AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Er gravid, straks i uke 10, og babyen vil bli født er par måneder etter at jeg er fylt 41. Babyen var planlagt, men i de siste ukene har jeg følt mer og mer panikk. Er det dårlig gjort av meg å få et barn som vil få en «gammel» mor? Vil barnet bli mobbet pga meg? Vil kollegaer le av meg bak ryggen min fordi jeg får en attpåklatt i min alder? Har jeg bare vært helt tankeløs her, eller hva skal jeg egentlig gjøre, tenke? Anonymkode: cc4e3...f69
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er gravid, straks i uke 10, og babyen vil bli født er par måneder etter at jeg er fylt 41. Babyen var planlagt, men i de siste ukene har jeg følt mer og mer panikk. Er det dårlig gjort av meg å få et barn som vil få en «gammel» mor? Vil barnet bli mobbet pga meg? Vil kollegaer le av meg bak ryggen min fordi jeg får en attpåklatt i min alder? Har jeg bare vært helt tankeløs her, eller hva skal jeg egentlig gjøre, tenke? Anonymkode: cc4e3...f69 Haugevis av kvinner får barn etter de har fylt 40. Det skal du ta helt med ro. Anonymkode: a2713...447 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 Kollegaen min ble nettopp mor. Hun er 42. Kjør på! Anonymkode: a6ddd...03f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Det er vel naturlig å være redd mye når det kommer til sine barn, men du bekymrer deg nok helt grunnløst. Ta deg en tur utenfor en barnehage i hentetid og se på hvor ulike folk det er som kommer der. Kjenner mange i den alderen med små barn jeg. Anonymkode: f534d...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Helt sykt Anonymkode: 57050...502 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 I mine barns klasser har det ikke vært uvanlig med mødre som har vært i din alder. Så det er ikke så sjelden, og jeg tror ikke noen her lager noe tema av det. Barna mine har aldri kommentert venners foreldres alder på den måten. Det er kanskje vanligere å få barn senere i livet i byene, på små steder er gjennomsnittsalder på fødende mye lavere enn feks i Oslo. Kos deg og gled deg til baby. Noen er ungdommelige til sinns langt inn i pensjonistalder, mens andre er gammelmodige når de er 30. Anonymkode: 85bb9...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 Jeg kjenner flere som har fått barn rundt 40. Både planlagt og uplanlagt, både første barn og fjerde barn 😊 En i familien til mannen fikk sistemann som 40-åring, og jeg har aldri tenkt over at hun er noe annet enn "moren til xx". Folk får barn så lenge de kan få barn, og ingen andre har noe med om/når osv. Anonymkode: 40bc5...69e 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 Absolutt ikke noe problem i det hele tatt! Dette er såpass normalt at jeg hadde ikke løftet et eneste øyebryn. Anonymkode: 3e332...d22
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 For meg er det galskap og totalt uaktuelt, men det er MEG. Du må stole på deg selv, bare du vet hva som er riktig for DEG. mobbing fordi man har en gammel mor? Da har man gjort noe alvorlig galt som foreldre. Mine barn syntes det var rart foreldrene til ett av nabobarna var like gamle som deres besteforeldre. Jeg spurte barna om hvorfor? Hva var annerledes for barnet? Hvilken forskjell utgjorde det? Ingenting. Jeg sa at folk for barn når det passer dem, noen venter lenge fordi det f.eks ikke var mulig for de å få barn før, eller de ville jobbe og tjene mest mulig penger, eller de ville kanskje bruke tiden på å reise. Folk er forskjellige! Anonymkode: d9f2b...98f 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 Jeg hadde følt meg for gammel, personlig. Men det er jo ikke det som betyr noe her. Det er drøssevis av kvinner som får barn såpass sent. Anonymkode: 89201...8ae 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 Det gjør da ingenting. Jeg kjenner ei som fikk sitt andre barn som 44 -åring og ei som fikk sitt første som 43-åring. Anonymkode: 13b25...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 Kos deg med graviditeten. Min mor fikk meg som 40-åring og det gikk helt fint. Anonymkode: d1de8...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 Er mange som får barn etter å ha fylt 40. Men jeg personlig hadde ikke orket det. Anonymkode: 8bd05...4e2 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #15 Skrevet 24. februar 2022 Jeg bor på et sånn passe lite tettsted og her hører jeg ofte kvinner på min alder (35) si "åh det er så godt å være ferdig med barn". Som om livet består av ulike oppgaver man må få gjort innen en viss tid. Disse kvinnene har også gjerne et litt snevert syn på mye her i livet - og finner sin egenverdi utifra hvor de kan plassere seg selv på en skala i forhold til andre mennesker rundt seg. Det gjelder alt fra hus, giftemål, barn, feriested, jobb, hvordan man feirer jul og hva man kler på seg og hva man gjør på 17 mai. Alt skal veies opp og ned og gjøres innenfor perfekte rammer. Kun da har man levd livet riktig og rett og man kan anse seg selv som et fornuftig menneske som har utført sine jordlige oppgaver perfekt etter oppskrift. Følgene av dette er at de føler seg berettighet til å fortelle alle andre hvordan man bør leve livet sitt. Og hvordan alt som faller utenfor rammene er feil og galt. Det er så slitsomt. Og holdningene deres smitter over på barna deres. Derfor: Du skal gi totalt f i hva alle andre synes. Du selv vet best hva som er rett og galt. Du kjente på din kropp og i ditt hjerte at dette skulle gå bra - og da går det bra! Tenker du kan være rimelig stolt av deg selv som er såpass ungdommelig og sprek som bærer fram et barn i 40-årene. Det er mange slappe 30-åringer som ikke gidder det. Når det gjelder mobbing: Barn plager hverandre for alt og det er umulig å skåne dem for alle typer mobbing. Hva om barnet må bruke tykke briller? Hva om det får masse akne? hva om han får et snev av Aspberger? Jeg ble selv plaget fordi jeg hadde en gammel far, av noen som hadde en enda eldre far enn meg! Men min far hadde ikke hår, og da så han eldre ut enn han var. Sånn type barne-mobbing er alltid så rart og ulogisk at det er umulig å forespeile. Andre ble mobbet fordi de brukte rare klær, hadde rar latter, hadde stygg skolesekk, var for snill, var for flink på skolen, likte bøker, veide litt for mye, likte å tegne, og ja - du skjønner hvor jeg vil. Dessuten er det vel ingen krise om han får oppleve litt motgang her i livet? Før snowflake-generasjonen vokste opp så måtte barn tåle litt av hvert. Det er ikke bra å skåne barna for ALT. Da sitter man igjen med en barn med verdens tynneste hud. Oppdra heller barnet ditt til å tenke selv, sette grenser, være selvstendig. Da går det nok alt bra. Anonymkode: 3e332...d22 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #16 Skrevet 24. februar 2022 Bor i Oslo-området og kjenner flere som har fått barn etter fylte 40. Ingen tenker noe på det. Anonymkode: 5a401...20b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #17 Skrevet 24. februar 2022 Jeg er 40 år og gravid. Vær glad for at du kan, det er mange 40+ som ønsker barn/flere barn som ikke kan. Vi får være glad for at vi er så heldige! Og ta ekstra godt vare på helsen vår, sånn at vi gjør det vi kan for å ha et langt og godt liv sammen barnet/barna. Anonymkode: 3a0b5...cb5 1
tangent Skrevet 24. februar 2022 #18 Skrevet 24. februar 2022 Det er ikke et problem. Jeg har blitt kjent med mødre i alle aldre etter jeg fikk barn, og jeg synes ikke det er noe rart med mødre eller fedre som er eldre enn gjennomsnittet. Barna kommer til å synes alle er gamle.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #19 Skrevet 24. februar 2022 Et barn er en velsignelse. Din alder har ingenting å si for hvordan du er som mor. Kvinner blir eldre og eldre før de får barn, særlig i de større byene. Det er synd om du lager deg problemer for noe som ikke vil skje. Anonymkode: a82bf...36f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #20 Skrevet 24. februar 2022 Jeg vil ha fylt 43 når jeg føder mitt første barn. Ser virkelig ikke problemet med dette. Endel menn får barn til de er nærmere 50. Og mobbing pga. eldre foreldre enn gjennomsnittet? Skal man tilpasse seg mobberne da, og la være få barn fordi det finnes trangsynte og ekle mennesker der ute som slenger med leppa om ting de ikke har noe med? Anonymkode: 0507d...3a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå