Gjest Sissi Skrevet 26. oktober 2005 #1 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg har nå et problem - og før jeg kontakter forbrukerrådet eller advokat tenkte jeg å høre om noen her inne kan svare litt. Har leilighet som jeg leier ut. Leietaker ville etter kort tid likevel ikke bo der. Greit nok. Men - vedk. vil ikke godta at h*n faktisk må si opp, forsøker i stedenfor å heve kontrakten. Dette selvsagt for å unngå ansvar for husleie. Det er innbetalt depositum, så jeg har mulighet til å få erstattet tapt husleie (og div som h*n har ødelagtag). Men - spørsmålet mitt er egentlig: kan jeg kreve husleie for hele oppsigelsesperioden selv om jeg får leid ut på nytt før den er utløpt? Vet noen hvor "strenge" krav banken stiller for at jeg skal få ut depositumspengene? Takknemlig hvis noen vet
Gjest Violetta Skrevet 26. oktober 2005 #2 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg har nå et problem - og før jeg kontakter forbrukerrådet eller advokat tenkte jeg å høre om noen her inne kan svare litt. Har leilighet som jeg leier ut. Leietaker ville etter kort tid likevel ikke bo der. Greit nok. Men - vedk. vil ikke godta at h*n faktisk må si opp, forsøker i stedenfor å heve kontrakten. Dette selvsagt for å unngå ansvar for husleie. Det er innbetalt depositum, så jeg har mulighet til å få erstattet tapt husleie (og div som h*n har ødelagtag). Men - spørsmålet mitt er egentlig: kan jeg kreve husleie for hele oppsigelsesperioden selv om jeg får leid ut på nytt før den er utløpt? Vet noen hvor "strenge" krav banken stiller for at jeg skal få ut depositumspengene? Takknemlig hvis noen vet ← Hvorfor skulle du i så fall få dobbel husleie for samme leiligheten?
sushigirl Skrevet 26. oktober 2005 #3 Skrevet 26. oktober 2005 Hei! Tviler på at du kan kreve husleie fra den som ville heve kontrakten, dersom du får nye leietakere. Det kravet banken setter for utbetaling av depositum, er at du og leietaker er enige om beløpet som skal trekkes av depositumet. Dersom du og leietaker ikke blir enige dere imellom, må saken gå til Forliksrådet e.l. Da vil banken avvente resultatet derfra.
Gjest Piper Skrevet 26. oktober 2005 #4 Skrevet 26. oktober 2005 Sleipt å kreve husleie når du har fått leid den ut igjen. Da ville jeg som leieboer krevd at leiligheten var min til leietiden gikk ut, og derfor kan du heller ikke leie den ut før tiden er ute. Så nei, du kan ikke kreve å ta husleie av to ulike personer, for den som har oppsigelsestid og må betale leie, kan faktisk bo i leiligheten til leietiden går ut.
liv Skrevet 26. oktober 2005 #5 Skrevet 26. oktober 2005 Nei du kan ikke kreve leie om du har nye leietagere, men du trenger heller ikke skaffe nye før oppsigelsesperioden er over da..
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 27. oktober 2005 #6 Skrevet 27. oktober 2005 Takk Liv - for et saklig svar. La meg ellers si det sånn: hadde leietaker oppført seg som folk - så hadde jeg overhode ikke vurdert å gjøre annet enn å leie ut raskest mulig, trekke fra skyldig husleie fra depositumet og ferdig med sak. Når h*n imidlertid forsøker å lure meg, samtidig som h*n har drevet herverk i leiligheten, så ser jeg faktisk ingen grunn til å være "grei". Ergo vil jeg ha klarhet i mine rettigheter - ikke hva andre mener er moralsk riktig. Og jada - jeg har vært leietaker i ganske mange år også , så jeg kan den siden av saken og.....
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Men - spørsmålet mitt er egentlig: kan jeg kreve husleie for hele oppsigelsesperioden selv om jeg får leid ut på nytt før den er utløpt? Vet noen hvor "strenge" krav banken stiller for at jeg skal få ut depositumspengene? ← Nei, det kan du ikke. Men dersom han har ødelagt noe i leiligheten kan du selvsagt trekke det fra depositumet, i tillegg til tapt husleie. Selv om han har vært dust synes jeg utleier bør holde seg til reglene. (I tillegg til at loven er lagd for å gi leietaker størst beskyttelse.) Det er heller ikke banken som skal avgjøre hvem som får depositumet. Dersom dere ikke blir enige dere i mellom må dere vel til forliksrådet ol. Endret 27. oktober 2005 av Varg-Menja
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 27. oktober 2005 #8 Skrevet 27. oktober 2005 Det er jo holde meg til reglene jeg gjerne vil..... og da trenger jeg å vite hva de er.
Gjest Violetta Skrevet 27. oktober 2005 #9 Skrevet 27. oktober 2005 Takk Liv - for et saklig svar. La meg ellers si det sånn: hadde leietaker oppført seg som folk - så hadde jeg overhode ikke vurdert å gjøre annet enn å leie ut raskest mulig, trekke fra skyldig husleie fra depositumet og ferdig med sak. Når h*n imidlertid forsøker å lure meg, samtidig som h*n har drevet herverk i leiligheten, så ser jeg faktisk ingen grunn til å være "grei". Ergo vil jeg ha klarhet i mine rettigheter - ikke hva andre mener er moralsk riktig. Og jada - jeg har vært leietaker i ganske mange år også , så jeg kan den siden av saken og..... ← Om leietager har drevet hærverk så noe er ødelagt er det helt kurant å kreve erstatning gjennom det via depositumet. Men å blande husleien inn i det blir feil.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #10 Skrevet 27. oktober 2005 Dersom leietager har ødelagt noe kan du trekke reelle kostnader for å få det fikset/erstattet fra depositumet. Dersom dere blir enige dere i mellom om beløp får dere ordnet dette i banken, hvis ikke blir det mer omstendelig med å gå via forliksråd etc..
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg har nå et problem - og før jeg kontakter forbrukerrådet eller advokat tenkte jeg å høre om noen her inne kan svare litt. Har leilighet som jeg leier ut. Leietaker ville etter kort tid likevel ikke bo der. Greit nok. Men - vedk. vil ikke godta at h*n faktisk må si opp, forsøker i stedenfor å heve kontrakten. Dette selvsagt for å unngå ansvar for husleie. Det er innbetalt depositum, så jeg har mulighet til å få erstattet tapt husleie (og div som h*n har ødelagtag). Men - spørsmålet mitt er egentlig: kan jeg kreve husleie for hele oppsigelsesperioden selv om jeg får leid ut på nytt før den er utløpt? Vet noen hvor "strenge" krav banken stiller for at jeg skal få ut depositumspengene? Takknemlig hvis noen vet ← Det er vel ikke noe problem for deg når du får leid ut før tiden er ute. Nei du kan IKKE kreve husleie fra begge to. Ei heller røre depositum til dette formål. Du kan heller ikke bare ta penger ut av depositumet for ødelagte ting. LEIER SKAL FAKTISK VÆRE ENIG MED DEG I DET. sELVSAGT HAR DU I KONTRAKTEN AT ALT VAR TIPP/TOPP FØR INNFLYTTING SÅ STÅR DU STERKERE.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 2. november 2005 #12 Skrevet 2. november 2005 Hei! Jeg er selv utleier og anbefaler deg aa ta kontakt med huseiernes landsforbund HML. Jeg har vaert medlem hos dem i mange aar og faatt god hjelp ved problemer ved utleie, du har ogsaa et visst antall timer i aaret gratis advokat raadgiver som er spesialisert paa disse temaene. Gode leiekontrakter kan du ogsaa faa.. Koster bare 350kr i aaret eller noe.. Anyway.... Jeg vet ikke sikkert om du kan kreve tre mnd selv om du har faatt leid ut det kan evt de svare deg paa.. Jeg anbefaler deg derimot aa faa leid ut fortest mulig siden du sikkert har 3mnd dep og du trenger jo penger for haerverket ogsaa.. saa du ikke gaar i minus av hva du kan kreve..For hvis det ikke blir igjen noe av depositumet som da blir til han, regner jeg med han er typen som aldri i livet vil bli med deg til banken aa gjoere den opp.. Han vil jo ha igjen resterende penger ellers blir det jo ikke noe paa han. Lykke til... Fortell hvordan det gaar da!
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 2. november 2005 #13 Skrevet 2. november 2005 Hei igjen... Jeg ser jeg skrev feil det er HL ikke HML, hjemmesiden er forresten www.huseierne.no
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 2. november 2005 #14 Skrevet 2. november 2005 Og en ting til..... Jeg ser de skriver over her at du IKKE kan kreve husleie av depositumet. Er ikke helt enig der. Vel jeg er er enig hvis du faar leid ut, men faar du ikke leid ut har du krav paa og full rett til aa ta husleie av depositumet hvis han IKKE betaler husleie frem til du finner en annen. Regner med det staar svart paa hvitt i kontrakten at han har oppsigelsestid(sikkert 3mnd) og det har han jo skrevet under paa ogsaa. Kontrakt er kontrakt!! Han krever ogsaa aa stille leiligheten til disposisjon for visning etter avtale med deg under oppsigelsestiden.. Jeg anbefaler deg og ha all kontakt med han skriftlig, sende brev rekomandert.
Superlammet Skrevet 3. november 2005 #15 Skrevet 3. november 2005 Gjest_Elisabeth kommer med veldig mange gode råd. Kort oppsummert: - Du kan kreve at depositumet dekker hærverk. - Du kan kreve at depositumet dekker ubetalt husleie i leie/oppsigelsesperioden. - Du kan inngå en avtale om at nåværende leietaker betaler husleie frem til du får en ny leietaker, men ikke utover oppsigelsestiden. F.eks du kan avtale at nåværende leietaker betaler fra 1. til 15. og den nye leietakeren betaler fra 15. til 30.. - Hvis ikke nåværende leietaker er enig i kravet ditt blir saken tatt videre til Forliksrådet. Hverken leietaker eller utleier kan få utbetalt depositumet uten at den andre parten samtykker. Uansett lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #16 Skrevet 3. november 2005 Den tiden man betaler leie for skal man fult ut disponere boligen. Du kan IKKE ta dobbel leie. Det har ingeting med "å være grei" å gjøre, for det å forsøke å ta dobbel leie for samme bolig er svindel!
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 3. november 2005 #17 Skrevet 3. november 2005 Takk for flere innspill Jeg har fått leid ut igjen, da den ekle leietakeren heldigvis flyttet ut uten problemer. Iflg. banken kan jeg dermed kun kreve husleie fram til ny utleiedato, da jeg ikke skal ha dobbel husleie. Fair enough! Iflg. banken er det også uproblematisk å utbetale husleiekrav fra depositumet, når man kan vise at leietaker ikke har betalt det. Og det kan jeg. Det har vært noe skriftlig (rekommandert!) korrespondanse mellom meg og ekkel leietaker, og dersom h*n ikke godtar mitt krav mot depositumet, vil jeg kontakte forliksrådet evt. advokat. Ser ingen grunn til å drive med nyttesløs korrespondanse. Og jada - jeg har vært sakligheten selv (i motsetning til leietaker....) Det burde ikke overraske meg at folk oppfører seg som denne personen, men det gjør det likevel. På den annen side: jeg er veldig, veldig glad for at h*n forlot leiligheten og leverte tilbake nøkler, og at det viste seg enkelt å leie ut igjen (selv om jeg får en del heft og plunder fordi jeg sitter et annet sted, og derfor må bruke venner for sånt).
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #18 Skrevet 3. november 2005 På den annen side: jeg er veldig, veldig glad for at h*n forlot leiligheten og leverte tilbake nøkler, og at det viste seg enkelt å leie ut igjen (selv om jeg får en del heft og plunder fordi jeg sitter et annet sted, og derfor må bruke venner for sånt). Det skal du være glad for, ja.. Mine foreldre leide ut et hus til en som sluttet å betale, men nektet å flytte.. Og ødela!!! Han rev ned gjerdet rundt hagen, satten en snøskuter i hagen (som rustet) osv. Til slutt reiste mamma til moren hans og tok en prat med henne. Hun viste seg å være ei real dame som tok turen fra vestlandet og "kastet ut" sønnen.. Vaske gjorde hun til og med.. Mine foreldre mangler altså leie for til sammen 8 måneder og har ødeleggelser for flere titusen. Og de kan se langt etter å få tilbake noe av det noen gang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå