Gå til innhold

Er det vanskeligere for meg å lære noe nytt som voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å studere, men jeg har hørt at det er mye tøffere nå som jeg er 34 år, stemmer det? Ble litt satt ut, jeg er ikke en tenåring lengre men trodde ikke det ville gjøre det vanskeligere. 

Hva tror dere? :) Kan en gammel hund lære nye triks? 

Anonymkode: f6677...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok bachelor som 30 med b i snitt, fikk mest 3 og 2 på vgs selv om jeg gjorde en innsats den gangen. Undret meg hvor mye lettere det var å lære ting jeg, til tross for at fagene var mye vanskeligere enn jeg var vant til 😄 Go for it!

Anonymkode: ca3d4...58b

Skrevet

Man er kanskje litt tregere, men samtidig har du kanskje mer disiplin. Det er ihvertfall ikke for sent, folk studerer i alle aldre.

Anonymkode: a20d4...ca0

Skrevet

Det kan jo være enklere og når du er mer motivert. Jeg har flere studieglade venner som har tatt så mye etterutdanning at det halve kunne vært nok men de elsker det og tar det enklere nå enn når de var yngre for nå har de jo erfaringen med seg.

Skrevet

Jeg er over 40 og studerer litt ved siden av full jobb. Jeg tenker på læring som en muskel, så det er absolutt noe som kan trenes opp selv om den har vært slapp noen år. Jeg måtte lese meg litt opp på studieteknikk, men nå vil jeg si at jeg lærer mer effektivt enn mange. Modenheten jeg har fått med åra kommer godt med.

Og du, ikke snakk deg selv ned ved å omtale deg selv som en gammel hund.

Anonymkode: f7962...929

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har så lyst til å studere, men jeg har hørt at det er mye tøffere nå som jeg er 34 år, stemmer det? Ble litt satt ut, jeg er ikke en tenåring lengre men trodde ikke det ville gjøre det vanskeligere. 

Jeg er 44 og tar ting MYE lettere nå enn da jeg var 24. Jeg husker bedre fordi jeg er mer fokusert.. mer engasjert og ikke så lett å distrahere. Jeg er dyktigere akademisk fordi jeg er bedre på drøfting. Men, det skal legges til at jeg studerer noe jeg virkelig har lyst til og brenner for. Føler heller ikke jeg må jobbe skjorta av meg, leser fordi jeg vil, om du skjønner. Mange i klassen er rundt 50, elsker når alderen i klassen er så variert, - alle aldre har mye å lære av hverandre 🙂 

Anonymkode: 140d7...d4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig kan du lære deg nye ting selv om du er voksen. At det ofte blir trukket frem at det er vanskeligere å ta en utdannelse i voksen alder, handler jo mer om de praktiske tingene, tidsklemma osv.

Skrevet

For min del handler det mer om hvor engasjert jeg er i ting. 

Anonymkode: 96c44...a0d

Skrevet

Jeg prøvde å studere som 29-åring. Med trykk på "prøvde". Hadde da to barnehagebarn, og var egentlig oppslukt i familielivet. Orket ikke ta eksamener, men møtte opp på forelesninger jeg anså som interessante. Vil si det var givende, men var mest en hobby. 

Kjenner andre som helst klart har klart å studere i 30- og 40-årene, med full jobb og familieliv ved siden av. Noen er jo så dyktige at jeg får bakoversveis. Men hjelper nok å ha en partner som tar seg av barna (om man har barn, da).

Anonymkode: d5d56...79e

Skrevet

Høres rart ut. Kjenner mange som har byttet karriere med fult familieliv og jobb. Kommer nok mest an på motivasjonen. Jeg er voksen men er glad i språk og holder på å lære meg mitt tredje fremmedspråk på egenhånd.  

Anonymkode: 210cf...d88

Skrevet

Dette var veldig oppmuntrende 😊 Takk for svarene deres.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...