Gå til innhold

Klagetråden for oss med valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan vi klage litt om valper? Jeg elsker den nye hunden vår. Han er så artig. Men vi ER SLITNE! Vi sover dårlig for han må ut. Bæsjing er vanskelig, det gjør han ikke i hagen. Og vi har så mye bitemerker! Antibac sviiiir.

Flere der ute?

Anonymkode: 36645...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Kan vi klage litt om valper? Jeg elsker den nye hunden vår. Han er så artig. Men vi ER SLITNE! Vi sover dårlig for han må ut. Bæsjing er vanskelig, det gjør han ikke i hagen. Og vi har så mye bitemerker! Antibac sviiiir.

Flere der ute?

Oh yes!! Valp 4 mnd. Biter og hopper som en gal. Har uhell inne (tar valpen ofte ut), separasjonsangst. Spiser på ALT på veien. Mye å trene på... 

Anonymkode: fde05...66f

Skrevet

Denne tråden trenger jeg nå! Jeg kommer aldri til å angre på hunden, men valpetiden er overveldende!

Han sover heldigvis godt om natta. Men de tre siste kveldene nekter han å sove før han har dratt senga rundt og rundt på soveromsgulvet i mange, mange minutter.

Han hopper og biter. Til den grad at vi blir bekymret. Prøver å stagge det med "sitt" når han hopper, det funker noen ganger. Bitingen har blitt til blods noen ganger. Prøver å bytte fingre mot leker eller tyggepinne, men han synes ikke det er like interessant vil bare bite hender eller klær. 

Han sover alt for lite. Kanskje 10-12 timer i stedet for 20. Sikkert derfor han leker så ekstremt voldsomt, og hopper og biter. Vi blir helt fortvilt, han våkner av hver minste lyd! I dag har vi tvunget ham inn i buret flere ganger, og det ser ut til at det er det eneste som hjelper, etter lengre hyling. Så vi er nødt til å prøve å fortsette med det, hvis han får sove da.

Vi går på valpekurs, ser youtube-videoer og leser hundebøker, Prøver å følge råd og tips. Men er redd for å gjøre feil som preger ham som voksen, særlig når tipsene ikke funker på ham.

15 uker nå, og gir ingen signaler om at han må på do, så det er omtrent 50/50 om det skjer ute eller inne. Går ut hver time, og etter søvn og mat.

Men - han er nydelig.

Anonymkode: d3caf...d81

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne tråden trenger jeg nå! Jeg kommer aldri til å angre på hunden, men valpetiden er overveldende!

Han sover heldigvis godt om natta. Men de tre siste kveldene nekter han å sove før han har dratt senga rundt og rundt på soveromsgulvet i mange, mange minutter.

Han hopper og biter. Til den grad at vi blir bekymret. Prøver å stagge det med "sitt" når han hopper, det funker noen ganger. Bitingen har blitt til blods noen ganger. Prøver å bytte fingre mot leker eller tyggepinne, men han synes ikke det er like interessant vil bare bite hender eller klær. 

Han sover alt for lite. Kanskje 10-12 timer i stedet for 20. Sikkert derfor han leker så ekstremt voldsomt, og hopper og biter. Vi blir helt fortvilt, han våkner av hver minste lyd! I dag har vi tvunget ham inn i buret flere ganger, og det ser ut til at det er det eneste som hjelper, etter lengre hyling. Så vi er nødt til å prøve å fortsette med det, hvis han får sove da.

Vi går på valpekurs, ser youtube-videoer og leser hundebøker, Prøver å følge råd og tips. Men er redd for å gjøre feil som preger ham som voksen, særlig når tipsene ikke funker på ham.

15 uker nå, og gir ingen signaler om at han må på do, så det er omtrent 50/50 om det skjer ute eller inne. Går ut hver time, og etter søvn og mat.

Men - han er nydelig.

Høres ut som oss da valpen var på den alderen. Det meste gikk over, men tenåringstiden er ikke lett den heller.

Anonymkode: 75170...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger meg på. 
Når vi skaffet oss valp så var vi innstilt på realt arbeid siden vi har en krevende rase. Men så tenkte jo vi at det kom først når hunden var i puberteten. 
Alle romantiserer valpetiden, men ingen forteller hvor grusomt det er med all nattevåk.

Faktisk så fortalte ingen oss hvor ofte de trengte å tisse til alle døgnets tider. ikke en gang oppdretter💀 og ingen forteller hvor lenge det varer  

Nå mister vår tenner og den bitingen er horribelt! Vår er visstnok ikke den værste, men det er jo ikke gøy. 
Jeg føler også at det er underkommunisert hvor viktig den første pregningsperioden er og hvor lenge den varer. Svært få av de andre jeg har møtt med valp kjenner til dette😨
OG! Andre hundeeiere som ikke plukker opp bæsj, jeg blir helt sjokkert 😱

Utover det så er jo ting som forventet å ha hund.

Jeg blir mer overrasket over hvor lite folk gidder å gjøre med hundene sine og får understimulert hund. Det er min store overraskelse😬 nå har jeg en rase som folk sier med skrekk «denne hunden må jo ha 2t mosjon hver dag😱». Som om det er værre enn de 4t folk bruke på telefonen daglig. Uansett; hvis man oppriktig tror at ren mosjon alene er nok for en hund så vet de alt for lite om hund, denne «lange» gåturen kan eeenkelt kortes ned med en time om man også trener hunden på tur eller gjør annen mental aktivisering hjemme😅 det også er overraskende lett, bare man gidder! 

Anonymkode: b77b6...956

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Men - han er nydelig.

Må valper sove 20 timer? Da sover vår aaaaltfor lite. Oi, nå føler vi oss enda mer mislykket.

AnonymBruker
Skrevet

Må valper sove 20 timer? Da sover vår aaaaltfor lite. Oi, nå føler vi oss enda mer mislykket.

Det står inntil 20 timer, så alle valper har sikkert ikke samme behovet. Men hvis vår sover omtrent halvparten av dette, kan jeg ikke forstå annet enn at han sover alt for lite, blir overtrøtt, og ramper mer. Blir sikkert trøtt, lei og frustrert selv, stakkar.

Møter heldigvis ofte fremmede hundeeiere som sier at dette (valpefrustrerende atferd) går over etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/1/2022 at 9:43 PM, AnonymBruker said:

Det står inntil 20 timer, så alle valper har sikkert ikke samme behovet. Men hvis vår sover omtrent halvparten av dette, kan jeg ikke forstå annet enn at han sover alt for lite, blir overtrøtt, og ramper mer. Blir sikkert trøtt, lei og frustrert selv, stakkar.

Møter heldigvis ofte fremmede hundeeiere som sier at dette (valpefrustrerende atferd) går over etter hvert.

Hvor står det? 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er min snart 3 år, men valpetendensene har ikke gitt seg helt enda. Og en periode var det helt forferdelig, holdt på å klikke. 😂

Jeg hadde så absolutt glemt hvor mye jobb det er med unghund og valp.. min forrige hund ble 13 år, og valpetiden var for lengst fortrengt.. 😂

Men det blir bedre med tiden. Jeg lover. ❤️

Anonymkode: 71e58...cff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor står det? 

Tja, i alle hundebøkene vi har og mange steder på nettet. I tillegg sa oppdretteren vår det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 5 mnd. Bæsjer ute men forstår ennå ikke at tissing også skal gjøres ute😝

Anonymkode: afb50...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Litt fremgang her.

Han og katten tolererer hverandre litt mer. De kan være på gulvet begge to, men så skal valpen klatre på ham innimellom... men: fremover!

Han drar mindre i båndet etter at vi startet med de tre første øvelsene fra valpekurset. Noen ganger vil han jage biler, men som oftest ignoreres de.

Etter en god stund med hyling og gråting, evner han å roe seg i buret sitt.

Ingen ulykker innendørs i dag. I går, men ikke i dag!

Ooog litt tilbakegang...

Natt til i går tok det 70 minutter fra vi la oss, til han sovnet. Jeg måtte skru ut knottene på nattbordet til slutt og be til høyere makter om tålmodighet.

Fortsatt mye hopping og biting, piercet huden i går igjen. Prøver å få ham til å sitte, og belønne lavt.

Vil gjerne hoppe på alle vi møter på tur.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/3/2022 at 1:10 PM, AnonymBruker said:

Tja, i alle hundebøkene vi har og mange steder på nettet. I tillegg sa oppdretteren vår det.

Aldri hørt om det! Valpen vår sover kanskje bare 12 timer. Å nei!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Aldri hørt om det! Valpen vår sover kanskje bare 12 timer. Å nei!!

Vi har samme bekymring. 

Han sliter med å roe seg ned. Våkner av den minste lyd. Akkurat nå sover han, og jeg kan ikke røre meg uten at han våkner.

Håpet at sovestundene kunne brukes til husarbeid, men dengang ei...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke alle valper trenger 20 timer søvn for å fungere optimalt. Det står vel gjerne opp til 20 timer. Man skal legge opp til at valpen kan få sove så mye som mulig, men dersom alle valper må ha 20 timer søvn, så er de jo bare våkne 4 timer i døgnet. Det kan jo umulig være realistisk.

Dere som sliter med søvn og nattevåk, har dere valpene på soverommet? I såfall, har dere mulighet til å ha den utenfor/i et annet rom heller?

Anonymkode: f3db6...f60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 13.17):

Litt fremgang her.

Han og katten tolererer hverandre litt mer. De kan være på gulvet begge to, men så skal valpen klatre på ham innimellom... men: fremover!

Han drar mindre i båndet etter at vi startet med de tre første øvelsene fra valpekurset. Noen ganger vil han jage biler, men som oftest ignoreres de.

Etter en god stund med hyling og gråting, evner han å roe seg i buret sitt.

Ingen ulykker innendørs i dag. I går, men ikke i dag!

Ooog litt tilbakegang...

Natt til i går tok det 70 minutter fra vi la oss, til han sovnet. Jeg måtte skru ut knottene på nattbordet til slutt og be til høyere makter om tålmodighet.

Fortsatt mye hopping og biting, piercet huden i går igjen. Prøver å få ham til å sitte, og belønne lavt.

Vil gjerne hoppe på alle vi møter på tur.

Anbefaler denne til katt og hund problemet:

https://www.discoveryplus.com/no/show/cat-vs-dog

Anonymkode: d227e...58a

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som bekymrer dere for at valpen sover for lite: valper er forskjellige. Noen sover mye, andre lite. 

Når man har en valp som sover lite i løpet av dagen, så kan det være en idé å forandre litt på hverdagen til valpen, aktivisering og stimuli. For eksempel: ikke lek og herje inne, kun mental stimulering inne, som slikkematte etc. 

Når dere tar valpen ut, fokuser på miljøtrening hvor valpen får nye inntrykk istedenfor lange gåturer. Jo mer inntrykk I løpet av en tur ut, jo kortere kan den turen være. Lange turer og lek/herjing fører bare til en overstimulert/overtrøtt valp.

Rutiner: når valpen våkner, ta den med ut for miljøtrening, lek, kontakttrening etc. Når dere kommer inn, gi valpen en slikkematte, også skal den sove. 

Min første valp var et mareritt, men ble rolig når dem bikket 1 år. Min andre valp var kjemperolig som valp, men ble vill når den bikka 1 år 😅

Anonymkode: fac6b...0d1

• Liker 1
Skrevet

Valpen her i hus er straks fire måneder.

Vi var begge forberedt på masse arbeid og "visste" hva vi gikk til. Men man glemmer fort ser vi. Den konstante bitinga, tissinga og alt som skal spises... det hadde vi begge glemt fra tidligere hunder langt tilbake. Er vel litt som fødsler - man glemmer jo smerten fødselen er så man faktisk skal bli gravid igjen senere...

Heldigvis sover han når vi sover. Og han er trygg i bur (bur på soverom og bur i bil). Han har heller ikke separasjonsangst om vi legger han i bur når vi drar, men er vi i en annen etasje når han er løs så er det ikke måte på hvor ensomt han har det. Og det gir han tydelig uttrykk for.

Men det er slitsomt med denne spisinga og bitinga. Ute på tur skal alt smakes på. Inkludert steiner av lysere farge. Oppdretter fortalte skrekkhistorier om valper som hadde spist papir og trådbiter som hadde satt seg fast inni valpen og de måtte til dyrlege. Advarte flere ganger mot dette. Dette gjør jo at vi ikke våger å nevne brøkdelen av hva vi ser i avføringen selv om vi virkelig prøver å følge med...

Men verst er nok bitinga. Den evindelinge bitinga. Joda, han klør. Så vi har masse tyggeleker og godbiter liggende. Spesielt tyggeleker som lager lyd. Men etthvert forsøk på kos når han ikke vil resulterer i biting og frustrasjon. Helt til han plutselig vil og da ligger han totalt avslappet hos oss og sover og blir kost med. Helt til han vil ha fred. Da reiser han seg og går til et sted vi ikke er..

Nå i dag har han vært våken i ca 2 timer (stod opp med oss), en rask tissetur og bæsjetur ut (ingen spor av fremmedlegeme i dag!) og siden da har han ligget og gnagd på et griseøre. Ikke bare gnagd, men dratt det rundt på gulvet, tygget på det midt på gulvet så det lager skikkelig dunkelyd i huset, dratt det oppi senga i stua, flyttet på senga, flyttet senga tilbake igjen med øret oppi, gnagd mer og dratt det mer rundtomkring. Masse lyder tidlig på en rolig søndag men han ser lykkelig ut og vi har ingen nye bitemerker...

652432231_Skjermbilde2022-03-06kl_10_16_07.thumb.png.17e7b24643d8879014e255b97a6656da.png

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...