Gå til innhold

Et litt rart spørsmål....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

ER ny her inne, men håper dere kan gi meg noen råd.

Vi planlegger å gifte oss i 2003. Vi har hele tiden vært fast bestemt på at vi i utgangspunktet skal betale alt selv. Vi vet at i hvert fall foreldrene hans ville hjulpet oss økonomisk, de har god råd og betalte store deler av brorens bryllup. Mine foreldre har ikke så god råd, og vi syns uansett at det blir litt feil at foreldrene skal betale bryllupet.

Så planen har vært å ordne alt selv, og at ingen skal vite noe før de får innbydelsene.

Men nå er jeg blitt usikker. Selv om vi ønsker å ha et lite og intimt bryllup, sliter vi med å få råd til dette. Og min kjære vil at vi skal utsette planene et år sånn at vi får lenger tid på å spare. problemet er at vi også planlegger å kjøpe tomt for å bygge hus, noe som da også må utsettes i tilfelle. Og det har vel ingen av oss egentlig lyst til.

Så nå har jeg egentlig lyst til å ta opp bryllupsplanene med våre foreldre. Fortelle at vi ønsker et lite bryllup, og at vi tar utgangspunkt i å betale alt selv. Da blir det jo opp til foreldrene våre om de vil/kan hjelpe oss eller ikke. Bryllupet får bli etter økonomien, for å si det sånn.

Men min kjære vil ikke dette. Han holder sta på at det skal være hemmelig helt til slutten, han ønsker ikke å innvolvere familien.

Hva syns dere? Hva har dere gjort? Jeg syns vi har kjørt oss helt fast nå, og er redd for at det hele skal bli utsatt, noe jeg slettes ikke har lyst til. Syns det er for ille at penger skal styre når vi skal gifte oss. Det føles jo så riktig å gjøre det nå. Derfor vil jeg gjøre det enkelt. Men middag med foreldre og søsken syns jeg vi bør ha, og jeg vil også ha brudekjole. Litt spesielt må vi jo gjøre det!

Uff, dette ble rotete og rart, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fortalte foreldrene om gifteplanene med en gang. Vi har samme utgangspunkt med et foreldrepar med god råd og et med dårlig råd. Vi forventet ikke noe, men foreldrene til samboeren min sa med en gang at de ville være med å sponse. Vi nevnte ikke noen gang penger og budsjett, de bare tilbød seg. Da må det jo være greit. Som du sier er dere i etableringsfasen og da syns jeg det er greit å ta imot hjelp når foreldrene selv ønsker å gi det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Godt mulig foreldrene dine har lagt av en slump med penger til bryllupet ditt, og vil hjelpe deg den dagen du kommer og forteller om forlovelsen.

Meget god idè av mannen din, om å holde munn helt frem til innbydelsen skal sendes ut. Ikke mange som gjør som dere.

MEN - det er jo godt mulig foreldrene deres gjerne vil hjelpe til med forberedelsene? Mulig dine foreldre føler at de vil hjelpe til med så mye som mulig, siden de ikke har all verden med penger å sponse dere med? Be alle til middag og fortell nyheten, og forklar hvordan dere vil ha det. De støtter dere nok med en liten del. Og hvis ikke? Nei, da får dere kutte ned på mat, pynt, kjole osv. Eller kanskje ta opp et lite forbrukslån? Eller refinanisere leiligheten? Et bryllup dere begge ønsker dere MÅ være målet. Ellers kommer dere til å angre.... Dette er dagen dere vil huske resten av deres liv.

Husk - mødre syntes ofte det er veldig fint å støtte døtre i planleggingen.

Lykke til!

Skrevet

Hei Min

dersom dine kommende svigerforeldre betaler brorens bryllup så skulle det vel bare mangle om de ikke hjalp til litt med deres bryllup også!!?

?!!

Et lite tips til din kommende mann bare; Bryllup er et veldig ømt punkt hos mange, også foreldre!!!! Dere skal ikke se bort i fra at i allefall hans mor (og din) kommer til å bli dødelig fornærmet dersom dere planlegger alt uten at de får lov til å være med!!!! :blunke:

Selv har jeg foreldre uten for mye penger, mens min kjæres foreldre har litt mer. Hans foreldre betalte deler av brorens bryllup for to år siden, og de kommer til å betale oss det samme beløpet når vi gifter oss. Mine foreldre deltar med det de kan, for min mors vedkommende betyr det kun morals støtte :D Dette er noe som ikke plager hverken meg eller kjæresten min, og vi har gjentatte ganger fortalt det til mamma også. Og jeg tror faktisk at hun ikke tar seg nær av det. Ikke alle kan ha like god råd, og sånn er det faktisk bare. Man kan ikke gå rundt å føle på det, eller stenge noen ute fordi noen andre ikke kan det samme!!!

Ble langt dette............

Lykke til, og husk dette er den største dagen i deres liv, men det er også en veldig stor dag for deres foreldre. Ikke frarøv dem muligheten til å delta med hva det enn er de har lyst/mulighet til å bidra med!!!

Skrevet

Hei, og takk for koselige svar!

Ville bare legge til at vi faktisk har vært forlovet i 2 år, så det begynner virkelig å bli på tide å gifte seg, og i hvert fall familien hans har til stadighet spurt litt rundt det.

jeg tror også at litt til grunnen til at min kjære ikke ønsker å si noe er at han ikke ønsker innblanding... Vi vil jo ha en dag sånn som VI vil ha den, og hvis andre skal være med å betale vil vi nok føle at vi bør ta hensyn til deres meninger også. Men hvis vi helt fra starten understreker at dette skal gjøres på vår måte så bør det jo gå bra.

Jrg får nok prøve å overtale min kjære til å fortelle det til familien. Selv gleder jeg meg nemlig noe sinnsykt til å fortelle det! Vi jenter er vel kanskje litt mer sånn... :lol: Og jeg tror det blir koselig å kunne planlegge litt sammen med mor og svigermor. Og så får vi se hva som skjer. Det blir uansett et lite og billig bryllup i forhold til det som er mest vanelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...