker du". Ikke vær redd for å være deg selv, ett forhold er dødfødt hvis den ene parten skal bøye seg for den andre hele tiden. Reis deg og vis at du er den du er og at det er helt ok. Anonymkode: 8370d...db6 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 Det gjør min. Bortsett fra så har jeg faktisk selvinnsikt til å se at jeg absolutt ikke stabler fornuftig i vaskemaskinen, kutter svinger,bruker bremsen for mye osv 🙈 Kanskje du tar deg nær av det fordi du faktisk veit at dette stemmer? Hadde du ikke vært enig med kjæresten skal sånt bare preller av deg og så går du videre. Jobb med selvbildet og selvsikkerheten din. Anonymkode: 9e390...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 Hvis mannen setter glasset opp/ned i oppvaskmaskinen, så sier jeg i fra. Må jeg flytte på en tallerken for å få plass til den siste skålen før jeg setter på oppvaskmaskinen, så gjør jeg det uten å kommentere (eksen min så på det som kritikk, hvis han så at jeg flyttet på noe han hadde satt i oppvaskmaskinen). Kjører noen uforsvarlig, så sier jeg ifra. Er man uforsiktig med rått kjøtt, eller uhygienisk med mat, sier jeg ifra. Hvis mannen min lager en rett ofte som rett og slett smaker pyton, så må jeg jo si ifra hvis han lurer på hvorfor jeg ikke spiser. Kanskje han har uhorvelige mengder med pepper oppi. Men jeg kritiserer ikke om ting bare fordi de ikke blir gjort på min måte. Selv ikke om maten hadde smakt bedre da. Da gjør jeg det heller på min måte neste gang, så kan han spørre om "hemmeligheten min" hvis han også synes min oppskrift smakte bedre. Men det er jo ikke sikkert at han synes 😊 Anonymkode: 9e40b...f61
anonymbruker2312 Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 Holdte på med en fyr som alltid pirket på ting jeg gjorde og sa, var fryktelig irriterende. Greit nok at man skal få litt tips fra partneren sin, og ha selvinnsikt, men det finnes da en grense. Hvis alt er så feil så får han gjøre det selv. Du bør ta en prat med han og si at du ikke synes det er behagelig med kommentarer slengt på deg for hver eneste ting. Hvis han fortsetter så slutter du å gjøre det som er «feil» i hans øyne.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 Finn svakheten hans, finn ut hva som stikker på han, så stikker du han når han stikker deg. Så slutter han med å pirke på deg. Det hjelper aldri å si ifra, de må kjenne på det selv. Samboeren min var sånn de første årene og til slutt klikket det for meg og jeg avbrøt midt i pirkingen med ett skrik "Æææhhh!!!" Da ble han taus. Pirking og hakking kan gjøre oss gal til slutt. Helvete rett og slett. Det hjelper ikke pirke tilbake fordi de liker å bli pirket på. Fortell heller hvor dum han ser ut av å tro at han skal fremstå som bedre enn andre. La han se hvor dum han er når han holder på slik. Anonymkode: ab6a9...7af
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finn svakheten hans, finn ut hva som stikker på han, så stikker du han når han stikker deg. Så slutter han med å pirke på deg. Det hjelper aldri å si ifra, de må kjenne på det selv. Samboeren min var sånn de første årene og til slutt klikket det for meg og jeg avbrøt midt i pirkingen med ett skrik "Æææhhh!!!" Da ble han taus. Pirking og hakking kan gjøre oss gal til slutt. Helvete rett og slett. Det hjelper ikke pirke tilbake fordi de liker å bli pirket på. Fortell heller hvor dum han ser ut av å tro at han skal fremstå som bedre enn andre. La han se hvor dum han er når han holder på slik. Anonymkode: ab6a9...7af Det som også funker er at du innrømmer det han pirker på og viser at du har selvtilitt. Hvis han sier du ofte er i siste liten med ting, så sier du at du vet det og jobber med å planlegge bedre, men sånn er jeg bare, må bare gjlre det beste ut av det også kan du hjelpe neg å minne meg på det. Da forstår han at mennesker er ikke perfekt, så kansje han tørr å se at han ikke er perfekt selv. Anonymkode: ab6a9...7af
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Hvis det er graverende ting som man gjør direkte feil, så er det greit å si fra. Er det filleting som har minimal betydning, da ville jeg etter hvert bli irritert. Folk som må pirke på andre hele tiden, de blir ofte verre. Du må kjenne på hva du tåler av sånt, og ta det opp med ham. Ikke sikkert at han tenker over at han holder på sånn, kanskje det er noe han er vant til hjemmefra. Anonymkode: f19b2...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Klart meg fint som singel i mange år og vet jammen meg ikke om jeg orker å tilpasse meg hans måte å gjøre ting på for å unngå kommentarer Anonymkode: 9b712...bbc Hva med bare å si det til ham? Anonymkode: 1f084...912
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #15 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det unormalt å bli lei seg når en føler kjæresten pirker på hvordan man gjør ting, og skal liksom lære man å gjøre det rett. Små ting egentlig men til sammen så føler jeg det blir litt mye Måten jeg setter inn i oppvaskmaskinen, lager mat, kjører bil Klart meg fint som singel i mange år og vet jammen meg ikke om jeg orker å tilpasse meg hans måte å gjøre ting på for å unngå kommentarer Hva tenker du ? Er jeg hårsår ? Eller forståelig om jeg setter foten ned og ber han holde meningene sine for seg selv ? Anonymkode: 9b712...bbc Ja, du er hårsår. Anonymkode: aa315...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 Det er forskjell på kritikk og konstruktive forslag til ting man kan gjøre på en lettere/bedre måte. Det er også forskjellige måter å si slike ting på. Å sette inn i oppvaskmaskinen kan faktisk gjøres på både lure og mindre lure måter, og om du gjør det på en ugunstig måte, kan det både gjøre at ting ikke blir rent, at ting tar unødvendig stor plass så det blir dårligere utnytting av kapasiteten, og det kan bli vanskeligere å ta ut av maskinen. Jeg lærte for eksempel mannen min at det er mye raskere å ta ut av maskinen om man sorterer bestikket når man legger det i. Og det satte han pris på, og kommenterte at oi, det er jo mye enklere når man bare kan grebbe alle gaflene i én omgang når man skal ta utav. Mens han har bedt meg om å plassere de små plastboksene vi har annerledes, for de tipper ofte over og blir ikke reine om jeg satt dem sånn jeg gjorde. Men ingen av oss sa "er du helt idiot, ser du ikke at du gjør det på en helt toskete måte, ditt innavlede fe?" Anonymkode: 497d8...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #17 Skrevet 25. februar 2022 Pirker han på hvordan du setter inn i oppvaskmaskinen, så sier du "åh? Kan du vise meg hvordan det skal gjøres?" Når han viser deg hvordan, så sier du "Vel, det ser ut som om du er mye flinkere enn meg på dette, så kanskje du skal sette inn i oppvaskmaskinen fra nå av." Samme når han pirker på andre ting. Vær glad og smil når du sier "Oi, dette er jo du mye flinkere på enn meg. Men da sier vi at du lager middag hver dag fra nå av siden du er så flink!" også gir du han et kyss på kinnet og skipper vekk mens du nynner på en sang for å finne på noe annet. Han vil kjapt stoppe å pirke når det betyr at han blir stående med arbeidsoppgavene. Anonymkode: 293df...1ed
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pirker han på hvordan du setter inn i oppvaskmaskinen, så sier du "åh? Kan du vise meg hvordan det skal gjøres?" Når han viser deg hvordan, så sier du "Vel, det ser ut som om du er mye flinkere enn meg på dette, så kanskje du skal sette inn i oppvaskmaskinen fra nå av." Samme når han pirker på andre ting. Vær glad og smil når du sier "Oi, dette er jo du mye flinkere på enn meg. Men da sier vi at du lager middag hver dag fra nå av siden du er så flink!" også gir du han et kyss på kinnet og skipper vekk mens du nynner på en sang for å finne på noe annet. Han vil kjapt stoppe å pirke når det betyr at han blir stående med arbeidsoppgavene. Anonymkode: 293df...1ed Det høres jo ut som en sunn kommunikasjonsmåte i et forhold. Å overse alt en partner kommer med av ønsker til ting som kan gjøres annerledes/bedre? Det en oppfatter som pirking, kan være legitime og fornuftige og helt ok ønsker fra partnerens side. Om oppvasken ikke blir rein i maskinen, er det da "pirk" å påpeke dette, og komme med ønske om at det settes på en annen måte? Hadde du likt om din partner til stadighet gjorde det slik at du til stadighet fant skitne ting i en maskin som skulle vært rein? Om partneren vasker klær på en måte som faktisk ødelegger klærene, er det da pirk å påpeke dette? Hadde du syntes det var ok om mannen din reagerte med "Ja, da får du gjøre det selv, da" om du spurte om han kunne være så snill å ikke hive bh-ene dine i tørketrommelen? Anonymkode: 497d8...4e1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres jo ut som en sunn kommunikasjonsmåte i et forhold. Å overse alt en partner kommer med av ønsker til ting som kan gjøres annerledes/bedre? Det en oppfatter som pirking, kan være legitime og fornuftige og helt ok ønsker fra partnerens side. Om oppvasken ikke blir rein i maskinen, er det da "pirk" å påpeke dette, og komme med ønske om at det settes på en annen måte? Hadde du likt om din partner til stadighet gjorde det slik at du til stadighet fant skitne ting i en maskin som skulle vært rein? Om partneren vasker klær på en måte som faktisk ødelegger klærene, er det da pirk å påpeke dette? Hadde du syntes det var ok om mannen din reagerte med "Ja, da får du gjøre det selv, da" om du spurte om han kunne være så snill å ikke hive bh-ene dine i tørketrommelen? Anonymkode: 497d8...4e1 Alt blir rent, så skjønner ikke hvorfor han føler det er nødvendig å pirke der. Ingen biler jeg har eid har fått ekstra verksted besøk og har ikke kollidert noe så hvorfor stresse med det. Kjenner at jeg bare ikke orker å bli stressa av kommentarene og vil bare gjøre det slik som før. Anonymkode: 9b712...bbc
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #20 Skrevet 25. februar 2022 Av slike poster må jeg bare le. Dere skulle forsøkt å levd sammen med en kvinne og sett hvordan det var. Dere hadde byttet tilbake til mannen som pirker som bilkjøringa di på dagen! Anonymkode: f470a...324 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå