Gå til innhold

Er det krav om at lærer skal skrive rapport om barnet han mener har en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn går på mellomtrinnet og virker som et helt vanlig gjennomsnittlig barn.

Barnet vårt er på vei inn i puberteten og er ganske distré, som ikke er uvanlig i den alderen, kan være litt treg når det skal gjøre ting men fungerer ellers greit på fritidsaktiviteter og sosialt.

Litt drama innimellom i venneflokken er det jo, men jeg tenker ikke at det er unormalt.

På foreldresamtale sa lærer at han tror barnet vårt har epilepsi, siden det ikke alltid klarer å ta beskjeder og ofte sitter i sin egen verden.

Barnet vårt har ganske gode resultater i alle fag, så jeg får ikke dette helt til å stemme.

Vi har koblet inn fastlegen og vært på eplepsi utredning som ikke viste noen ting.

Nå mener lærer at neste trinn er bup, og vi venter på time der.

Vi har ikke fått noe observasjonsrapport fra lærer, alt er bare muntlig og det synes jeg er veldig rart.

Har ikke lærere krav å utforme en rapport som foreldre og lege skal få, og som også skal gå videre til BUP?

Anonymkode: 1f1b9...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærer skal ikke diagnostisere barn. Tullelærer. Vedkommende kan peke på et symptombilde og en problematikk men ikke klassifisere det osv. Hva vet læreren om epilepsi? Ikke hens spesialfelt. Hvorfor mener læreren at BUP skal kontaktes? På hviler grunnlag? Noe annet enn epilepsi da, siden dette er utredet og ikke funnet? 

Anonymkode: 4dca7...62d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere skal jo få alt skriftlig, dette høres helt merkelig ut... Hva slags lærer er dette en overivrig ung en rett fra skolen? Spennende at hen føler seg så overkvalifisert at hen til og med kunne diagnostisere barnet deres med epilepsi.. :P 

Anonymkode: 52562...891

• Nyttig 2
Skrevet

Da vet ikke du eller lærer hva epilepsi er. Latterlig dumt!

Epilepsi er en diagnose der personen får akutte krampeanfall... Epilepsi kan ikke relateres til å "ikke ta beskjeder". Denne læreren høres mektig uprofesjonell ut, og kunnskapsløs. Her hadde jeg sendt inn en klage på flekken.

Barnet kan derimot ha en annen diagnose, ADD for eksempel. Da kan man slite med å ta beskjeder, og sitte i en egen verden, samt slite med konsentrasjon. 

Skrevet
Rosatoast skrev (1 minutt siden):

Epilepsi er en diagnose der personen får akutte krampeanfall... Epilepsi kan ikke relateres til å "ikke ta beskjeder". Denne læreren høres mektig uprofesjonell ut, og kunnskapsløs. Her hadde jeg sendt inn en klage på flekken.

Barnet kan derimot ha en annen diagnose, ADD for eksempel. Da kan man slite med å ta beskjeder, og sitte i en egen verden, samt slite med konsentrasjon. 

Jeg har en tante som har epilepsi  så jeg vet hva et kraftig epilepsianfall er, men har lest at epilepsi også kan være stille anfall der pasienten bare fader ut. 

Uansett tror jeg ikke at barnet vårt har epilepsi og utredningen viste også at det ikke skjedd tilfelle.

jeg regner med at bup innhenter opplysninger fra lærer når vi kommer så langt.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere skal jo få alt skriftlig, dette høres helt merkelig ut... Hva slags lærer er dette en overivrig ung en rett fra skolen? Spennende at hen føler seg så overkvalifisert at hen til og med kunne diagnostisere barnet deres med epilepsi.. :P 

Anonymkode: 52562...891

Det er barnets hovedlærer

Ts

Skrevet

Læreren er ikke utdannet lege, og kan ikke sette diagnoser. Han går laaangt over grensen. Han kan påpeke det som er problematisk i skolesituasjonen, men det at han setter diagnose er jo helt hinsides.

Anonymkode: 41bba...a46

• Nyttig 2
Skrevet
Rosatoast skrev (19 minutter siden):

Høres dessverre ikke ut som at du vet hva epilepsi er heller. Epilepsi er langt mer enn bare krampeanfall, eller grand mal anfall som det faktisk heter. Det er en type epileptisk anfall. 

For å sitere FHI her: "Anfallene kan gi ulike symptomer, både med bevart og redusert bevissthet, for eksempel ukontrollerte bevegelser, plutselig svekkelse i muskulaturen, episoder med fjernhet og manglende kontakt, taleproblemer, synsforstyrrelser, kramper i hele kroppen og bevisstløshet."

Her kan du også lære mer om hva epilepsi er for noe. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/epilepsi/epilepsi-varianter/

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vårt barn går på mellomtrinnet og virker som et helt vanlig gjennomsnittlig barn.

Barnet vårt er på vei inn i puberteten og er ganske distré, som ikke er uvanlig i den alderen, kan være litt treg når det skal gjøre ting men fungerer ellers greit på fritidsaktiviteter og sosialt.

Litt drama innimellom i venneflokken er det jo, men jeg tenker ikke at det er unormalt.

På foreldresamtale sa lærer at han tror barnet vårt har epilepsi, siden det ikke alltid klarer å ta beskjeder og ofte sitter i sin egen verden.

Barnet vårt har ganske gode resultater i alle fag, så jeg får ikke dette helt til å stemme.

Vi har koblet inn fastlegen og vært på eplepsi utredning som ikke viste noen ting.

Vi har ikke fått noe observasjonsrapport fra lærer, alt er bare muntlig og det synes jeg er veldig rart.

Har ikke lærere krav å utforme en rapport som foreldre og lege skal få, og som også skal gå videre til BUP?

Lærer kan ikke henvise til BUP. Det er det  fastlege som gjør. I og med at fastlegen mener det ikke er noe galt med barnet, vil det neppe bli sendt henvisning. Dere kan også nekte utredning. 

Hilsen lærer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Aldri under noen omstendigheter har en lærer lov til å si "jeg tror barnet ditt har" Dette er et kjempeavvik og jeg ville meldt det inn. At læreren er bekymret for barnet ditt er en helt annen sak. 

Hedda Montgomery sa det så fint en gang. Ungdommen lider av pubertal demens, og tro meg, jeg som tenåringsmamma kan skrive under på det. 

Du som mamma kan selvsagt nekte videre utredning eller lignende i dette tilfelle dersom du mener ditt barn er helt a4. En lærer kan ikke beordre dere til en utredning. 

Anbefaler også mest mulig kontakt med skole/lærer skriftlig! 

Ift BUP så ber BUP om info eller skjema fra læreren. Jeg tror ikke læreren skal komme med en veldig utbroderende rapport i forkant, men skal selvsagt komme med noen ord om årsak til bekymring og anbefaling om utredning. 

Lykke til! 

Anonymkode: 49342...39e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en tante som har epilepsi  så jeg vet hva et kraftig epilepsianfall er, men har lest at epilepsi også kan være stille anfall der pasienten bare fader ut. 

Uansett tror jeg ikke at barnet vårt har epilepsi og utredningen viste også at det ikke skjedd tilfelle.

jeg regner med at bup innhenter opplysninger fra lærer når vi kommer så langt.

ts

Her er du helt på TS! 
Jeg har to barn med autisme og ADHD, og ingen av deres lærere har vært frempå med å forslå en diagnose selv det var det som ble utfallet . Det er ikke deres jobb å stille diagnose. 
Normalen er at en får tilbakemeldinger fra lærer på desse jevnlige kontaktmøtene en blir innkalt til. 
Der kommer det frem nødvendige opplysninger om det er blir observert avvikende lærevansker og eller sosiale vansker og uoppmerksomhet. 
Da blir en enige om BUP og PPT skal kobles inn. 
Ved utredning blir skolen bedt om å rapportere hvordan skolehverdagen er, samtidig med foreldrenes observasjoner ang barnets oppvekst . 
Når det gjelder epilepsi så har vi i slekten ulike typer, både den fysiske visuelle og den stille som bare gjør vedkommende fraværende og stille . 

Anonymkode: 94b34...800

• Liker 1
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Lærer kan ikke henvise til BUP. Det er det  fastlege som gjør. I og med at fastlegen mener det ikke er noe galt med barnet, vil det neppe bli sendt henvisning. Dere kan også nekte utredning. 

Hilsen lærer.

Merkelig svar fra en lærer. 

Lærer lager en skriftlig rapport på barnet. Det gjør også foreldre evt i samarbeid med helsesykepleier. Så skal barnet til legen og legen sender henvsining til bup. Legen kjenner selvfølgelig ikke barnet og har absolutt ingen grunnlag til å vurdere om barnet skal til bup eller ikke. Så blir det opp til teamet på bup å vurdere om barnet er en kandidat eller ikke. Har barnet problemer på bup vil jeg absolutt anbefale å prøve. Bup er et bra tilbud der mange fantastiske psykologer jobber. 

Anonymkode: 2d098...f7b

Skrevet
Rosatoast skrev (2 timer siden):

Det som er "latterlig dumt" er at du åpenbart ikke har peiling på epilepsi du heller. Merkelig å uttale seg så bastant om noe du tydeligvis ikke vet noe om. Jeg har et familiemedlem med epilepsi, og det utarter seg i form av stille anfall hvor barnet ikke er bevisst sine omgivelser, og får derfor ikke med seg beskjeder o.l. Epilepsi kan utarte seg på langt flere måter enn det klassiske krampeanfallet du beskriver. 

Anonymkode: 465c5...13d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lærer lager en skriftlig rapport på barnet. Det gjør også foreldre evt i samarbeid med helsesykepleier. Så skal barnet til legen og legen sender henvsining til bup. Legen kjenner selvfølgelig ikke barnet og har absolutt ingen grunnlag til å vurdere om barnet skal til bup eller ikke. Så blir det opp til teamet på bup å vurdere om barnet er en kandidat eller ikke. Har barnet problemer på bup vil jeg absolutt anbefale å prøve. Bup er et bra tilbud der mange fantastiske psykologer jobber. 

Vi venter på time hos bup, og lærer har ikke laget noe rapport enda som vi har sett.

Ts

Skrevet

Her (Oslo) sender bup et observasjonsskjema som lærer skal fylle ut. Dette er et standardisert skjema hvor lærer skal krysse av for hvor godt visse påstander passer om barnet. 

Dette skjemaet sendes direkte fra skolen og til BUP, men foreldre har innsyn i skjemaet gjennom barnets mappe o BUP-systemet. 

Henvisninger til bup skal gå gjennom barnets fastlege eller kommunehelsetjenesten (herunder skolehelsetjenesten), og skolen er normalt sett derfor ikke direkte part i saksgangen, men det er naturlig i mange tilfeller at enten skole eller bup tar kontakt for å få i gang et samarbeidsmøte mellom skole/bup/foresatte. 

Saksgangen er litt annerledes når det gjelder PPT, her går henvisningen direkte fra skolen og lærer skriver en pedagogisk rapport etter mal fra PPT. Ped-rapporten blir en del av barnets mappe på skolen og foresatte har innsyn derfra. 

Anonymkode: 72703...298

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Som lærer over 7 år og kontaktlærer for ganske mange barn som har vært innom BUP kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i det du beskriver. Jeg har aldri opplevd at et barns fastlege har tatt kontakt med meg i forkant av henvisning til bup.

Jeg har noen ganger opplevd at det har vært et felles møte mellom meg, skolehelsetjeneste og foresatte i forkant av en henvisning, men aldri blitt bedt om å skriftliggjøre noe før etter at barnet har startet hos bup.

Jeg sier ikke at dette er noe som aldri skjer, men at det skal være helt standard er i alle fall helt feil. Mulig det er ulik praksis i forskjellige deler av landet. 

Anonymkode: 72703...298

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ingen krav at lærer skriver rapport. 

Jeg jobber i PPT. Vi drøfter gjerne elever som ikke er i vårt system/rutiner ved henvisning til bup. 

Vi  anbefaler lærere om å skrive vedlegg til henvisning,men krever ikke dette. Dette er kun beskrivelse av barnets av fungering på skolen.  Denne skal så til foresatte som kan ta den med til fastlege for henvisning til bup dersom foresatte ønsker viderehenvisning. 

Som foresatt har man rett til innsyn i det som skrives av skole til andre instanser, dvs at dere har rett på kopi av dokumenter. 

Anonymkode: 83951...25e

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk en skriftlig beskrivelse fra lærer da vi ba fastlegen om henvisning til bup. Men dette var noe vi spurte om fordi utfordringene var størst på skolen, og det var lettere å få det riktig med et skriv fra læreren selv enn at vi skulle gjenta muntlig hva lærer hadde sagt. Fastlegen sa at det ville være en fordel å ha det med i henvisningen, men vi oppfattet det aldri som at det var noe lærer hadde plikt til å si ja til.

Anonymkode: d9ad7...2fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Læreren har ikke kompetanse til å uttale seg om medisinske spørsmål. Han er ikke helsepersonell.

Han kan heller ikke anbefale utredning hos BUP.

PPT kan derimot anbefale en utredning der, men da må de ha vært inne i bildet og gjort observasjoner og vurderinger av barnet. 

Jeg har vært gjennom det du opplever nå. Og har noen anbefalinger. For det første bør du kontakte lærer SKRIFTLIG å be om en begrunnelse for hvorfor han tror barnet har epilepsi og hvorfor BUP bør inn i bildet.

Neste steg er å be om kopi av alle dokumenter som er knyttet til observasjon og vurdering av barnet.

Gi så beskjed til lærer om å ikke gå utenfor sitt mandat og fullmakt. 

Så velger dere selv om barnet skal henvises til BUP, men da via fastlegen. 

Anonymkode: b8753...fdb

Skrevet
Rosatoast skrev (3 timer siden):

Hei. Dette er feilopplysninger, som er med på å forsterke fordommer mot epilepsi. Mitt barn har epilepsi, og det er ikke krampeanfall. Faktisk er det bare 30% som har krampeanfall. Epilepsi kan være en rykning i armen, bortfall i to sekunder (som ser ut som dagdrømming), smatting, at kroppen faller helt sammen etc.. epilepsi er VELDIG mye mer enn krampeanfall, og det du sier er grunnen til at mitt barn til stadighet blir misforstått og ikke får hjelpa hen trenger. Barnet mitt sine anfall går nettopp ut på at hen ikke får med seg beskjeder. Det er for lite kunnskap om epilepsi. Sånn, nå er jeg ferdig 🙂

Anonymkode: dc88c...23c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...