Gå til innhold

Hvor strenge var dere etter keisersnitt? Ift løfting og fysisk aktivitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal ikke løfte tyngre enn babyen,  og man skal unngå å gå i oppoverbakker - spesielt med vogn, pga bruk av magemuskler. Man skal også droppe handleposer og tungt husarbeid (støvsuging etc), i 6 uker.

Hvor streng var dere på dette? Hadde dere barn fra før? Hvordan gjorde dere barnehage henting og handling etc? Var mannen til god hjelp?

Anonymkode: f48f0...30b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det jeg orket. Etter andre KS så bar jeg både baby og en på 1 år. Bar lette handleposer. Gikk tur i oppoverbakker etter begge to. Visste ikke om noen regler den gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man skal ikke løfte tyngre enn babyen,  og man skal unngå å gå i oppoverbakker - spesielt med vogn, pga bruk av magemuskler. Man skal også droppe handleposer og tungt husarbeid (støvsuging etc), i 6 uker.

Hvor streng var dere på dette? Hadde dere barn fra før? Hvordan gjorde dere barnehage henting og handling etc? Var mannen til god hjelp?

Mine barn er født med snitt alle sammen, og jeg hadde ikke noe hjelp i ex  mannen min, det var slik at 1 mann va 14 mnd gammel når nr 2 kom og jeg måtte gjøre alt selv. Så jeg burde vel ikke svare på dette i det hele fordi for mange blir jeg sett på som idiot osv, men jeg bar rundt på han på 14 mnd, jeg gikk med vogna, og jeg bar på babyen. Jeg må jo si at jeg har alltid kommet meg fort etter alle operasjoner og har vel aldri fulgt det de setter som regel men det har gått bra hittill,

Skrevet

Eg fulgte det kroppen sa var greit. Trilla tur er etter ei veke, men unngjekk dei brattaste bakkane. Løfta vogn inn og ut av bilen etter tre veker. Kunne sikkert gjort det før, men turte ikkje. Bilstol med barn i venta eg 6 veker for, da det er litt tungt (ungen var 5 kg ved fødsel). Einaste kroppen protesterte på, var at eg brukte magemusklane (ubevisst) når eg skulle opp av senga. Lurt til kroppen din og gjer det som følast ok. 

Anonymkode: b7383...194

Skrevet

Jeg gjorde nok alt jeg ikke burde. Var alene med en 3-åring og en nyfødt. Bodde i blokk uten heis i øverste etasje. Fikk litt hjelp til husarbeid første måneden av det offentlige. Jeg leverte og hentet i barnehage. Gikk fram og tilbake inkl. oppoverbakke. Jeg gikk i trapper med baby og poser. Jeg lempet bagvogn i bil. Egentlig så gjorde jeg det meste som om minsten ikke var tatt med keisersnitt. Gikk helt fint med meg. 

Anonymkode: b8157...31c

Skrevet

Babyen min veide 1,5 kg, så jeg løftet tyngre enn en 1,5l flaske med brus. Prøvde meg til og med på et løft av ettåringen så kom og besøkte meg og lillesøster på sykehuset, men det gjorde ganske vondt (men gikk bra). Ellers prøvde jeg å begrense en del løft en stund, så langt det gikk. Vi prøvde veldig å lære ettåringen å komme seg inn i bilen på egenhånd, så jeg slapp de løftene de siste to bærefrie ukene (de første fire ukene var jeg og lillesøster på sykehuset, så der måtte jeg verken løfte eller trille vogn i oppoverbakker). 

Ble fort mye bedre da. Er nok forskjell på et ganske normalt keisersnitt og en mamma som blir syk og nærmest stryker med på hvordan man bør legge opp livet etter fødsel og. Og når det begynner å nærme seg en 4-5 uker er det mye bedre. 

Anonymkode: 20be4...a48

Skrevet

Jeg har bare ett barn, og det gikk helt fint å ikke løfte tyngre enn han de første 6 ukene. Handling tok mannen, noe som uansett gir mest mening når mor blir så låst til babyen og far etterhvert skal tilbake på jobb og kjører forbi matbutikken. Støvsugingen tok robotstøvsugeren og annet husarbeid var enten lett eller ble bare gjort overfladisk i den perioden. Barnet mitt ville ikke ligge i vogn den første tiden, så det ble aldri en promblemstilling. Mange babyer liker ikke vogn i starten. Men ellers må man finne steder hvor det er flatt for å trille. Det kan være direkte farlig å løfte for tungt, så det ville jeg ikke gamblet med.

Anonymkode: 767d9...997

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg er i relativt god form, tatt i betrakning keisersnittet, men har fortsatt ganske vondt i bekkenet og det kjennes ut som all form for kjernemuskulatur forsvant ut av kroppen sammen med babyen. Det er 2,5 uker siden keisersnittet i dag, og jeg har fryktelig lyst å begynne sånn smått å bevege meg mer enn å bare gå å vagge med baby i armene, i håp om å bygge opp kroppen pittelitt. Operasjonssåret har grodd fint, er litt vondt/ømt på og rundt det enda men der gjør ikke vondt å reise meg opp fra sengen eller å nyse/hoste lengre. Her er babyen nok bikket 5kg nå, var 4,4 ved fødsel, men løfter jeg tilsvarende ting (som bilstolen uten baby f.eks) så gjør det vondt i rygg og bekken siden det lommer så langt ut fra kroppen. Men ikke i operasjonsår eller mage.  Det er så vanskelig å vurdere hva jeg kan og ikke kan, ut over "regelen"....

I tillegg bor jeg midt i en bakke, så jeg kan ikke bare trille tur heller. Skal jeg kjøre en plass å trille må jeg jo løfte vogna inn og ut av bilen. Jeg har babyen i bæresele i stedet, men siden kroppen er fullstendig fri for muskler så får jeg fort vondt i ryggen av det. Føler meg fullstendig innestengt her, går på veggen snart. Egentlig i veldig god form liksom, men samtidig ikke 🤷🏼‍♀️😢

Skrevet

Jeg ville fulgt retningslinjene fra sykehuset. Det er et ganske stort operasjonssår som skal leges og hvorfor ta sjansen og kanskje ende opp med varige men eller plager, eller lengre rekovalenstid? Kjenner iallfall 2 som slet med smerter eller svakhet i årevis etter KS, muligens hadde de hatt det bedre om de var strengere på å ta vare på seg selv i starten? Umulig å vite såklart men hvorfor ikke skape det beste utgangspunktet for seg selv? Er det så innmari viktig å bære handleposer og gå i oppoverbakker?

Anonymkode: 65843...537

• Liker 2
Skrevet

Endte med hastesnitt og gjorde som jeg fikk beskjed om. Gjorde ikke tungt husarbeid, løftet ikke annet enn babyen, og trillet ikke turer alene. 
Mannen min leverte de to andre barna våre (da 4 og 2 år) i barnehagen innimellom, men stort sett var det foreldrene mine som kom for å hente- og levere dem i barnehagen for meg😊

Jordmoren sa at jeg sannsynligvis kom til å føle meg mye bedre etter 2-3 uker, men at jeg ikke måtte finne på å «leve som normalt» før det er gått de 6 ukene.

Anonymkode: 518ef...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ville fulgt retningslinjene fra sykehuset. Det er et ganske stort operasjonssår som skal leges og hvorfor ta sjansen og kanskje ende opp med varige men eller plager, eller lengre rekovalenstid? Kjenner iallfall 2 som slet med smerter eller svakhet i årevis etter KS, muligens hadde de hatt det bedre om de var strengere på å ta vare på seg selv i starten? Umulig å vite såklart men hvorfor ikke skape det beste utgangspunktet for seg selv? Er det så innmari viktig å bære handleposer og gå i oppoverbakker?

Hvilke smerter er de plaget med? Kroppslige? Kan bekken og rygg-smerter lik de man har i svangerskapet, og som jeg har enda,  bli forverret pga for høy og for rask aktivitet etter KS? Jeg spør fordi det er så fryktelig lite informasjon om temaet, ingen kan fortelle meg hvorfor jeg ikke skal løfte for tungt eller gå i oppoverbakke liksom...

Det sagt, nei, det er ikke så viktig å løfte handleposer eller gå i oppoverbakke, men når jeg egentlig føler meg fin, i allefall sammenlignet med den første uken etter KS og de siste mnd i svangerskapet, og babyen sover halve dagen og jeg regelrett kjeder meg - så er det kjipt å ikke kunne gjøre noe. Siden jeg bor midt i en bakke, og ikke kan løfte vogna inn eller ut av bilen 😝 Jeg vil trille tur, men må jo ha med meg ledsager for å kunne gjøre det.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Endte med hastesnitt og gjorde som jeg fikk beskjed om. Gjorde ikke tungt husarbeid, løftet ikke annet enn babyen, og trillet ikke turer alene. 
Mannen min leverte de to andre barna våre (da 4 og 2 år) i barnehagen innimellom, men stort sett var det foreldrene mine som kom for å hente- og levere dem i barnehagen for meg😊

Jordmoren sa at jeg sannsynligvis kom til å føle meg mye bedre etter 2-3 uker, men at jeg ikke måtte finne på å «leve som normalt» før det er gått de 6 ukene.

Anonymkode: 518ef...5fa

Hehe, ingen sa noe lik sistnevnte til meg så jeg var veldig forberedt på å føle meg dritdårlig i 6 uker. Det er så fryktelig lite informasjon om keisersnitt og tiden etter at jeg blir matt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvilke smerter er de plaget med? Kroppslige? Kan bekken og rygg-smerter lik de man har i svangerskapet, og som jeg har enda,  bli forverret pga for høy og for rask aktivitet etter KS? Jeg spør fordi det er så fryktelig lite informasjon om temaet, ingen kan fortelle meg hvorfor jeg ikke skal løfte for tungt eller gå i oppoverbakke liksom...

Det sagt, nei, det er ikke så viktig å løfte handleposer eller gå i oppoverbakke, men når jeg egentlig føler meg fin, i allefall sammenlignet med den første uken etter KS og de siste mnd i svangerskapet, og babyen sover halve dagen og jeg regelrett kjeder meg - så er det kjipt å ikke kunne gjøre noe. Siden jeg bor midt i en bakke, og ikke kan løfte vogna inn eller ut av bilen 😝 Jeg vil trille tur, men må jo ha med meg ledsager for å kunne gjøre det.

Hehe, ingen sa noe lik sistnevnte til meg så jeg var veldig forberedt på å føle meg dritdårlig i 6 uker. Det er så fryktelig lite informasjon om keisersnitt og tiden etter at jeg blir matt.

Dumt at det er så lite informasjon å få 😕 Stusselig hvor lite oppfølging man får etter KS sammenliknet med det jeg tror man får etter andre operasjoner.. (har bare erfaring med 1 selv men da fikk jeg god info og oppfølging følte jeg)

Den ene har sagt til meg at hun hadde smerter, altså at en del bevegelser ga smerter rundt der såret var i årevis etterpå. Feks å strekke seg.

Den andre mener hun aldri klarte å få tilbake normal mage/core-styrke. Men vet jo at det er noe som påvirkes av graviditet også, men hun tok haste-KS en del uker før termin så hun gikk "bare" 33 uker gravid og hadde ikke fått kjempestor mage ennå...

Men altså aner ikke om dette var tilfeldige ettervirkninger de hadde, jeg vet ikke detaljene om hva de drev med de første ukene. Det blir jo bare anekdotisk :) Jeg bare tenker generelt man må ta vare på kroppen man skal ha i mange flere år selv om det er noen kjedelige uker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...