Gå til innhold

I andre land blir færre sykemeldt som gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser/hører en del om at vi norske gravide blir alt for lett sykemeldt. Og at gravide kvinner i andre land jobber som normalt. 

Det jeg lurer på er om dette egentlig er helt sant. Det stemmer gjerne at gravide i utlandet jobber mer, men kan det ha noe å si fordi de kanskje ikke har samme støtteordninger som nordmenn? Vi får jo sykemelding eller kan bruke egenmelding og får likevel lønn fra NAV. I utlandet mister de kanskje lønnen sin? Det vil jo ikke dermed si at de er mindre "syk" enn oss i svangerskapet. Men de må kanskje bare presse seg mot sin vilje?

Anonymkode: 181d3...6ff

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye ligger i at de kanskje ikke har noe valg. Jeg er 20% sykemeldt nå. Ikke fordi jeg egentlig ønsker det, men legen mente det var det beste for babyen i magen. I andre land tar legene kanskje ikke helt det hensynet? Jeg synes ikke det nødvendigvis er en uting at flere gravide blir sykemeldte i Norge.

I mange land slutter også mange kvinner å jobbe etter første barnet er født, og er derfor hjemmeværende når de går gravide med neste barn. Vet ikke om dette stemmer, men mitt inntrykk er at det er flere som blir sykemeldt i svangerskap 2,3 osv enn i det første her i Norge. Så noe av svarene kan kanskje ligger her også?

Anonymkode: 8ea7b...bf8

• Liker 7
Skrevet

Tror du er inne på vesentlige punkter. Høyt arbeidspress i vårt land kan også være en faktor til at gravide ikke klarer å stå løpet ut. 

• Liker 2
Skrevet

I Norge blir alle grupper (ikke bare gravide) sykmeldte mer enn i andre land. Det skyldes jo selvsagt de gode ordningene og den gode økonomien vi har. Men også at en stor del av befolkningen er i arbeid i Norge (dette bidrar jo til at landet har god råd). 

Anonymkode: 653b1...111

• Liker 3
Skrevet
Hege123 skrev (1 minutt siden):

Tror du er inne på vesentlige punkter. Høyt arbeidspress i vårt land kan også være en faktor til at gravide ikke klarer å stå løpet ut. 

I Norge er jo arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for gravide, slik er det jo ikke i mange andre land. 

Skrevet

På lang sikt fører i hvert fall ordningen har til at kvinner jobber i langt større grad enn i de fleste andre land, også etter barn, så en god investering ser det i så fall ut til å være 😊

Anonymkode: c3cbd...7e6

• Liker 9
Skrevet

Jepp. Derfor har også gravide i mange andre land dårligere helse enn gravide i Norge, og spedbarn i de samme landene har dårligere helse enn spedbarn i Norge. Mange kvinner må også slutte i jobbene sine fordi de ikke har rettigheter, som igjen fører til fattigdom, og fattigdom fører til dårlig helse.

Anonymkode: 71ec0...2ee

• Liker 11
Skrevet

Norge ligger på toppen med bekkenløsning i svangerskapet, så det er kanskje en grunn

Anonymkode: 15c01...597

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Norge ligger på toppen med bekkenløsning i svangerskapet, så det er kanskje en grunn

Anonymkode: 15c01...597

Oi, dette visste jeg ikke!

Er dette fordi vi har mer kunnskap om bekkenløsning /det blir oppdaget og diagnoisert oftere? Leger i Norge føyer ikke bare bort ekstreme smerter som «en naturlig del av graviditeten». Eller er det reelt flere som får bekkenløsning i Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi, dette visste jeg ikke!

Er dette fordi vi har mer kunnskap om bekkenløsning /det blir oppdaget og diagnoisert oftere? Leger i Norge føyer ikke bare bort ekstreme smerter som «en naturlig del av graviditeten». Eller er det reelt flere som får bekkenløsning i Norge?

Har nok mye med at norske kvinner og mødre i større grad er yrkesaktive. Er nok masse underrapportering i andre land. Hvis du uansett går hjemme, så får du jo ikke en sykemelding hvor årsaken er bekkenløsning. 

Anonymkode: 8069b...c47

• Liker 8
Skrevet

Norske gravide gjenspeiler den norske befolkningen ellers med et uvanlig høyt antall sykemeldte/uføre etc, sammenlignet med andre i-land. Har man en velferdsstat man kan lene seg på for hver bidige lille ting blir man gjerne bortskjemt og lat.

Anonymkode: 87377...0f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Norge er jo arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for gravide, slik er det jo ikke i mange andre land. 

Og det er superenkelt for arbeidsgivet å drite i det, også.

Anonymkode: fc2f0...eeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...