AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Jeg fullstendig demotivert av nav. Hvis meningen er å hjelpe meg videre, så ser jeg ikke hvordan. Jeg er en kvinne på 28 år, uten barn. Jeg strøk i norsk og matte på videregående. Jeg har klart å få 5 i R1 matte siden, men mitt stykk i 1T og norsk skriftlig står der fremdeles. For å gå videre må jeg enten forbedre disse karakterene og søke høyere utdanning eller ta fagbrev. Jeg fikk i dag avslag på å ta fagbrev gjennom kommunen for «det er mange som søker og vi kan ikke ta alle» Så da er den planen avlyst. Jeg har vanskeligheter for å se en framtid der jeg ikke er avhengig av nav. Jeg kan ta matten som privatist, men norsken er for vanskelig å ta uten hjelp. Jeg kan heller ikke søke Sonans for jeg bor i kommunal bolig. Jeg kan ikke søke jobb for jeg har hull på 6 år på CV-en. Kanskje kan jeg søke kvalifiseringsprogram, gjøre min frivillige jobb til en ordinær praksisplass, for så få fast jobb som assistent på et sykehjem. Praksisplass for den samme jobben som jeg jobbet 100 % for 6 år siden, er forståelig. Men det er ikke en framtid. Jeg vet ikke hva som er en normalt samarbeid med en nav saksbehandler, men hos meg møter vi hvert halvt år og lager plan for halvåret. Det er jeg som setter målene. Det jeg var jeg som spurte om hun kunne melde meg opp til å ta fagbrev. Det er lite kontakt ellers. Jeg er takknemlig at jeg er friskere fysisk og mentalt. Det er mer enn et år siden jeg hadde kontakt med DPS og ting gå i positiv retning. Kanskje er det er avslaget som gjør meg mer bitter en det jeg vanligvis er. Er virkelig praksisplass for å bli assistent det beste jeg kan se fram til ? JA, jeg vet jeg er utakknemlig, men jeg kan ikke unngå å være lei og bitter i dag. Er det dette jeg jobbet så hardt for å bli frisk for liksom ? Anonymkode: 067d2...0b0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Det er jo ikke nav som er problemet her, det er du som må ta grep om eget liv. Meld deg opp som privatist et sted du har mulighet for å få undervisning, sjekk voksenopplæringen. Det er også flere private tilbydere, du kan fint gå der selv om du bor i kommunal bolig, men det koster penger. Du kan søke jobb selv om du har hull på cven, det skrikes etter folk på sykehjem, så det bør ikke være en hindring for jobb, spesielt ikke når du har erfaring å vise til. Anonymkode: f0780...8e5 11
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 Du kan jo spørre NAV om de kan gi deg støtte til å ta fagene på en privatistskole og begrunne det med at det vil gjøre at det er større sjanse for gjennomføring med gode resultater, og at du tross alt kun trenger et par fag for å kunne søke høyere utdanning. Jeg fikk skolepenger og eksamensavgift dekket av NAV da jeg var privatist. Anonymkode: 9dd9c...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Det er ditt liv da må du ta ansvar. Er du på nok? Ta initiativ for å høre om hvilke muligheter du har. Kanskje du kan bli søkt inn til jobbspesialist eller oppfølgingstiltaket? Begge de kan hjelpe deg videre med å finne ut av hva som er mulig og hjelpe deg i jobbsøkeprosessen. De har også kjennskap til arbeidsmarkedet i kommunen din. Veilederen din har minst 100 andre brukere. Den som roper høyest får. Be om et møte og hør hva som er mulig og vis interesse. Følg opp. Anonymkode: f9169...357 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Du må være litt kynisk og grådig. Ta en Hadia Tadjik.. Anonymkode: 1f3be...641
Enmanelskeråhate Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Så alternativet til å bestå Norsk er Nav, merkelig
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 Da har man hørt det meste. En blir naver fordi en strøk i norsk. Og utlendinger som kom hit for 5-6 år siden er i jobb. Anonymkode: 52cc8...c18 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 Glem NAV. Du er åpenbart smart og ressurssterk med så god karakter i matte og du er i din beste alder med tanke på å mestre jobb og ikke minst være attraktiv på arbeidsmarkedet. Du har også en veldig fordel av at du er ung ennå sånn at om du har en kjedelig jobb noen år for å legge opp penger og knytte kontakter før du eventuelt tar mer utdanning om du skulle ønske det. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg lagt inn cv på samtlige vikarbyrå og søkt på alt av stillinger du finner relevant eller som du ønsker å jobbe med. Hadde også inverstert tid i å finne informasjon om hvordan du best skriver cv og søknader. Å søke jobb er en jobb i seg selv, men en dag lykkes du.. Tror nesten du kommer bedre ut av det om du ikke havner i arbeidspraksisfella og får nav-stempel på deg. Søk på alt av jobber på like vilkår som andre. Du er ung nok til å kunne jobbe deg oppover og på sikt så kan du ende opp i en bra jobb som du trives i. Du kommer veldig langt med smil, initiativ, pågangsmot og positivitet. Viser du arbeidsgivere det så går det som regel veldig bra. Anonymkode: c8599...042 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Glem NAV. Tror nesten du kommer bedre ut av det om du ikke havner i arbeidspraksisfella og får nav-stempel på deg. Søk på alt av jobber på like vilkår som andre. Du er ung nok til å kunne jobbe deg oppover og på sikt så kan du ende opp i en bra jobb som du trives i. Du kommer veldig langt med smil, initiativ, pågangsmot og positivitet. Viser du arbeidsgivere det så går det som regel veldig bra. Anonymkode: c8599...042 Det er lite realistisk å søke job, med dette Sitat Erfaring Sep 2010 – juni 2011 Pleieassistent, sykehjem deltid ansatt: Fast annenhver helg og ringevikar Juli 2011 – april 2012 Langvarig opphold i utlandet Mai 2012 - juni 2015 Pleieassistent, sykehjem August 2015 - 2019 Jan 2019 – mai 2019 Aug 2019 – des 2020 Fast 100 % stilling i et år og gikk deretter ned til fast 70 % stilling, pluss ringevikar. Tillegg til faste arbeidsoppgaver, fikk jeg ansvar for lager og bestilling Behandling, sykehuset, DPS Behandling, LHL – klinikken Frivillig, sykehjem Anonymkode: 067d2...0b0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 Skjønner godt hvordan du har det TS. For jeg er nemlig i lignende situasjon! Jeg har blitt oversett av NAV i lang tid. Venter i evigheter på at de skal ringe meg tilbake, for så å ikke hjelpe meg med noe enn å gi meg råd om å søke alle mulige jobber. Jeg vet hva jeg vil, og har snakket med dem om det, men nada. En gang fikk jeg nok og kjeftet dem ned, og det tok jaggu meg ikke lang tid før jeg ble oppringt av en veileder som hjalp meg å komme i gang. Så fort jeg fikk klarsignal fra ham, fant jeg meg praksisplass, informerte ham om det og kontrakten ble laget iløpet av tre dager. Jeg tror praksisplass er en fin ting. Det er en fot innafor. Vanligvis er varigheten på 3 mnd., og etter det - om man viser seg dyktig - kan man få jobb, da som regel vikariat. Meget vanskelig å få fast jobb uten fagbrev, men så lenge man jobber, så er ikke veien til fagbrevet langt unna. Husk at alle de timene du jobber blir fratrukket ved eventuell utdanning du måtte ta i fremtiden. Voksnes læringssenter er et alternativ. Du kan også sjekke om det er Nettundervisning for helsefag i fylket ditt. Anonymkode: 7d3cc...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er lite realistisk å søke job, med dette Anonymkode: 067d2...0b0 Å herregud så forbanna tafatt du er!! Det SKRIKES etter folk på sykehjem, du har i tillegg erfaring fra før, med et minimum av innsats er det null problem å skaffe seg jobb. Men du vil klage. Klage, sutre, gnåle om nav, klage litt til, som en ekte naver. Anonymkode: f0780...8e5 7 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er lite realistisk å søke job, med dette Anonymkode: 067d2...0b0 Du kan ikke gi opp før du har prøvd. Om du ikke har lyst til å havne i nav-mølla for resten av livet er det nå som ung du har sjansen til å komme deg ut av det. Det er livet ditt og fremtiden det er snakke om her som betyr at du må brette opp ermene og gjøre det du kan får å få en jobb. Det er ingen som ringer på døra di og spør om du vil ha jobb. Ta kontakt med kommunen og sett deg opp som vikar eller søk jobb med det du har. Kontakt vikarbyråer og søk på alt du kommer over på finn eller andre plattformer. Det første jeg så i din cv var at du har hatt ansvar for lager og bestilling. Det andre jeg så var at du nå er frivillig som forteller at du vil noe. Med din bakgrunn bør det absolutt være mulig å få noen vakter på et sykehjem eller et eller annet innen lager/plukking. Kanskje ikke akkurat drømmescenarioet, men det er et sted å begynne. Er også en mulighet å vurdere trucklappen, det kan være en billett inn i et vikariat. Anonymkode: c8599...042
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å herregud så forbanna tafatt du er!! Det SKRIKES etter folk på sykehjem, du har i tillegg erfaring fra før, med et minimum av innsats er det null problem å skaffe seg jobb. Men du vil klage. Klage, sutre, gnåle om nav, klage litt til, som en ekte naver. Anonymkode: f0780...8e5 ok, skal slutte å syte. Jeg ringe nærmeste sykehjem og barnehage om praksisplass i morgen. Jeg sende også cv og søknader til de ulike vikarbyråene, selv om sannsynligheten for at jeg får noe jobb der er lite. Har ikke jobbet frivillig siden korona. Jeg melde meg opp til privatisteksamen til høsten. Jeg har egentlig ikke "strøket" i norsk, bare i matte. Men jeg må ta norsken på nytt for å dekke kravet til sykepleien. Hvis jeg får 4 i muntlig norsk og minst 2 i matte, så kan jeg søke. Det er null problem med matten, den skal jeg skal få unnagjort til høsten. Norsken er jeg ikke så sikker på, har ikke økonomi til betale for sonans og kan heller ikke ta lån hos lånekassen når du bor i kommunal bolig. .... ts Anonymkode: 067d2...0b0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ok, skal slutte å syte. Jeg ringe nærmeste sykehjem og barnehage om praksisplass i morgen. Jeg sende også cv og søknader til de ulike vikarbyråene, selv om sannsynligheten for at jeg får noe jobb der er lite. Har ikke jobbet frivillig siden korona. Jeg melde meg opp til privatisteksamen til høsten. Jeg har egentlig ikke "strøket" i norsk, bare i matte. Men jeg må ta norsken på nytt for å dekke kravet til sykepleien. Hvis jeg får 4 i muntlig norsk og minst 2 i matte, så kan jeg søke. Det er null problem med matten, den skal jeg skal få unnagjort til høsten. Norsken er jeg ikke så sikker på, har ikke økonomi til betale for sonans og kan heller ikke ta lån hos lånekassen når du bor i kommunal bolig. .... ts Anonymkode: 067d2...0b0 Nei, ikke praksisplass. Du skal søke om jobb. Send inn åpne søknader til barnehager og sykehjem, ev også hjemmesykepleien. Lykke til på eksamen! Anonymkode: f9169...357 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #15 Skrevet 24. februar 2022 Du kan få ta fagene gratis på voksenopplæring om du kontakter din fylkeskommunes voksenopplæringsavdeling. Du er kvalifisert så lenge du ikke har fullført utdanning. Da kan du ta fagene på deltid og søke deg jobb på dagtid. Hvilket fylke bor du i? Anonymkode: 7e93b...835 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #16 Skrevet 24. februar 2022 Du har et hull i CV'en på seks år? So what? Jeg har et hull på 9 1/2 år, men kom meg likevel ut i jobb igjen. Og nå har jeg igjen et hull på 2 år, men fikk akkurat ny jobb. Ansatt som ufaglært, for jeg orker ikke å jobbe med det jeg er utdannet som. Det er det mange som gjør. Så er bare å søke, ikke sutre over at NAV ikke ordner hver minste ting for deg. Anonymkode: e1af7...a0e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #17 Skrevet 24. februar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, ikke praksisplass. Du skal søke om jobb. Send inn åpne søknader til barnehager og sykehjem, ev også hjemmesykepleien. Lykke til på eksamen! Anonymkode: f9169...357 Støttes. Ikke praksisplass TS. Søk på vanlig måte fordi det gir deg best muligheter. Du er vanlig arbeidssøker nå som har noe å tilby. Ikke glem det og det er det du skal fortelle dem :) Anonymkode: c8599...042 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #18 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): og kan heller ikke ta lån hos lånekassen når du bor i kommunal bolig. .... ts Anonymkode: 067d2...0b0 Må du slutte å trolle. Lånekassa bryr seg katta om hvem som eier boligen du bor i. Anonymkode: 52cc8...c18
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #19 Skrevet 24. februar 2022 Her var det mye rart i historien din. Klart du kan søke lån i Lånekassen. Du kan fint få jobb selv om du ikke har studiekompetanse. Du kan ta fag som privatist, og på voksenopplæring. Anonymkode: 88f2c...d98
Mandagsunge Skrevet 24. februar 2022 #20 Skrevet 24. februar 2022 Med det sagt at eg aldri har hatt fulltidsjobbar utan kompetansekrav: Er du avhengig av Nav fordi du ikkje har fullfurt VGO? Med dei faga høyrast det ut som du gjekk studspes, men når du snakkar om fagbrev, har du noko bakgrunn frå YF? I så fall ville eg teke kontakt med VGS og spurt om moglegheita for "kompetansebevis", som ikkje er eit fagbrev men eit papir på at du har bestått fleire yrkesfaglege programfag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå