Gå til innhold

Bruke arv på å nedbetale felles gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg arver 3 millioner.

Jeg har to særkullsbarn og er gift med en mann som har ett særkullsbarn. Ingen felles. Vi har 3,8 mill i huslån. Jeg eier huset 60%, han 40%. Nåværende verdi på bolig er ca. 6,8 mill. Bil eies 50/50%. Ingen andre verdier, men han har lån i Lånekassen på 180k.

jeg er ufør og han har om lag 550 i året. Vi har ikke pensjonssparing.

jeg vurderer å bruke alle pengene på nedbetaling av huslånet og selvfølgelig endre eierbrøken. Min mann kommer da ikke til å betale for å bo i huset, men blir dette riktig? Han reduserer i så fall bokostnadene sine betraktelig og kan legge opp egen formue. 

vi har aldri brukt tid eller penger på å snakke om/dele økonomi. Vi har alltid levd godt og delt på alle utgifter, aldri regnet over regninger eller slikt, vi har bare betalt det som kommer inn og levd av det vi har igjen.

burde jeg heller investere pengene i en utleiebolig? Eller i fond? Pensjonssparing? Drømmen er leilighet i varmere strøk som jeg kan flytte til når barna blir større. 

jeg skal selvfølgelig forhøre meg med rådgiver i banken, men innspill og råd tas i mot med stor takk. 

Anonymkode: fd9cd...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill en time hos advokat! Jeg er også ufør og har nettopp arvet, pengene skal dels brukes på gjeld og dels investeringer, eneste mulighet jeg har til å øke inntekten min

Anonymkode: 16b5a...8f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil samboeren din at eierbrøken skal endres? Det vil han på sikt tape en del på.

Det riktige vil være å plassere pengene i noe annet enn felles bolig. Eventuelt at du betaler ned din andel av gjelden og at han betjener resterende gjeld.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å løse ut din del av lånet? Da eier begge fortsatt 60/40 og du kan spare resten, må selvfølgelig gjøres riktig da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en billig leilighet og leie ut uten å ta opp lån. Da får du jo noen kroner du kan bruke til å betale ned lånet ditt, samtidig som du har trygghet i en andre bolig, samtidig som du forhåpentligvis kan selge med gevinst om nødvendig.

Anonymkode: 5fdd5...5d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm… vi har egentlig ikke betjent lånet etter brøk, vi har bare betalt alt felles. Vi har lenge tjent likt, meg mer enn ham før. Han bryr seg ikke så mye om økonomi, og vil ikke blande seg inn i arven, alt er opp til meg. 
om jeg betaler ned felles gjeld og endrer eierbrøken, investerer i fond, eller kjøper leilighet for å leie ut, så er det totalt likegyldig for ham.

jeg er mest opptatt av å sikre egne barn når jeg går bort. Hans særkullsbarn er ivaretatt økonomisk gjennom sin mors familie og har allerede fått en god start på livet.

HI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo kjøpe en billig leilighet og leie ut uten å ta opp lån. Da får du jo noen kroner du kan bruke til å betale ned lånet ditt, samtidig som du har trygghet i en andre bolig, samtidig som du forhåpentligvis kan selge med gevinst om nødvendig.

Anonymkode: 5fdd5...5d5

Enig i dette. Leiligheten blir ekstra inntekt, boligfordelingen er som før og du ar en sikkerhet om uhellet skulle være ute. Husk særeiekontrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv er dine penger og ikke felles. Hvis dere har lån i forskjellige banker, altså hvert deres lån på felles ting ville jeg betalt ned min egen gjeld så får samboer betale sin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt dette. Har dere et felles huslån, altså et lån som står i begges navn? Betaler dere likt på både huslån og alle andre faste kostnader? Så eierbrøken er bare i forhold til hva dere gikk inn med når dere kjøpte?

Du kan bruke arven til å betale ned felles lån , men skriv da en avtale om at dette er penger du skal ha igjen om det blir brudd. Dette er jo ekstremt viktig med tanke på at du er ufør i tillegg.

Anonymkode: ad513...77f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt dette. Har dere et felles huslån, altså et lån som står i begges navn? Betaler dere likt på både huslån og alle andre faste kostnader? Så eierbrøken er bare i forhold til hva dere gikk inn med når dere kjøpte?

Du kan bruke arven til å betale ned felles lån , men skriv da en avtale om at dette er penger du skal ha igjen om det blir brudd. Dette er jo ekstremt viktig med tanke på at du er ufør i tillegg.

Anonymkode: ad513...77f

Ja, det stemmer. Eierbrøken er etter EK vi gikk inn med. På den tiden brukte vi de pengene vi hadde, det var ikke rom for å spare så mye, så hvem som betalte hva av lån etc, spilte ikke så stor rolle. Sånn er det fremdeles, det vi ikke bruker, settes etterhvert over på sparekonto, hvem som betaler hva spiller liten rolle. Huslånet står i begges navn, men trekkes fra hans konto.  Alle forsikringer, strøm, mobil, tv/nett og ALT annet av faste utgifter går fra min konto. 

jeg tjente lenge mer enn han, nå tjener han mer, så det går stort sett opp, antar jeg. Den daglige økonomien er i grunnen ikke så viktig for meg, det viktigste er hvordan jeg best kan sikre egen fremtid i fall det verst tenkelige skulle skje med ham, og å sikre mine barn om jeg skulle falle fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...