Gå til innhold

Hvor kommer begrepet «melaninrik» fra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hvilke kretser du ferdes i, men begrepet burde virkelig ikke være nytt for deg. Det har vært ulike artikler, debattinnlegg osv om det i bl.a. VG, Dagsavisen, Aftenposten. Men du har kanskje ikke hørt om disse heller?

Anonymkode: c5d76...5ea

Jo det er særdeles nytt - om vi snakker om "norsk"...  Hender jo jeg leser både VG/DB/AP, men debattinnlegg  og dagsavisen hopper jeg som oftest glætt over... Ganske sikker på at jeg aldri har lest "melaninrik" noen av stedene. Det er isf. hysterisk artig om dette har blitt adoptert på norsk 😆

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Beeblebrox skrev (5 minutter siden):

Jo det er særdeles nytt - om vi snakker om "norsk"...  Hender jo jeg leser både VG/DB/AP, men debattinnlegg  og dagsavisen hopper jeg som oftest glætt over... Ganske sikker på at jeg aldri har lest "melaninrik" noen av stedene. Det er isf. hysterisk artig om dette har blitt adoptert på norsk 😆

F.eks https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2020/06/10/grunn-til-a-tro-at-melaninrik-vil-feste-seg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt - dagsavisen hopper jeg glætt over...  Jeg er isf. veldig glad for "de kretser jeg ferdes i", og hvor slike ord evt kan dukke opp som en spøk på hvilken merkelig, merkelig verden vi lever i :fnise: Vi får håpe det "fester seg", som jeg ser står i tittelen 🤣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Beeblebrox skrev (4 minutter siden):

Som sagt - dagsavisen hopper jeg glætt over...  Jeg er isf. veldig glad for "de kretser jeg ferdes i", og hvor slike ord evt kan dukke opp som en spøk på hvilken merkelig, merkelig verden vi lever i :fnise: Vi får håpe det "fester seg", som jeg ser står i tittelen 🤣

Det var bare et eksempel. Synes bruken sprer seg og nettopp av den grunn opprettet jeg tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Melaninrik er et ufattelig dårlig ord. 

Melaninfattig er direkte nedlatende og svært ufint.

Anonymkode: 425d9...f9a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er der ikke lov å si mørkhudet lengre? Hva har skjedd med verden?

Anonymkode: e15de...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Umulig å vite, alt er forbudt,  best å la være å si noe. Om det er viktig å beskrive noen så kan man kanskje si mørk? Eller «annen»? «Ikke-hvit» Det er vel ikke tillatt å si afrikansk eller asiatisk utseende.

Jeg har ikke vært oppi noen situasjon der jeg trenger å bruke beskrivelsene, men man kan jo bli vitne til noe og nødt til å beskrive en situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utallige tråder om dette temaet. Kan du ikke skrive der framfor å lage en ny tråd ?

Anonymkode: a3664...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har skjedd med verden? Hva mener du? Evolusjonen? Oppdagelser i vitenskapen? Har skjedd ganske mye du..

Anonymkode: 25832...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos n-ordet var jeg på fest med en dame som sa at hun bestilte n-bolle på kafé/kaffebar. Personen som jobbet der fikk litt bakoversveis 😄

Men håpløst å ikke kunne bruke hudfargen når man skal beskrive en person. Er det ille å si rødhåret også? Eller "han med briller"? Hvis ikke-hvite afrikanere er melaninrike, hva er rødhårede rike på? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 11.52):

Ser dette begrepet stadig oftere. Når kom det i bruk? Hvis man skal kalle svarte/mørke melaninrik, burde da hvite kalles melaninfattig?

det var en eller anna som foreslo det. Husker ikke hvem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 22.43):

Det er heller ikke rettferdig at godhet er hvit, mens ondskap har fargen svart. Det er bare se på ringenes herre og utallig andre media og kunst. Hvis vitenskapelig fakta (melaninrik) er motvekt mot dette, er det bare bra. 

Anonymkode: e7e11...fb5

ondskap er sort. Ikke mørkebrun. Melaninrike er jo ikke bokstavelig talt sorte i huden. Vi er heller ikke kritthvite. Mer rosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

ondskap er sort. Ikke mørkebrun. Melaninrike er jo ikke bokstavelig talt sorte i huden. Vi er heller ikke kritthvite. Mer rosa

Nydelige er dere, og de melaninrike kvinnene. 🥰

Anonymkode: ec827...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 27.2.2022 den 23.20):

Jeg bruker heller begrepet People of Color (POC) enn melanminrik. Det synes jeg andre også skulle gjøre.

Anonymkode: 04946...492

Det er jo et engelsk begrep, bruker du det virkelig i samtaler på norsk? Høres veldig tungvindt ut. Eller oversetter du det til "folk av farge"? ;) 

Som en annen bruker påpekte, "farget" (coloured) var helt ut som rasistisk ganske lenge, men nå er tydeligvis "people of colour" greit, selv om det jo betyr akkurat det samme som farget/coloured.

Synes også "melaninrik" er ganske tungvindt å bruke, og vitner også om dårlig forståelse av hva melanin er - det er ikke noe man har en fast mengde av basert på hvilken "rase" man tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...