AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir på leiemarkedet, men jeg er langt fra å ha råd til å kjøpe noe eget. Jobber og bor i Oslo, har ikke rike foreldre. Bruker ikke mye penger. Men føler nesten at alle på min alder snart eier eget xD Anonymkode: 2f5e8...a1c 1 1
Antonetta Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir på leiemarkedet, men jeg er langt fra å ha råd til å kjøpe noe eget. Jobber og bor i Oslo, har ikke rike foreldre. Bruker ikke mye penger. Men føler nesten at alle på min alder snart eier eget xD Anonymkode: 2f5e8...a1c Tror det er ganske vanlig nå🙈 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 Er vanlig. Samme problem her Anonymkode: b11c6...618 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Bare å flytte ut av Oslo det 😉 Anonymkode: e795c...977 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Veldig vanlig. Jeg kjenner flere over 30 som bor i kollektiv. Anonymkode: 11115...ed4 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Hva tjener du og hvordan bor du? Jeg bodde i kollektiv da jeg var 30, kjipt når alle andre hadde kommet seg innpå, men sparte som bare det og kjøpte da jeg var 33. Anonymkode: 49990...22e 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva tjener du og hvordan bor du? Jeg bodde i kollektiv da jeg var 30, kjipt når alle andre hadde kommet seg innpå, men sparte som bare det og kjøpte da jeg var 33. Anonymkode: 49990...22e Jeg har deltidsstilling og litt aap. Vært på nav 2 år nå pga alvorlig psykisk sykdom som jeg ignorerte i mange år+ noen diagnoser jeg fikk i voksen alder. Har vært i jobb før, men så tok jeg et valg i 20 årene som ikke var særlig økonomisk, men var lærerikt da. Dette valget forsinket sparingen min veldig, men jeg angrer ikke på valget likevel. Nå er jeg tilbake i jobb hvor jeg tjener ca 22.000 i mnd i tillegg til litt nav støtte. Når jeg var bare på nav hadde jeg kanskje 12.000 i mnd, nå kanskje ca 25.000 til sammen, før skatt. Blir en del tilleggsjobb pga kolleger som blir syke, og jeg skal på intervju på en jobb til snart så blir vel slutt på nav støtten da. Betaler 5000 i leie inkl. alt. Synes ikke det er kjipt å bo i kollektiv egentlig, men jeg bare lurte på hvor vanlig det egentlig er å ikke eie på min alder. Anonymkode: 2f5e8...a1c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare å flytte ut av Oslo det 😉 Anonymkode: e795c...977 Jeg vil ikke ut av Oslo. Jeg trives, men når jeg skal kjøpe er det ikke umulig at jeg velger noe utenfor byen da det er billigere. Btw så bor mange av de jeg kjenner, som eier, utenfor Oslo da. Anonymkode: 2f5e8...a1c 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil ikke ut av Oslo. Jeg trives, men når jeg skal kjøpe er det ikke umulig at jeg velger noe utenfor byen da det er billigere. Btw så bor mange av de jeg kjenner, som eier, utenfor Oslo da. Anonymkode: 2f5e8...a1c Jeg gjorde motsatt. Flyttet ut av Oslo for å spare egenkapital, for å ha råd i Oslo. Da får man også med seg mye mer prisstigning. Eide da i god tid før fylte 30. Anonymkode: f471f...84b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir på leiemarkedet, men jeg er langt fra å ha råd til å kjøpe noe eget. Jobber og bor i Oslo, har ikke rike foreldre. Bruker ikke mye penger. Men føler nesten at alle på min alder snart eier eget xD Anonymkode: 2f5e8...a1c Tror det er like vanlig leie som å eie når man er 30. Er altfor dyrt idag. For 10-15 år tilbake kjøpte mange da de var rundt 30. Var lettere da. Anonymkode: 7cff5...6c4 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har deltidsstilling og litt aap. Vært på nav 2 år nå pga alvorlig psykisk sykdom som jeg ignorerte i mange år+ noen diagnoser jeg fikk i voksen alder. Har vært i jobb før, men så tok jeg et valg i 20 årene som ikke var særlig økonomisk, men var lærerikt da. Dette valget forsinket sparingen min veldig, men jeg angrer ikke på valget likevel. Nå er jeg tilbake i jobb hvor jeg tjener ca 22.000 i mnd i tillegg til litt nav støtte. Når jeg var bare på nav hadde jeg kanskje 12.000 i mnd, nå kanskje ca 25.000 til sammen, før skatt. Blir en del tilleggsjobb pga kolleger som blir syke, og jeg skal på intervju på en jobb til snart så blir vel slutt på nav støtten da. Betaler 5000 i leie inkl. alt. Synes ikke det er kjipt å bo i kollektiv egentlig, men jeg bare lurte på hvor vanlig det egentlig er å ikke eie på min alder. Anonymkode: 2f5e8...a1c Du høres omtrent ut som meg. Men jeg angrer som en hund på at jeg tok valg som forsinket sparingen min. Akkurat nå bor jeg hos mine foreldre for å prøve å spare opp egenkapital. Ikke gøy det når man er på min alder. Anonymkode: 9cbab...5d7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 Brukte mange år på utdanning og ikke fått spart så mye, så har ikke særlig mye egenkapital Anonymkode: 12d8a...258
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 Ikke noe mer uvanlig enn for 30-år siden. Forskjellen er bare at nå blir man stigmatisert som en taper om man ikke eier egen bolig, og det fremstilles nesten som en menneskerett at man skal ha mulighet å eie. Anonymkode: 59965...822 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke noe mer uvanlig enn for 30-år siden. Forskjellen er bare at nå blir man stigmatisert som en taper om man ikke eier egen bolig, og det fremstilles nesten som en menneskerett at man skal ha mulighet å eie. Anonymkode: 59965...822 Forskjellen er at det mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet og det er mye mer lukrativt å eie bolig. Anonymkode: ef667...bfa 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #15 Skrevet 24. februar 2022 Hvis det er en trøst, eier jeg ikke egen bolig jeg heller! Blir 31 i år. Stresser jeg? Nei. Hvorfor? Det blir fremstilt som om det å eie bolig er et krav for å bli anerkjent som menneske - du SKAL jobbe deltid på dagen du fyller 13, leve av bønner og ris, og aldri kunne unne deg noe godt eller gøy, fordi å eie egen bolig er det eneste som er verdt å oppnå (vel, det, og barn). I hvert fall i følge KG. Ikke misforstå, jeg kan også kjenne på følelsen av å være "forsinket" i livet. Som nå. Jeg er student, og det å studere med dem som er 10 år yngre enn meg kan være... sårt. At jeg er mislykket i motsetning til dem, og jeg i 20-åra like gjerne kunne ha sittet i fengsel i Colombia fordi en hyggelig ung mann lurte på om jeg kunne ta med en koffert tilbake til Europa. Likevel, ingen av mine medstudenter stresser med å spare til bolig. Vi tar livet litt som det kommer, tror jeg. Nå blir det mye "meg" her, men jeg kan også gå i den fella at jeg setter en dato som en milepæl, for når ting skal være i orden. Frem til da bare... venter jeg på livet? Kjennes sånn. Men ikke gjør det! Lev livet, slapp av, og innse at du ikke er mindre verdt om du ikke eier bolig. Om noen plager deg for det, vel, de kan dra til helvete. Anonymkode: 47180...a50 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #16 Skrevet 24. februar 2022 Jeg tror man må slutte å tenke at single folk uten ekstraordinært høye inntekter skal kjøpe bolig sentralt i en hovedstad. Vi er to personer med "vanlig" inntekt og vi har kjøpt en stor 3-roms sentralt i Oslo, og jeg synes nesten dette er for godt til å være sant. Det hadde vært umulig for oss i mange europeiske hovedsteder. Anonymkode: 76e3f...3cd 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #17 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Forskjellen er at det mye vanskeligere å komme inn på boligmarkedet og det er mye mer lukrativt å eie bolig. Anonymkode: ef667...bfa Nja. Jeg tror det er en unnskyldning mange bruker ovenfor seg selv. Med nyutdannet master (siv.øk) var årslønnen 300 000. Studielånet omtrent tilsvarende. Og man fikk aldri låne mer en 3* inntekt. En grei toroms sentralt i Oslo kostet 2,5mill. Jeg hadde ikke hatt sjans til å kjøpe om jeg 1) ikke hadde hatt samboer som tjente litt mer 2) ikke hadde fortsatt å bo i kollektiv, og spise nudler, i to år etter endt utdannelse. Ingen utenlandsturer, ingen alkohol på byen. Anonymkode: f471f...84b 1
Knirke Skrevet 24. februar 2022 #19 Skrevet 24. februar 2022 Det finnes en verden utenfor Oslo også... Jeg hadde heller ikke i nærheten av råd til å kjøpe bolig da jeg var 30. Er nå 40 og ser fortsatt ingen grunn til å pådra meg milliongjeld bare fordi KG sier at det er det eneste fornuftige. Synes i grunn nordmenn tar veldig lett på det når det kommer til gjeld, og hvor mye de faktisk betaler i renter til banken.. Sleng på vedlikeholdskostnader og avgifter, så er det ikke fullt så lukurativt å eie likevel. Ingenting vokser inn i himmelen, så hvis man skal kjøpe bolig så burde jo motivasjonen være at man har funnet drømmeboligen der man har lyst til å bo i mange år, og ikke hvor mye man tror den kommer til å stige i kroner og øre. Da kan man jo liksågodt kjøpe aksjer isteden. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #20 Skrevet 24. februar 2022 Vi er ett par på 33 og 34 år. Har også 1 barn. Er ikke i nærheten av å kjøpe bolig. Vi har 2 helt alminnelige jobber. Klarer å spare litt, men ikke all verden. Vi ser for oss at vi klarer å kjøpe noe om 2-3 år. Anonymkode: 84c6a...942 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå