Gå til innhold

Erfaringer privat vs. offentlig sektor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun erfaringer med ulike stillinger i privat sektor. Jeg har lurt på om det er verdt å prøve seg i offentlig sektor hvis jeg skal bytte jobb (er i 40-årene). Er det noen som har erfaringer med begge deler og vil dele? 

Anonymkode: e0c3c...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet begge steder og er nå statlig ansatt. Det er en annen ro og trygghet nå. Selv om det er noe lavere lønn så veier sommertid og trygg jobb opp for lavere lønn. 
Privat var fint det også, når bedriften gikk bra. Så kom dårligere år og mange mistet jobben. Den usikkerheten oppsøker jeg ikke igjen. 

Jeg er utdannet innen økad, og måtte gjennom et vikariat før jeg fikk fast. Opplever det som ganske vanskelig å få statlig eller kommunal jobb, men det kommer nok litt an på sted og bakgrunnen din.

Anonymkode: ec625...ba4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har jobbet begge steder og er nå statlig ansatt. Det er en annen ro og trygghet nå. Selv om det er noe lavere lønn så veier sommertid og trygg jobb opp for lavere lønn. 
Privat var fint det også, når bedriften gikk bra. Så kom dårligere år og mange mistet jobben. Den usikkerheten oppsøker jeg ikke igjen. 

Jeg er utdannet innen økad, og måtte gjennom et vikariat før jeg fikk fast. Opplever det som ganske vanskelig å få statlig eller kommunal jobb, men det kommer nok litt an på sted og bakgrunnen din.

Anonymkode: ec625...ba4

Takk for svar. Det er vel staten jeg synes virker mest interessant også. Skjønner det du sier med tryggheten. Jobber selv i en bransje som er utsatt nå. Det var nære på i 2020. Men lønna er bra 😔

Anonymkode: e0c3c...0e4

Skrevet (endret)

Ønsker du mindre jobbtider, mer ferie og stabilitet, da velger du offentlig sektor. Ønsker du mer jobbing, høyere lønn og instabilitet, da velger du privat-sektor. 
Erfaring fra begge to. 

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har erfaring fra kommunal og privat sektor. Saksbehandling/rådgiverstillinger på masternivå. 

Min erfaring er at arbeidsmengden og tempoet er minst like høyt i offentlig som i privat sektor, men som andre sier er det mer sikkerhet i en offentlig stilling.

De private arbeidsplassene jeg har hatt har dessuten vært mye mer uprofesjonelle som arbeidsgivere, men det varierer nok en hel del med type virksomhet. Lønna er lavere i det offentlige, men for min del ikke så mye lavere at det er en ulempe. Den største ulempen med det offentlige er avstanden mellom idé og beslutning. Samtidig er dette en del av det som gjør det offentlige til en sikrere arbeidsplass: formalitetene og tjenestevei skal sikre at ting faktisk går riktig for seg. 

Anonymkode: c46d9...223

• Liker 3
Skrevet

Lederne i det offentlige har vært mye hyggeligere.

Anonymkode: 87b25...609

Skrevet

Som nyutdannet siviløkonom jobbet jeg i mange år i privat sektor, men på to ulike arbeidsplasser.  Begge var store, men ikke så store at en ikke ble lagt merke til.  Lønnen var god, og også pensjonsavtalen som bedriftene hadde. Arbeidsdagene kunne være lange og ofte satt jeg på kveldene med saker som jeg måtte sette meg inn i.  Samtidig var det utrolig spennende å være med!  

Tilfeldigheter gjorde at jeg  nå jobber i offentlig sektor, i sykehus.  Jeg er økonomisk rådgiver for et par store avdelinger.  Det burde vært interessant, men det er ikke. Grunnen er at Avdelingslederne egentlig ikke er interessert i tiltak og budsjettoppfølging. De gjør bare det de må, og vet at det ikke lønner seg (for dem personlig)  å gjøre store og dramatiske endringer.   

Det nærmer seg pensjonsalder for meg.  Derfor blir jeg.  Hadde jeg vært 40 hadde jeg løpt! 

Anonymkode: 63aae...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...