Gå til innhold

Kan man bli nektet av huseier å montere hjelpemidler hjemme når man har blitt pleietrengende

Englejenta

Anbefalte innlegg

Min mor har vært på ett sykehjem over noen uker nå.

Hun skal etter det som er bestemt hjem til sin egen leide leilighet om 1 uke.

Det er bestilt hjelpemidler til henne fra fysioterapeut og vi har fått beskjed om å montere 4 håndtak i boligen slik at min mor kan komme seg opp av sengen og inn og ut på do.

Huseieren ble ikke begeistret for dette,  og jeg kjenner jeg ble så tom etter denne samtalen.

Så spørsmålet er:

Kan huseier nekte å la dette bli montert?  - eller har min mor rettigheter på sin side?

Hun har 3 mnd oppsigelse og har vært syk i 2 mnd nå.  Husleien er betalt hele veien.  Og det er IKKE levert inn noen oppsigelse på dette leieforholdet.

Endret av Englejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se uthevet 

husleieloven 

§ 5-4.Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig

Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.

Leieren kan ikke uten utleierens samtykke foreta forandringer i husrommet eller på eiendommen for øvrig.

Leier av bolig kan med utleierens godkjenning gjennomføre tiltak på eiendommen som er nødvendige på grunn av leierens eller husstandsmedlemmers nedsatte funksjonsevne. Leier av lokale kan med utleierens godkjenning sette opp vanlige skilter, markiser o.l. Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn.

Anonymkode: 27800...8d2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan regelverket er, men som huseier/utleier selv, så hadde jeg ikke godkjent at det ble montert hjelpemidler på badet. Altså hjelpemidler der det blir permanente skader på flisene (gulvmontert håndtak på hver side av toalettet f.eks). Hvis badet hadde vært gammelt og likevel snart skulle rehabiliteres så hadde det vært ok. Håndtak på vanlige vegger hadde vært ok, det går an å sparkle og male senere. 

Det er jo veldig synd å komme i en slik situasjon, men akkurat det er en av baksidene ved å ikke eie selv.

Kommunen kan ikke hjelpe henne med en mer eget leilighet da? 

Anonymkode: a1832...520

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godkjenning etter første og annet punktum kan ikke nektes uten saklig grunn.

Jeg tviler på at ønsket om å unngå skruehull regnes som saklig grunn. 

Anonymkode: 1dae1...e6f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan regelverket er, men som huseier/utleier selv, så hadde jeg ikke godkjent at det ble montert hjelpemidler på badet. Altså hjelpemidler der det blir permanente skader på flisene (gulvmontert håndtak på hver side av toalettet f.eks). Hvis badet hadde vært gammelt og likevel snart skulle rehabiliteres så hadde det vært ok. Håndtak på vanlige vegger hadde vært ok, det går an å sparkle og male senere. 

Det er jo veldig synd å komme i en slik situasjon, men akkurat det er en av baksidene ved å ikke eie selv.

Kommunen kan ikke hjelpe henne med en mer eget leilighet da? 

Anonymkode: a1832...520

Det er fullt mulig å skru opp hjelpemidler i fugene mellom flisene, evt bare bytte ut den ene flisen etterpå. 
Jeg leier selv ut en nyoppusset leilighet til en eldre dame og hun får selvfølgelig installert hjelpemidler om hun trenger det! Men jeg ville gjerne vært med under monteringen for å godkjenne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillpia skrev (1 minutt siden):

Det er fullt mulig å skru opp hjelpemidler i fugene mellom flisene, evt bare bytte ut den ene flisen etterpå. 
Jeg leier selv ut en nyoppusset leilighet til en eldre dame og hun får selvfølgelig installert hjelpemidler om hun trenger det! Men jeg ville gjerne vært med under monteringen for å godkjenne.

Problemet er ikke at flisen blir ødelagt, men at det blir hull i membranen under. 

Anonymkode: 20d82...026

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dessverre ikke godkjent dette selv som utleier, da det  ødelegger fuktsperren. 

Men det finnes mange mobile hjelpemidler som ikke krever fastskruing? 

Anonymkode: 41147...a36

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bad har vi satt opp håndtak som ble festet med sugekopp da svigerfar var dårlig. Den holdt godt for oss.

Anonymkode: 41451...554

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Problemet er ikke at flisen blir ødelagt, men at det blir hull i membranen under. 

Anonymkode: 20d82...026

Hørt om monteringslim?

Anonymkode: 1dae1...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med hjelpemiddelsentralen/ergoterapeut.

Det finnes hjelpemidler som ikke krever at noe skrues fast. Det kan en søke om og få gratis via hjelpemiddelsentralen. Dette er kommunal tjeneste.

Har selv toalettforhøyer med gode ermlener som brukes for å reise seg enkelt. Denne festes bare direkte på toalettet i stedet for vanlige toalettsetet. At toalettet blir høyere gjør også i seg selv at det er lettere å komme opp i stående.

Det finnes håndtak med sugekopper, om det er flis eller annet glatt overflate.

Til dusj får en dusjstol som også kan reguleres i høyden og har håndtak så det er lett å reise seg.

Til senga finnes det f.eks er stativ med håndtak som kan stå ved siden av, som en bruker til å dra seg opp.

En kan ha rullator med brems og elektrisk motor som hjelper en å reise seg fra seng.

En kan sette sengeforhøyere under bena på sengen, så den ikke blir så lav. Lettere å reise seg.

Og helt sikkert andre muligheter jeg ikke kommer på i farten.

Ta kontakt med rehabiliteringskontor (el.l) i kommunen, og be om å få hjemmebesøk. Da går de gjennom leiligheten og ser på hva som kan gjøres for å hjelpe henne til å være mest mulig selvstendig.

Anonymkode: 20974...5c7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har selv toalettforhøyer med gode ermlener som brukes for å reise seg enkelt. Denne festes bare direkte på toalettet i stedet for vanlige toalettsetet. At toalettet blir høyere gjør også i seg selv at det er lettere å komme opp i stående.

Dette har mine aldrende foreldre også, de håndtakene er helt supert og veldig solide. At doen er høyere er også for dem et veldig pluss. 

Anonymkode: 0e92f...c60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/blobs/produktblade/24577.pdf?r=24022022185411 kan man få på varig utlån fra NAV. Ergoterapeut i kommunen eller på sykehuset søker for dere. Den står i spenn mellom gulv og tak, og behøver ikke skrus fast. En slik kan man f.eks. ha ved siden av seng og sofa/lenestol.

Til toalettet kan dere få nytt sete med armlener og med eller uten forhøyer. Man bytter enkelt ut eksisterende toalettsete. Gjort på ti min. Når hun flytter derfra kan man raskt montere på gammelt toalettsete igjen.

Når det gjelder håndtak som festes med sugekopp er det store kvalitetsforskjeller hos de ulike produsentene. Jeg har god erfaring med denne https://www.gymo.no/daglige-hjelpemidler-adl/forflytning-og-forhoyningshjelpemidler/stottehaandtak-mobil-m/-indikator-30cm. Den har også et antiskli-belegg som gjør at man får godt grep også med våte hender. 
Anbefaler at dere monterer et håndtak ved toalettdøren dersom det er dørterskel. Selv lave dørterskler kan være krevende å forsere når man har gangvansker. I tillegg kan det være lurt med et håndtak ved vasken. 

Skal hun bruke kjøkkenet selv?
Er hun i form til å oppholde seg i stuen eller ligger hun kun i sengen? 

Anonymkode: 2ec12...30a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som flere andre her heller ikke godtatt at det ble skrudd fast noe på badet som ødela fuktsperren. Men som flere nevner finnes det andre hjelpemidler som kan brukes. Evt kan dere jo sjekke ut muligheten for å søke omsorgsbolig?

Anonymkode: a83d9...739

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...